Parkeren in de binnenstad, bijdrage van Tjerk Medemblik

zondag 18 juni 2017 20:28

Op donderdag 2 juni en 15 juni heeft de gemeenteraad gesproken over de binnenstad. De gemeenteraadsleden maken zich zorgen over de binnenstad en om die reden is onlangs een motie aangenomen om ervoor te zorgen dat gemeente, ondernemers, cultuurbeoefenaars en vastgoedeigenaren met elkaar aan de slag zijn gegaan om een visie te ontwikkelen op de binnenstad. Daarnaast heeft de gemeenteraad geld gereserveerd voor investeringen in de binnenstad. Deze visie is ontwikkeld en besproken. Tijdens deze bespreking kwam ook het betaald parkeren ter sprake. Het betaald parkeren in onze binnenstad is ongeveer 2 jaren geleden ingevoerd en onlangs geëvalueerd.

De VVD fractie diende een motie in waarin zij voorstelden om een deel van het betaald parkeren af te schaffen, overigens zonder dat ze aangeven hoe ze dat willen betalen (zonder dekkingsvoorstel). Tjerk Medemblik verwoorde het in de bijdrage als volgt:

“Parkeren kost geld. Het gebruik van parkeerplekken is voor de eigenaar niet gratis. De gebruiker draagt hierin bij. Een niet ondenkbaar rare situatie. Het past bij het idee ‘de gebruiker betaalt’, het past bij het integraal ontmoedigen van het gebruik van de auto in binnensteden, het past bij het idee dat parkeren voor niemand (eigenaar en gebruiker) gratis is.”

Over de motie: “Via de binnenstadvisie komt een onderdeel van het betalen voor parkeren op de agenda. Via een motie. Doel om het betalen op zondag en/of betalen na 1800 uur doordeweeks, af te schaffen. Een sympathieke gedachte want u zult begrijpen dat ook onze achterban gebaat is bij het voorkomen van het betaald parkeren op zondag.”

“We hebben ingestemd met een integrale visie op de binnenstad. De visie op de binnenstad is wat ons betreft een nadrukkelijk integraal geheel. Samen met eigenaren, ondernemers, bezoekers, kerken, cultuurinstellingen en wie er allemaal nog meer actief is in onze binnenstad, willen we tot een gedragen plan komen. Samen! Samen met diegenen die de binnenstad een warm hart toedragen. Die willen zoeken naar oplossingen en nieuwe uitdagingen. Het parkeren en betalen voor parkeren maakt hier onderdeel vanuit.”

“De ChristenUnie denkt en doet mee in deze integrale afweging. Wij zijn razend benieuwd hoe we samen met de ondernemers uit de binnenstad kunnen komen tot een visie, waar we allemaal verder mee kunnen. Als uit dat gesprek komt dat het stoppen met betaald parkeren op de avonden en op de zondag wordt gewenst en als daarvoor dekking is te vinden, dan zullen wij ons daartegen niet verzetten. Enthousiast, eerlijk een breed gedragen. En los van deze ook voor ons aantrekkelijke optie, ben ik ervan overtuigd dat de winst dan groter is door integraal een richting te kiezen en daarvoor te gaan. Wij zien meer heil in een bredere afweging van alle facetten met betrekking tot de binnenstad van Assen.”

Uiteindelijk werd de motie door de VVD niet in stemming gebracht.