ChristenUnie fel tegenstander sluiting kazerne Assen

jwf kazerne assen bannermaandag 16 september 2013 16:59

De ChristenUnie is verontwaardigd over het voornemen van het kabinet om de Johan Willem Friso kazerne in Assen alsnog te sluiten. Onder kabinet Rutte-1 was hier al sprake van, maar onder grote maatschappelijke én politieke druk werd toch besloten dat de kazerne open mocht blijven. ChristenUnie-kamerlid Gert-Jan Segers: "Het is triest om te zien dat dit kabinet blijft bezuinigen op defensie. De vorige kaalslag is nog niet verwerkt terwijl de volgende al wordt aangekondigd.”

Het is onbegrijpelijk dat de mensen in Assen eerst krijgen te horen dat de kazerne mag blijven om twee jaar later alsnog tot sluiting over te gaan, aldus het Kamerlid. "De Tweede Kamer heeft meerdere malen aangeven dat krimpregio’s ontzien dienen te worden bij het sluiten van overheidsinstanties. Hierbij werd Drenthe specifiek als voorbeeld genoemd. De laatste motie kwam nota bene van de PvdA! De overheid toont zich hier een onbetrouwbare werkgever. De ChristenUnie zal dan ook al het mogelijke doen om de minister op andere gedachten te brengen.”

Ook de fractievoorzitter van ChristenUnie Assen, Harmke Vlieg-Kempe, reageert onaangenaam verrast op de voorgenomen sluiting:  "De JWF-kazerne is van groot economisch belang voor Assen. Bij sluiting verliezen we niet alleen de kazerne met 700 mensen maar ook vele andere banen gaan dan verloren. De 5000 handtekeningen die sinds afgelopen weekend zijn verzameld onderstrepen het grote draagvlak dat de kazerne in Assen heeft. Sluiting van de kazerne is voor Assen onacceptabel! De vorige minister hebben we ervan weten te overtuigen dat het schrappen van circa 1500 banen in deze krimpregio extra hard zal aankomen. De fractievoorzitters zullen aanstaande woensdag met de burgemeester en de Commissaris van de Koning overleggen welke stappen we zullen ondernemen. Eén ding is zeker: Wij leggen ons hier niet bij neer."