TT(T)

vrijdag 18 april 2008 08:18

Column vanaf de publieke tribune

Vanavond werd er gesproken over maar liefst 80 miljoen euro! Een poos terug is besloten om een Cultureel Kwartier in Assen op te zetten. Er werd gesproken met verschillende partners die in dit Culturele Kwartier zouden moeten gaan samenwerken. Vele gesprekken zijn gevoerd en nu lijken er echt stappen gezet te kunnen worden. Het adagium tempo, tempo, tempo 1 lijkt nu eindelijk echt iets te gaan worden. Met de bibliotheek en verschillende podia is gesproken over de samenwerking. Ook de horeca zaken zijn besproken. Eigenlijk staan alle zaken er goed voor. Het college presenteert dan ook met enige trots een goed plan. Een plan dat, zoals Matthijsse van de VVD fractie terecht opmerkte, al sprekend tot stand is gekomen. Geen nieuwe dingen. Tempo, tempo, tempo 2 , dat leek zijn adagium in de bijdrage tijdens de opiniërende vergadering. De PvdA vroeg aandacht voor de amateur gebruikers van het Cultuur Kwartier. Want dat is inderdaad een punt dat niet vergeten mag worden. Denk goed om de amateurs! Ook aan de muzikanten die Assen kent, die hebben behoefte aan een grote ruimte! De ChristenUniefractie vroeg terecht aandacht voor het zo snel mogelijk (tempo, tempo, tempo 3 ) aantrekken van een directeur. Iemand die nu al de grote producties binnen moet gaat halen en vroeg terecht om inspraak in de besturing van het nieuwe Cultureel Kwartier, immers, wie betaald bepaald ook in zekere zin! GroenLinks vroeg aandacht voor echte cultuur, dus geen gokhal tegenover het Cultureel Kwartier. Nobel streven! De SP raakte weer eens helemaal de draad kwijt (tenminste ik kon hem niet vinden). Zonder alternatieven zeggen dat je tegen een besluit bent dat al lang genomen is, draagt nou niet echt bij aan het constructief meedenken over de richting van de stad. Tevens gaat het in tegen de oproep om eindelijk eens op te schieten met dat Cultureel Kwartier (tempo, tempo, tempo 4 ). Jammer dat die club niet constructief meedenkt en daarbij ook jammer dat ze niet inzien dat besluiten al genomen zijn. Een gedachte-uitwisseling die ertoe leidt dat er akkoord wordt gegeven voor 80 miljoen euro voor het Cultureel Kwartier. Dinsdag is er een extra vergadering gepland om een daadwerkelijk akkoord te geven en lekker het tempo (vrij naar, tempo, tempo, tempo 5 ) erin te houden.

Over cultuur gesproken. Het gaat goed met Assen! Rijen dik staat het voor het Drents museum, allemaal kijken naar de grafschatten uit China. We zijn er trots op en zo hoort dat ook. We moeten het alleen ook niet overdrijven. Niet, zoals de PvdA wil, een hele straat (van station naar museum) Chinesiseren, maar beide benen op de grond houden.

Vandaag kwam ik uit Zwolle en zag ik tot mijn grote schrik vlak bij Assen een aantal opgestapelde hunebedstenen staan. De welluidende letters TT stonden daar fier overeind. Jammer dat ze nu die ene T zijn vergeten. Tempo, tempo, tempo 6 , zou het moeten zijn. Ik waardeer Matthijsse wel. Schiet nu maar op met dat Cultureel Kwartier en het liefst ook met het vergaderen daarover! Tempo!

Bert Wienen

1 Henk Matthijsse, VVD