Groningen Airport Eelde, bijdrage van Tjerk Medemblik

donderdag 08 december 2016 22:15

De gemeente Assen heeft 10% van de aandelen in bezit. De luchthaven is sinds 1931 actief. Velen zeggen dat het een deel van het Noorden, een deel van onze infrastructuur is geworden. In zekere zin is dat ook zo. Anno 2016 staan we voor een belangrijke keuze. Investeren, stabiliseren of krimpen. Uit de presentaties, documentaties en onderzoeken ontstaat een divers beeld. Wat telkens in deze beschouwingen weer de kop op steekt is enerzijds een scenario waarin ons een grote toekomst wordt voorgespiegeld en anderzijds de discussie over het bestaansrecht. Eerder in de Staten (2008/2009) speelde dezelfde discussie rondom de baanverlenging. Emotie en ratio lijken dan in strijd met elkaar.

Tijdens het keuzemoment nu, wordt herhaaldelijk gewezen op het feit dat het een onderdeel van onze infrastructuur is. Prima! Maar dan borrelt bij ons de vraag op, wanneer gaan we doorgaans investeren in infrastructuur? Wanneer verbreden we een snelweg? Wanneer gaan we de brug upgraden? Wanneer.... vul maar in. Eigenlijk altijd wanneer er een reden voor is. De reden is dan: teveel file op de snelweg, teveel aanbod bij de brug enzovoort. En eerlijk gezegd, bij vliegveld Eelde zien wij deze toenemende vraag die een uitbreiding/investering rechtvaardigt niet. De investering is gebaseerd op scenario’s die zouden kunnen ontstaan nadat we de keuze maken. Een te wankel besluit, vinden wij nu.

Wat dan wel? De luchthaven ligt er. De vluchten zijn er, aanhouden van wat we nu hebben lijkt de meest reële optie. Alhoewel uitbreiding Lelystad nog ter discussie staat, zal dit op termijn wel gaan gebeuren. Daartegen concurreren lijkt bijna niet mogelijk. Nee, laten we voor nu kiezen voor wat we hebben. Optie 2 dus.

Overigens, wethouder, mocht een enthousiaste koper zich aandienen, dan staan we wat ons betreft de aandelen graag af! Gezien de optimistische geluiden elders, zou je verwachten dat een koper zich aandient.