Bezuinigingen, bijdrage van Bert Wienen

bezuinigingen scrabblevrijdag 26 september 2014 11:09

Bezuinigen. Er klonk een licht optimistisch geluid vorige week in Den Haag. ‘De economie trekt aan’ en, zo werd gesteld, ‘zoals nu lijkt geen extra bezuinigingen nodig’. Nog even los van de vraag of dit optimisme op z’n plaats is, kan dit optimisme alleen geduid worden tegen de achtergrond van gemeenten die gedwongen worden nog meer te bezuinigen.

We nemen een voorschot vandaag op de behandeling van de begroting in november. Mijn fractie ziet deze bezuinigingen dan ook in dat kader; ze zijn onderdeel van de begroting en in die zin ook van het gesprek dat we dan met elkaar voeren. De bezuinigingsopgave is fors, helemaal gezien het feit dat we als Raad in de voorgaande jaren ook al in hebben moeten stemmen met flinke bezuinigingen. Maar toch nu een eerste reactie op het voorliggende pakket. Geen gemakkelijk pakket vz. Er worden keuzes gemaakt en grote ingrepen gedaan. Zo krijgt men in dit huis nog een flinke bezuinigingsslag te verduren en zal in de openbare ruimte de vanzelfsprekendheid van ‘de gemeente lost het voor u op’ niet meer opgaan.

Vz, dat de Brede School als basis dient voor de doorontwikkeling van Integrale Kindcentra juichen we toe. Dit is een typisch voorbeeld van meer overlaten aan anderen. Dat dit vervolgens ruimte in financiën oplevert is daarbij een extra voordeel.

Vz, op de sportaccomodaties wordt bezuinigd. Zoals we ook al schreven in ons verkiezingsprogramma vinden we het reëel dat sportverenigingen in redelijkheid bijdragen aan onderhoud en exploitatie. Hoe ziet het college dit nu precies voor zich? Op welke manier worden deze bezuinigingen ingeboekt?

Vz, er ligt een ambitieus collegeprogramma. Er zal blijvend worden geïnvesteerd in de stad en ook aan de bekendheid van Assen wordt gewerkt. Geen extra bezuinigingen op de zorg en zwakkeren. Met het oog op de toekomst wordt aan de duurzaamheidsambities niet ingeboet en daarover is mijn fractie te spreken.

In ons verkiezingsprogramma spraken we over ons (en ik citeer) ‘streven om de gemeentelijke belastingen niet met meer dan de inflatiecorrectie te laten stijgen’. Dat streven is vandaag nog net zo hoog als vorig jaar rond deze tijd toen we deze belofte opschreven in ons verkiezingsprogramma. Het college stelt voor om per 2016 de OZB te laten stijgen om zo het meerjarenperspectief sluitend te krijgen. Dat betekent dat we nog een jaar hebben om recht te doen aan ons streven. Vz, wij stellen ons op het standpunt dat elke meevaller in de komende periode eerst aangewend moet worden om de OZB verhoging te voorkomen. We horen daar graag een reactie op van het college (en zijn bereid om dit standpunt kracht bij te zetten door een motie in te dienen bij de begrotingsbehandeling). Wij zullen ook zelf het komend jaar ons best doen om met voorstellen te komen die kunnen voorkomen dat de OZB verhoging nodig is.

Vz, we zijn blij dat het collegeprogramma ambitieus is. Het aantrekken van werkgelegenheid en het scheppen van een goed vestigingsklimaat voor nieuwe bedrijven wordt belangrijk. Die verhoging van de OZB dient daarvoor als stok achter de deur. College, richt daarop de komende tijd uw energie. Blijf de aandacht focussen op een uitnodigende overheid en een overheid die oog houdt voor de zwakken.

Vz, bij de behandeling van de begroting spreken we verder met elkaar. Voor nu laat ik het hierbij.