Voorjaarsnota 2011 en jaarstukken 2010, bijdrage Harmke Vlieg

zaterdag 21 mei 2011 14:58

De bloei van de stad hangt af van de zegen van God. Dat is de manier waarop de ChristenUnie vanuit haar diepste wortels naar Assen kijkt en dat is de manier waarop mijn fractie de voorjaarsnota heeft gelezen.

Voorzitter, de voorjaarsnota was goed leesbaar en de jaarrekening was op tijd klaar, ik weet dat daar achter de schermen hard aan gewerkt is en ik wil namens mijn fractie daar dan ook onze complimenten voor uitspreken.

Bezuinigen, beleven en bouwen.......... lees verder

Bezuinigen

Uit de stukken blijkt dat we in 2010 en 2011 op schema lopen betreffende inkomsten, uitgaven en bezuinigingen. De landelijke cijfers voor 2012 en volgende jaren zijn voor een deel nog onduidelijk, waardoor de gemeentelijke inkomsten, uitgaven en bezuinigingen ook nog zijn omgeven met onzekerheid.

Bij de behandeling van de begroting kunnen we een extra pakket bezuinigingsmaatregelen verwachten. Tijdens de begrotingsbehandeling van 2011 hebben we het voorstel gedaan om een kerntakendiscussie te gaan voeren. Deze discussie moet ons inziens gevoerd zijn voor de volgende bezuinigingsronde.

De bezuinigingen waar we voor staan vragen om een nadere herijking van de verhouding tussen de overheid en de samenleving. De ChristenUnie wil ‘minder overheid, meer samenleving’. Snoeien is onvermijdelijk, maar wel met als doel om daar de samenleving als geheel door te laten groeien. Breng waar dat kan meer taken en verantwoordelijkheden terug bij burgers, bedrijven en instellingen. Dat moet uiteraard wel zorgvuldig gebeuren. Geen enkel misverstand: wie de steun van de overheid wél nodig zal hebben, voor korte of lange tijd, zal daarop ook moeten kunnen blijven rekenen.

De ChristenUnie maakt zich er sterk voor dat mensen als het maar even kan in hun eigen levensonderhoud voorzien, maar als dat niet kan dan komen we op voor wie kwetsbaar is en bescherming verdient: of het nu gaat om wajongers, mensen in de schuldhulpverlening óf mensen die leven op een bestaansminimum. We zijn in dat kader benieuwd naar de wachtlijst van de schuldhulpverlening, is die inmiddels  teruggebracht naar maximaal 4 weken?

Zorgen hebben we over de bezuinigingen die vanuit Den Haag op ons af komen, met name over de gevolgen voor de Assenaren aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Gelukkig wordt hier op een voortvarende wijze op ingespeeld door de ontwikkeling van WERKpunt! Een goede zaak waarbij een verdere samenwerking van Alescon en Baanzicht/ISD wat ons betreft een uitstekende weg is.

Het grondbedrijf is een punt van aandacht. De “grote projecten” en de samenhang met de economische ontwikkelingen is reden om de vinger goed aan de pols te houden. We zijn met veel ambitieuze projecten bezig, we investeren volop in onze stad, maar we moeten niet overmoedig worden.

De ChristenUnie heeft een bezuinigingsmogelijkheid gevonden, we willen inzetten op een sobere, duurzame bouw van de nieuwe brandweerkazerne. Van de scholen vragen we sobere bouw, laten we dan zelf ook het goede voorbeeld geven.

Voor het zwembad hebben we 4,4 miljoen euro gereserveerd. Dit geld valt vrij als er een overeenkomst met de Bonte Wever wordt gesloten. College, we verwachten van u een voorstel om deze 4 miljoen optimaal in te zetten voor het beweeg en beleefpark.

Beleven

De ChristenUnie wil dat Assen zich in de toekomst blijft onderscheiden door haar uitstekende leefklimaat, we zijn daarom blij met het beweeg en beleefpark en met de investeringen in het groen.  Investeringen waar alle Assenaren van kunnen genieten.

Met al de nieuwe voorzieningen op komst kijken we uit naar de stadspas, eind 2011 zal deze klaar zijn, kan de wethouder ons informeren over de stand van zaken? De combinatie met het meedoenbeleid maakt dat we voor een snelle invoering van deze pas zijn, zodat alle Assenaren gebruik kunnen maken van het nieuwe zwembad, het theater en de bioscoop.

Vz, de exploitatie van de Nieuwe Kolk lijkt een probleem te gaan worden. Wat is het college van plan te gaan doen met de uitkomsten van het externe onderzoek?

Assen als fietsstad vraagt om goede parkeermogelijkheden voor de fiets, in het centrum kan dat wat ons betreft beter. Al jaren vragen we hier aandacht voor. Mijn voorganger Henk Medema opperde zelfs al eens dat er onder het Koopmansplein een fietsenstalling moest komen. College, een duidelijk verzoek van ons: los het fietsparkeerprobleem in de stad op

Bouwen

De woningmarkt is een punt van zorg, de woningbouw stagneert en starters op de woningmarkt hebben het moeilijk. Kunt u ons meer vertellen over uw aanvalsplan?

De leegstand van winkels, kantoren en bedrijven verontrust ons ook. We lezen dat er steviger wordt ingezet op acquisitie. We willen graag inzicht in de resultaten van deze inzet.

Het ondernemersfonds is van start gegaan, onze vraag is wat de gemeente zelf met het ondernemersfonds doet als participant, wat onttrekken wij aan het fonds, zijn er al plannen/goede ideeën?

De beste investering in het welzijn van de samenleving is de investering in kinderen.

Met veel kinderen gaat het gelukkig goed, voor sommige kinderen is extra hulp nodig. Het schoolmaatschappelijk werk als onderdeel van het CJG biedt op school zorg aan.  Maak prestatieafspraken met de aanbieder, stuur op het aantallen gesprekken, op doorverwijzingen en maak afspraken over de wijze waarop de gesprekken worden gemeten.

Goede en gezonde huisvesting voor alle leerlingen is ook een investering in kinderen.

College, kunt u ons al meer vertellen over de bouwplannen van het Vincent van Gogh en het Dr. Nassaucollege? Hoe ziet de planning eruit en is er al zicht op de kostenplaatjes?

We lezen over een heroverweging van de Multi Functionele Accomodaties in Assen-Oost. Is daar ook iets meer over vertellen? In welke context moeten we dit zien?

Mijn fractie ziet een tendens bij de realisering van MFA ‘s die ons verontrust. We constateren dat MFA’s vaak duurder uitvallen dan verwacht. Dat resulteert in hogere huisvestingskosten voor de participanten en dat moeten we vervolgens compenseren in de subsidies. We zien dat ondermeer  bij  de MFA in Pittelo en bij de Nieuwe Kolk. Waar we kostenbesparingen verwachten door synergie-effecten zien we in de praktijk het tegendeel gebeuren. Bibliotheekvoorzieningen worden niet tijdig gerealiseerd (Baggelhuizen) en er zijn klachten over het klein onderhoud en de veiligheid in de MFA’s.

Vz, we willen van het college een reactie op deze door ons gesignaleerde tendens.  Ook met het oog op toekomstige gebouwen vinden wij het nodig dat er kritisch gekeken wordt naar de voor -  en nadelen van MFA’s (de Nieuwe Kolk, brandweer kazerne met HvD  en GGD en MFA-Assen-Oost).

Vz, ondanks dat de financiële situatie lastig is gaan we in Assen niet op de rem staan, we blijven bouwen aan een sociale en duurzame stad. De ChristenUnie steunt die lijn van harte,  wij geloven in Assen en bidden om Gods zegen voor de stad.