Evaluatie TT-Festival, bijdrage van Harmke Vlieg (raadsvergadering 18-10-2012)

zondag 21 oktober 2012 20:20

Vanavond bespreken we de evaluatie van het TT-Festival 2012. We doen dit omdat er in de aanloop naar dit festival financiƫle problemen bij de organisator ontstonden. Dit maakte vlak voor het festival het bijspringen van de gemeente Assen noodzakelijk. Het TT-festival werd dit jaar uiteindelijk een succes, maar de organisator is inmiddels ondanks dat succes helaas wel failliet.
Uit de evaluatie blijkt dat het bijzonder is dat de gemeente Assen een grote invloed heeft op het festival. Elders in het land komen we een dergelijke opzet niet tegen. Over het algemeen is het gebruikelijk dat grote evenementen worden georganiseerd door onafhankelijke organisatoren, die juridisch zelfstandig zijn, op zekere afstand van de gemeente staan, maar waarbij de gemeente wel de kaders stelt en zo nodig bijdraagt aan het evenement......

In de samenvatting van het rapport staat voor de toekomst de aanbeveling dat de gemeente het TT-Festival overdraagt aan een rechtspersoon die zij opricht met de belanghebbende partijen. Met deze aanbeveling is de ChristenUnie het van harte eens. Het organiseren van evenementen is geen kerntaak van de gemeente en wat ons betreft gaan we de betrokkenheid bij het festival dan ook geleidelijk afbouwen. Het kan niet zo zijn dat de rekening en het risico bij de gemeente Assen blijven liggen en de andere belanghebbende partijen aan de zijlijn blijven staan.
We weten allemaal dat ons de komende tijd een volgende ronde van bezuinigingen wacht. Het TT-festival moet wat ons betreft kritisch worden meegenomen in de afwegingen die we dan gaan maken. De CU wil toe naar een toekomstbestendig festival waarvan het verdienmodel deugt.
Voor ons is de kern dat er niet meer geld naar dit feest gaat, liever zelfs minder. Enerzijds omdat we vinden dat het in deze tijd niet te verantwoorden is en anderzijds omdat de bijdrage van de gemeente niet in verhouding staat tot de bijdrage van de andere partijen. Dus, zoek andere oplossingen en wees daarin creatief! Een oplossing kan zijn om van het TT-feest een betaald festival te maken, door in de toekomst entreegeld te gaan vragen van de bezoekers. Onderzoek of het mogelijk is om bijvoorbeeld de binnenstad af te sluiten of organiseer het festival bij Witten of op het TT-circuit. Kortom ga op zoek naar een festivalterrein. Zet daarnaast in op een grotere bijdrage van de ondernemers, zij profiteren volop van het grote aantal bezoekers en dan is meedelen in de kosten niet meer dan normaal.
We zijn dan ook zoals gezegd een groot voorstander van het oprichten van een stichting die de organisatie op zich gaat nemen. Zo slaan we twee vliegen in één klap. We voorkomen dat we nogmaals met de rug tegen de muur op het laatste moment als gemeente moeten bijspringen en minstens zo belangrijk: we bouwen voor de toekomst aan een financieel gezond TT-festival.
Wij horen graag van onze collega’s hoe zij over onze ideeën denken.