BEGROTING 2006

maandag 07 november 2005 23:42

De begroting voor 2006 stond in het teken van "voor elkaar".
Uitgangspunt voor deze begroting was voor onze fractie; de sociale samenhang tussen de burgers moet meer centraal komen te staan.
VOOR ELKAAR, in deze tijd meer dan hard nodig

M.d.V., leden van de raad, geacht college en publiek,

Samenleven als burgers vraagt om goed samenwerken. Wij zijn als individu deelgenoot van een groter geheel waarin relaties met mensen in onze directe omgeving de leefwereld waarin wij staan beïnvloeden. Relaties zijn daarom belangrijk voor mensen
Het christelijk geloof, de basis van de ChristenUnie, is een ‘relatie geloof’. De politiek van de ChristenUnie is dan ook te typeren als ‘relatie politiek’.
De meest belangrijke relatie voor de mens is de relatie met God, onze “Schepper”.
De Bijbel leert ons God lief te hebben boven alles en onze naaste als ons zelf.
“Naaste” betekent voor de ChristenUnie iedereen waarmee wij in aanraking komen.

Toegepast voor onze fractie in de Asser situatie betekent dit dat de sociale samenhang tussen de burgers meer centraal moeten komen te staan.

MdV.
Het motto voor de bijdrage aan dit debat is dan ook:
“voor elkaar”
Ja, u hoort het goed, “voor elkaar” en dat is in deze tijd hard nodig.

Het SCP-rapport "In het zicht van de toekomst", van vorig jaar, toonde aan dat Nederlanders door de bank genomen tevreden zijn met hun eigen leventje maar - dat was het verontrustende - tegelijkertijd zeer bezorgd zijn over de samenleving en voor de toekomst hopen op meer solidariteit en gemeenschapszin, veiligheid, herstel van normen en waarden en behoud van de verzorgingsstaat.
De sociale samenhang in deze maatschappij verdwijnt in rap tempo en de verruwing en hufterigheid neemt snel toe.

MdV.
In de visie van de ChristenUnie op de samenleving betekent dit dat wij van sanering in de platte betekenis van bezuinigen naar sanering in de zin van gezondmaking van sociale verhoudingen toe moeten.
Wij moeten van een ethiek van de individualiteit naar een ethiek van de gemeenschap. Van "ik" naar “voor elkaar”. Van een afgeplatte eigen verantwoordelijkheid naar echte solidariteit. Van marktwerking en vraagsturing als maat naar wederzijdse betrokkenheid en gerechtigheid.

MdV.
De begroting voor 2006 met daaraan gekoppeld de diverse beleidsterreinen is met deze gedachte in ons achterhoofd gelezen.
Politiek en bestuur moeten zich niet zo afzijdig houden als het gaat om de menselijke maat.
De gemeente Assen is, hoe belangrijk ook, meer dan investeren in beton en staal. Ook in deze begroting missen wij een bepaald evenwicht. Op welzijnsgebied is de afgelopen jaren erg weinig bereikt en kwetsbare groepen hebben weer meer prijs moeten geven.
Met interactieve communicatie hebben we de nodige ervaring opgedaan. Wij moeten nu iets gaan doen met signalen van Asser Burgers die het domweg moeilijk hebben omdat ze rond moeten komen van een kleine uitkering en daarbij wel volledig klem worden gezet door regelzucht en bureaucratie en wet op wet, en  regel op regel.

MdV.
Overheden moeten zich niet tegen burgers keren vanwege een overdaad aan wetten en bepalingen. Laten we er mee ophouden en mensen werkelijk tegemoet komen in hun zorgen. Verandering dus in denken. Concreet pleiten wij voor een ambtelijke instructie  met daarin meer afweegruimte ten gunste van de clientèle van de ISD.

MdV.
Binnen de wet van de WWB de grenzen opzoeken is iets wat hier in Assen blijkbaar nog niet gebeurt, er zijn andere gemeenten bijv. Leeuwarden die daar heel anders mee omgaan.
En natuurlijk is mijn fractie op de hoogte van de “boefjes” die een uitkering krijgen en niet willen werken en het verzieken voor andere mensen.. De wetgeving is op de “boefjes”afgestemd en daarmee gaan  wij voorbij aan de schrijnende situaties van mensen die oplopen tegen strikt toegepaste regels uit den Haag. Formeel zijn de regels goed toegepast maar naar de mens gerekend moeten wij hiermee anders omgaan. Zijn wij in de Asser situatie nog een schild voor de zwakken? De ChristenUnie pleit daarom voor een sociale Bypass
Vandaar ons verzoek aan de wethouder om op korte termijn ons eigen beleid te evalueren en met nieuwe richtlijnen naar de raad te komen.

MdV.
Assen heeft grote ambities en groeimogelijkheden, per jaar willen wij de komende periode  700 nieuwbouw woningen per jaar realiseren. Voorwaar een geweldige uitdaging.
De burgers van Assen lopen ook hier tegen allerlei stroperige procedures aan die heel formeel bekeken allemaal juist zijn maar zich niet verhouden tot de geweldige uitdaging waar wij voor staan.
Klantgerichtheid is al lang geen vies woord meer bij gemeentelijke overheden. Maar dat bureaucratie ook in Assen nog niet uitgebannen is blijkt  o.a bij de uitvoering van meerdere regelingen.

Bijvoorbeeld op het gebied van bouwen en wonen. Individuele burgers investeren hun hele hebben en houden maar de gemeente lijkt dat slecht te begrijpen. Haarkloverijen en enorm veel tijdverlies door stroperige procedures is hun deel. Daarover heerst veel ongenoegen bij de burgers die hiermee te maken hebben. Hetzelfde geldt  voor de werkwijze van de welstandscommissie en de mate van consistentie van hun adviezen
De ChristenUnie wil maatregelen waardoor de afhandeling van vergunningen voor nieuwbouw door individuele burgers teruggebracht wordt van 13 naar ten hoogste 8 weken. Verder willen wij een evaluatie van de werkwijze van de welstandscommissie en de mate van consistentie van hun adviezen.

MdV.
Als derde beleidsterrein wil de Christenunie het hebben over het onderhoudsniveau van deze stad.
Assen is een stad die groeit, dit betekent dat naast veel aandacht voor bouwen en infrastructuur er in dit kader zorgvuldig moeten worden omgegaan met het groen. (Bij financiën kom ik daarop nog terug)
U trekt al geld uit voor renovatie zonder dat de visie etc in de raad aan de orde is geweest, blijkbaar heeft de wethouder de discussie van afgelopen voorjaar niet goed begrepen. Wanneer komt de wethouder met het visiedocument en het plan van aanpak.

MdV.
Ik kom bij de begroting en  financiën.
De begroting die ons door het college wordt gepresenteerd is min of meer een eindbalans waarin aangegeven wordt wat er gerealiseerd is en wat in het kader van de projectafspraken Assen-Koerst in 2006 nog afgemaakt moet worden. Het college klopt zich op diverse plaatsen nog al eens op de borst, kijk eens hoe goed wij het wel niet gedaan hebben. Zelfs het persbericht dat dit college heeft laten uitgaan over deze begroting heeft als kop: “College sluit bestuursperiode positief af”. Los nog van de inhoud, daar kom ik nog op terug, blijkt maar weer eens dat dit college deze Raad niet altijd serieus neemt. Niet het college sluit een bestuursperiode af maar de Raad. Het college heeft in opdracht van de raad, het beleid en de begroting uitgevoerd.

MdV.
De beleidsvoorstellen gericht op verdere voortgang en realisatie van afgesproken beleid komt pas in december aanbod net zo als de belastingsvoorstellen.
Ter oriëntatie zijn door het college een aantal uitgewerkte voorstellen bij de begroting gevoegd.
Mijn fractie kan zich vinden in de denkrichting van het college, niet meer en niet minder. Goedkeuring van de begroting leidt niet automatisch tot een akkoord in december.

Zowel de begroting 2006 als de meerjarenraming laat een geflatteerd beeld zien. Kennelijk heeft het college het nodig dat beeld te presenteren als teken van een succesvolle bestuursperiode. De werkelijkheid is, dat het meerjarenperspectief er niet goed uitziet.
Laat ik eens een paar zaken opnoemen die ons nog boven het hoofd hangen:
·        de PM-post mbt lokaal jeugdbeleid vanaf 2008
·        uit eigen middelen op te vangen mogelijke volumegroei mbt de WMO
·        nog te vinden middelen voor bevordering van sociale samenhang in de wijken
·        nog te vinden vulling voor het FGP met het oog op bijvoorbeeld financiering Asser aandeel in verdubbeling N33 van  6.3 mln.
·        structureel “in zicht hebben van de bodem” van het straten- en wegenfonds terwijl een ophoging naar structureel van 7mln. noodzakelijk is.
·        huisvestingswensen onderwijs

Ook de begroting voor het komende jaar is gemakkelijk sluitend gemaakt. Volgens de begroting is er een vrije ruimte van € 1mln. maar klopt dat wel? Ik noem:
·        het aangekondigde tekort van 0,5 mln. voor 2005 dat best eens structureel door zou kunnen werken.
·        al ingeboekte bezuinigingsbedragen op zaken waarover nog discussie met de raad afgerond moet worden, (bibliotheek en welzijnsaccommodaties)

Wij vinden dat u de begroting en meerjarenperspectief wel erg creatief sluitend maakt door de veiligheidsbuffer van € 500.000, - in te zetten.

De ChristenUnie stelt de Raad voor het College op te dragen bovengenoemde zaken en risico”s bij de Voortgangsnota van reële dekking te voorzien.

MdV.
2005 was het jaar van de cultuur, 2006 wordt het jaar van de sport.

Assen heeft van het ministerie van VWS € 600.000 ontvangen voor stimuleringsprojecten op de grensvlakken van sport en buurt en sport en onderwijs. De plannen die er nu liggen voor de besteding van dit geld richten zich o.i. wat eenzijdig op brede schoolactiviteiten.
De ChristenUnie wil graag een bredere inzet waarbij ook de sportverenigingen worden betrokken. Wij denken daarbij bijvoorbeeld aan:
  • financiering van de organisatie van een sportontmoetingsavond waar alle sportkampioenen en promovendi uit 2005 gehuldigd zouden kunnen worden in aanwezigheid van hun besturen.
  • Het aanbieden van een seizoen gratis sporten bij een Asser sportvereniging voor uitkeringsgerechtigden en hun kinderen.
  • Het financieren van gratis trainingssessies door Asser sportverenigingen.

Dit alles uiteraard in nauwe samenwerking met onze Sportcommissie.

MdV.
Ik kom tot een afronding. “Voor elkaar” is een tegengesteld geluid van wat je tegenwoordig bij grote groepen in onze maatschappij hoort. In een individualistische samenleving is in toenemende mate sprake van                                      “Eigen welzijn eerst”
Onlangs las ik daarover een artikel die ik bij gebrek aan tijd bijvoeg aan deze bijdrage. één zin wil ik toch hier voorlezen, het is een voorspelling over een individualistische maatschappij

Begin citaat “Friedrich Nietzsche heeft met zijn nihilistisch-profetische blik ooit voorspeld dat “Eigen Welzijn eerst’’ ten slotte zou leiden tot het uiteenvallen van de westerse samenleving in een lukrake groep individuen, slechts verbonden door een gezamenlijk streven naar zelfzuchtige oogmerken” einde citaat.

Tot slot,
mijn fractie wil haar waardering uitspreken naar de ambtelijke organisatie en onze griffier, voor het vele werk wat zij doen en voor de ondersteuning die wij daarbij van hun mogen ontvangen.
Als fractie stellen wij ons vertrouwen op onze Heer en Heiland, Jezus Christus. Wij weten ons afhankelijk van Zijn zegen. Die zegen bidden wij de raad, het college en de ambtelijke organisatie toe.

Bijlage:

“Ik eerst”

Het getuigt in dit land van meelijwekkende achterlijkheid een goed woord te spreken ten gunste van het huwelijk. Het huwelijk betekent namelijk binding en binding staat haaks op vrijheid en vrijheid is de Enige en Ware God waarvoor wij onze liberale knieën nog willen buigen. Eigen welzijn eerst.
Friedrich Nietzsche heeft met zijn nihilistisch-profetische blik ooit voorspeld waar dat ten slotte toe zou leiden: het uiteenvallen van de westerse samenleving in een lukrake groep individuen, slechts verbonden door een gezamenlijk streven naar zelfzuchtige oogmerken
Week 42/43 van het jaar 2005 in het Koninkrijk der Nederlanden illustreren waar dat zo ongeveer toe leidt. Een greep.

Het draagvlak in de samenleving voor collectieve voorzieningen waarvan men zelf niet profiteert, neemt af. Mensen zonder kinderen vinden het niet terecht dat ze moeten meebetalen aan overheidssubsidies voor ouders met kinderen. Je kiest immers zelf voor een kind, dus draai je ook maar zelf voor de kosten op. In dezelfde context werd gemeld dat eenderde van hoogopgeleid vrouwelijk Nederland niet voor kinderen kiest, maar voor loopbaan en vakantie. Tegelijkertijd is er sprake van een tendens waarbij vrouwen op latere leeftijd op die aanvankelijke keuze terug komen en alsnog een kind wensen te – het is niet anders – ‘produceren’. Zwangerschappen op latere leeftijd betekenen echter en verhoogt risico op kinderen met ernstige afwijkingen en daarom is het sterftecijfer onder zuigelingen in ons land relatief hoog. Daar valt door middel van een late echo echter wat aan te doen: blijkt het kind ernstig gehandicapt, dan kies je, teneinde de zorg voor een gehandicapt kind of een mogelijke natuurlijke dood ná de geboorte te voorkomen, voor een kunstmatige dood van het kind vóór de geboorte. Abortus heet dat.
Mocht je om wat voor reden dan ook, toch gekozen hebben voor het huwelijk en blijkt dat niet geheel aan de aanvankelijke verwachtingen te voldoen, dan ga je uit elkaar. Nu is dat nog een tamelijk hinderlijk proces, maar als de VVD’er Ruud Luchtenveld volgende maand in de Tweede Kamer zijn zin krijgt – en dat krijgt hij – dan wordt echtscheiding een aanzienlijk luchtiger gebeurtenis. Weliswaar zadelt dat de kinderen, uit het betrokken huwelijk geboren, vervolgens weer op met een ernstige psychische en sociale problemen, maar daar hebben wij in ultieme gevallen de jeugdzorg voor. En als het aantal ultieme gevallen de overheid boven het groeit, dan is er gelukkig altijd nog zoiets als het Leger des Heils om bij te springen. En al die bijstandsmoeders dan? Die zet je verplicht aan het werk bij de naschoolse opvang en dat stelt andere vaders en moeders weer in de gelegenheid hun individuele vrijheid optimaal te benutten.

Hebben we alles niet schitterend geregeld op ons hele kleine stukje vrije aarde van zestien miljoen vrije individuen?

(Artikel uit het Nederlands Dagblad van 27 okt. 2005 van hoofdredacteur P.A.Bergwerff)