Een nieuwe bezuinigingsronde voor Assen, bijdrage voorjaarsnota 2013

Bert bijdrage raadszaaldonderdag 16 mei 2013 21:42

De terugtredende overheid, kan dat? In hoeverre kunnen we taken weer terugleggen bij de burger, zonder ze over de schutting te gooien? In hoeverre lukt het de gemeente om burgers hun verantwoordelijkheden weer op te laten pakken? Voor mijn fractie zijn dat de uitdagingen die de komende tijd centraal staan.

Het kan natuurlijk zijn dat u denkt dat de economische crisis tijdelijk is en dat we over een paar jaar weer terug zijn bij de welvaart van de jaren tachtig en negentig, toen de verzorgingsstaat nog betaalbaar was. Mijn fractie denkt dat het beter is om voorbereid te zijn op een andere tijd. Het rijk zal blijven bezuinigen op gemeenten, ook na de crisis, want de inkomsten uit gaswinning zijn eindig en de Rijksoverheid heeft schulden op zich geladen van zuidelijke Europese landen en instabiele banken.......

Door de bezuinigingen die op ons afkomen moeten we het bestuur van onze stad anders gaan aanpakken. Door de transities krijgt de gemeente de verantwoordelijkheid voor een grote groep kwetsbare burgers. Veel zaken die voorheen via de AWBZ, de zorgverzekering of de provincie werden geregeld komen nu op het bord van de gemeente, veelal met een fikse korting vanuit het rijk. De gemeente moet daarom transformeren naar een partner, die oplossingen mogelijk maakt. Een gemeente die meedenkt en zorgt dat regelgeving niet belemmerend werkt, maar juist kansen biedt aan initiatieven van burgers.  Op het gebied van duurzaamheid zien we bijvoorbeeld prachtige initiatieven ontstaan. De inzet van de gemeente gaat zich beperken tot wat echt nodig is en wat verplicht is. De kerntaken blijven over.

Wat betekent dit voor burgers? Een andere mentaliteit en een andere moraal. Het is niet meer vanzelfsprekend dat de overheid alles voor je regelt. Eerst zelf doen. En als je het zelf kunt doen, dan zorg je niet alleen voor jezelf, maar kijk je ook om je heen waar je kunt helpen. En dat beperkt zich niet alleen tot je eigen gezin en eigen familie, maar ook je wijk en buurtgenoten mogen op je rekenen. En als je zelf niet alles kunt, dan vraag je anderen om hulp. Eerst de mensen om je heen en pas daarna de gemeente. Want de gemeente is niet alleen een partner van burgers die aan willen pakken, maar ook en vooral een schild voor de zwakken.

Mijn fractie is blij dat het college de kwetsbare mensen waar mogelijk wil ontzien en zo een schild voor de zwakken wil zijn. Als ChristenUnie herkennen we hierin een voor ons zeer belangrijke afspraak uit het collegeprogramma .

In Assen is de afgelopen jaren goed op het geld gepast en ook dit jaar lopen we met de begroting en de bezuinigingen op schema. Ondanks  de aanhoudende tegenwind heeft het college de financiën  op orde, een knappe prestatie . Er is zelfs ruimte om voorgenomen investeringen door te zetten, dat is goed nieuws voor bedrijven en voor Assenaren die aan het werk kunnen. De keuzes die het college maakt kunnen op onze goedkeuring rekenen. Het zwembad kan niet gerealiseerd worden, jammer, maar met goede zwemvoorzieningen in buurgemeentes en de Baggelhuizerplas binnen onze eigen grenzen is dit uit te leggen aan de inwoners van Assen. MEC, hockeyvelden en Wielercentrum zijn een aanwinst voor de stad en de regio, het zal bijdragen aan een gunstig vestigingsklimaat. Het brede aanbod van voorzieningen  maakt het aantrekkelijk om in Assen te gaan wonen. En dat is voor de gewenste groei van de stad belangrijk.

Het afgelopen jaar is Assen niet gegroeid, we hadden zelfs te maken met krimp, de 80.000 inwoners in 2030 gaan we zeker niet halen. Zijn de gevolgen daarvan helder, bijvoorbeeld voor de algemene uitkering, zijn de nieuwe prognoses al verwerkt in de cijfers?

Om de stad aantrekkelijk te houden is een behoorlijk onderhoudsniveau van belang. We vinden dat de stad er netjes bij moet liggen. Onderhoud van straten en wegen moet op niveau blijven omdat een slecht onderhoud van  infrastructuur een eerste aanloop is naar hoge kosten voor de toekomst. We hebben dan ook onze twijfels bij het voorstel om het onderhoudsniveau te verlagen naar “basis”. Is het mogelijk om met inzet van medewerkers van Werkpunt het niveau te verhogen?

Graag een reactie van het college.

Goede parkeervoorzieningen hebben we inmiddels genoeg. Of is er zelfs sprake van een overschot aan parkeerplekken? Het parkeerbedrijf kampt met een tekort door het dalend aantal parkeerders in de binnenstad. Is er voldoende onderzoek gedaan naar de verwachte bezettingsgraad? Deze wijkt sterk af onder andere  ten gevolge van de crisis, zoals ook de accountant al aangaf.

De crisis heeft grote gevolgen voor de bouw.

Het afgelopen jaar is ingezet op het verkennen van de  mogelijkheden van ander gebruik van kantoren. College, wat is het resultaat? 17% van de kantoren staat leeg, wat zijn uw plannen?

Assen wil zelf sociale huurwoningen gaan bouwen, daarmee haalden we het landelijke nieuws. We waarderen uw lef en de wil om de huizenmarkt los te trekken. Het plan vraagt wel om een verdere uitwerking. De ChristenUnie stelt voor dat de wethouder de raad na de zomer een concreet plan voorlegt, zodat we erover kunnen discussiëren . Als Assen in de toekomst echt zelf gaat bouwen dan vinden we dat u voor het onderhoud en beheer commerciële partijen als partners moet overwegen. Uit onderzoek is ons gebleken dat zij veel goedkoper zijn dan Actium.

Bij het brede aanbod van Assen horen de culturele voorzieningen. De Nieuwe Kolk is een aanwinst, maar vanaf de start ook een zorgenkind. College, wat gaat u precies doen om deze organisatie op korte termijn gezond te maken? We lezen dat de gemeente een facilitair manager gaat betalen? Wat moeten we ons daar precies bij voorstellen?

Vrijwilligers zetten zich in voor leefbare buurten. Zij verdienen de steun van de gemeente en om die reden zijn we tegen het verder uitkleden van de wijkbudgetten. Activiteiten in de wijken zijn laagdrempelig en van groot sociaal belang. Laagdrempelig is ook het woord voor het Centrum voor Jeugd en Gezin, steeds meer ouders en kinderen maken gebruik van het aanbod. College, kunt u ons bijpraten over de ontwikkeling en voortgang van de Brede School. Hoe verhoudt deze zich tot de Integrale Kindcentra?

Met de keuzes die het college maakt voor wat betreft de onderwijshuisvesting gaan wij akkoord. Tijdens de behandeling van de begroting heeft mijn fractie al voorgesteld om de MFA Assen-Oost te versoberen en het derde cluster voor Kloosterveen nu niet te realiseren. Goed om te constateren dat Assen wel blijft investeren in onderwijs. Op korte termijn zullen we twee nieuw scholen voor voortgezet onderwijs in gebruik kunnen nemen. Ook dat zal zeker bijdragen aan een gunstig vestigingsklimaat.

Samenwerking in de regio, ook over de grenzen,  wordt steeds belangrijker, met name op economisch vlak. Wij zijn daarom blij met het voornemen van het college om het contact met de Eems-Dollard regio te intensiveren. Contact met de directeur heeft ons geleerd dat er veel kansen zijn voor Assen. Te denken valt aan sensortechnologie  en uitwisselingen tussen scholen.  College, benut de kansen en subsidies en betrek Asser ondernemers bij de initiatieven. We kijken uit naar uw concrete voorstellen.

Over de financiën hebben we nog enkele vragen:

• Kunnen we de OZB nog wel verhogen, nu we landelijk met alle gemeentes te hoog zitten en de rijksoverheid gaat ingrijpen?
  • Hoe schat het college de risico's in van de bezuinigingen in relatie tot de decentralisaties en het meerwerk dat daarmee op gemeenten afkomt?
  • Resultaatbestemming 2012 wilt u wellicht inzetten voor Sensor Universe. Wij willen graag een voorstel in de raad over de resultaatbestemming 2012 waarin u verschillende opties afweegt. Zo denken wij naast Sensor Universe aan onderhoud van de stad, duurzaamheid, regio Groningen-Assen en wellicht zijn er nog meer te noemen.
  • De accountant schat het risicoprofiel van de grondexploitaties bij bedrijventerreinen relatief hoog in, zo worden de ambities op Assen-Zuid en Messchenveld I erg ambitieus genoemd! Gaat u de aannames aanpassen in de begroting 2014?

Vz, er is onrust in ons land en in onze stad, mensen maken zich zorgen over de maatregelen van het kabinet, de pijn van de crisis wordt steeds meer voelbaar. Voor jongeren is er weinig kans op een baan en ouderen verliezen hun werk . Ook binnen het stadhuis geven de oplopende bezuinigingen reden tot zorg.

Welk perspectief kunnen we meegeven in tijden van crisis? Wat geeft houvast? President Obama las vorig jaar op 11 september Psalm 46, de psalm begint met deze woorden: “God is voor ons een veilige schuilplaats, een betrouwbare hulp in de nood. Daarom vrezen wij niet, al wankelt de aarde en storten de bergen in het diepst van de zee. “ Met deze schuilplaats voor ogen wil de ChristenUnie politiek bedrijven en perspectief bieden aan alle Assenaren.

Vz, tot slot. Wat zou het geweldig zijn als Assen in Nederland bekend kon staan als de stad waar het is gelukt om taken terug te leggen bij de burgers, zonder ze over de schutting te gooien. Waar burgers verantwoordelijkheden hebben opgepakt, zonder dat de gemeente hen eerst heeft laten vallen. En als stad waar de civil society tot bloei is gekomen.  Laten we daar samen onze schouders onder zetten.