Uitleg over procedure herbenoeming burgemeester

maandag 15 april 2013 11:51

Burgemeester Sicko Heldoorn wordt niet voorgedragen voor een herbenoeming. Dat is donderdagavond 11 april tijdens de raadsvergadering bekendgemaakt.

We horen van veel burgers dat er vragen leven over het waarom van het besluit van de raad. Die vragen begrijpen we, we kunnen echter helaas niet meer doen dan uitleg geven over de procedure.Er geldt voor procedures rond herbenoemingen een wettelijke geheimhoudingsplicht. Deze geheimhouding is er om de betrokkenen te beschermen en in het bijzonder de burgemeester zelf. U kunt het vergelijken met uw eigen functioneringsgesprekken, ook die zijn vertrouwelijk en mogen niet op straat belanden. De raad zal daarom geen toelichting kunnen geven op het besluit, raadsleden zijn zelfs strafbaar als ze dat wel doen......

Over de inhoud dus geen mededelingen, maar over de procedure kunnen we wel open zijn.

In december 2012 heeft de Commissaris van de Koningin de herbenoemingsprocedure gestart. De fractievoorzitters zijn toen bij de Commissaris geweest en hebben afspraken gemaakt over de procedure. De raad van Assen heeft vervolgens een verordening vastgesteld waarin alle regels en procedures zijn vastgelegd. Vervolgens is er een vertrouwenscommissie gevormd, alle fractievoorzitters hebben zitting genomen in deze commissie. Zij kregen de taak om een advies over wel of niet herbenoemen op te stellen voor de raad. De procedure schrijft voor dat zij, om tot een onderbouwd advies te komen, gesprekken voeren met de commissaris, burgemeester en eventueel derden (informanten). Daarnaast brengen zij hun eigen ervaringen en die van hun fractie in. Deze gegevens vormen samen de bouwstenen voor de aanbeveling (het advies).

Dit advies wordt vervolgens met de burgemeester besproken. Hij krijgt dan de gelegenheid om opmerkingen te maken en kanttekeningen bij het advies te plaatsen.

De volgende stap is dat de raadsleden kennis kunnen nemen van de stukken die de vertrouwenscommissie heeft opgesteld. Om die reden wordt het hele dossier ter inzage gelegd. De raadsleden kunnen zich zo voorbereiden op de stemming.

De vertrouwenscommissie heeft het advies voorbereid maar de raad moet er vervolgens over stemmen. Dit gebeurt in een besloten vergadering. Tijdens de besloten raadsvergadering is er voor de gemeenteraad en de burgemeester ruimte om over het advies, de stukken en de procedure vragen te stellen. Hierna volgt de schriftelijke stemming en wordt de uitslag bekendgemaakt. Omdat er over personen wordt gestemd is de stemming schriftelijk, dit schrijft de gemeentewet voor.

Aansluitend wordt in de openbare raadsvergadering alleen bekendgemaakt wat het advies van de raad is: de burgemeester wel of niet voordragen voor herbenoeming.

De volgende stap is dat de commissaris van de Koningin het dossier aanvult met zijn visie op het proces en het gehele dossier naar de minister van Binnenlandse Zaken stuurt. De minister besluit vervolgens of er wel of geen herbenoeming plaatsvindt.

Op alle genoemde onderdelen van dit proces ligt geheimhouding. We hopen dat u door deze uitleg kunt begrijpen waarom de raad van Assen geen mededelingen doet over het waarom.

(Op de site van RTV Drenthe kunt u ook de heldere uitleg van de Commissaris van de Koningin beluisteren)