Begroting 2015, bijdrage van Bert Wienen

maandag 03 november 2014 23:52

Vz,

We leven in een vreemde wereld. Zomaar reden deze zomer stoeten rouwauto’s door ons land. Zomaar worden we elke avond op het journaal geconfronteerd met leed in de wereld. Oorlogen en een oprukkende IS-beweging. Het aantal christenen dat vervolgd wordt en de doodstraf krijgt neemt hand over hand toe.

Tegen die achtergrond praten wij vandaag over de begroting. In het rijke Assen. Assen, waar mensen het overwegend goed hebben. Assen, waarin we dit jaar afsluiten met 4.6 miljoen euro overschot. Assen, waarin we vrij met elkaar van gedachten kunnen wisselen en meningen kunnen delen.

Vz, ook wij zien dat de bezuinigingen nu meer gaan knellen. Mensen beginnen het te voelen. Bijvoorbeeld in hun buurt en op de sportvereniging. Belangrijk voor ons is dat het sociale domein vrij blijft van extra bezuinigingen. Het sociale domein waar we de afgelopen periode zo uitvoerig over hebben gesproken en waarover we belangrijke besluiten hebben genomen. De komende tijd zullen we kritisch blijven kijken naar de regelingen en de uitvoering daarvan.

Andere rol overheid

De relatie tussen de overheid en de samenleving verandert. Langzaam ontstaat er meer ruimte voor initiatieven uit de samenleving. De gemeente trekt niet meer taken naar zich toe, maar manifesteert zich meer als samenwerkingspartner. Zo ontstaat langzaam maar zeker een ‘coöperatiemaatschappij’*. In een coöperatie gaat het om wederzijds voordeel. De manier van samenwerken tussen overheid, markt, samenleving en nieuwe vormen van sociale inzet, krijgt steeds meer het karakter van een coöperatie. Binnen deze ‘coöperatiemaatschappij’ kan de belofte: ‘niet zorgen voor, maar zorgen dat’ vorm krijgen. Wij dagen het college uit om deze belofte te voorzien van voorbeelden waarin dit ‘niet zorgen voor, maar zorgen dat’ vorm krijgt. Niet in beleidstermen, maar concreet. Op niveau van de inwoners.

Bij een andere rol van de overheid hoort ook een aangepaste ambtelijke organisatie. Meer dan nu het geval is moet de organisatie in staat zijn om coöperatief, uitnodigend en flexibel te werken. Een doel als ‘50% flexibel 50% vast personeel’ moet geen doel op zich worden maar in relatie staan tot kwaliteit en toegevoegde waarde voor de samenleving.

Wonen & binnenstad

In tegenstelling tot 2013 is het inwonersaantal van Assen licht gegroeid. We zien ontwikkelingen op de woningmarkt. Het zou ons niet verbazen dat het ‘huren’ ten opzichte van ‘kopen’ meer gangbaar wordt. Afgelopen week waren de woningbouwcorporaties in het nieuws. Ook onze fractie heeft al eens gepleit voor een scheiding tussen het commerciële- en het sociale aanbod van de corporaties. Om die reden vragen wij u wanneer we de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties tegemoet kunnen zien.

We zien veranderingen in het grondbedrijf. Het lijkt erop dat we het actieve grondbedrijf uit het verleden inwisselen voor een passiever beleid. Klopt dit wethouder en welke gevolgen heeft dit voor de nabije toekomst?  Met betrekking tot de OZB blijven we het komend jaar zoeken naar mogelijkheden om de voorgenomen stijging in 2016 ongedaan te maken.

De binnenstad heeft onze bijzondere aandacht. Wij vinden het positief dat er sprake is van een sterke stuurgroep en dat de dialoog met het MKB steeds vaker wordt gezocht. In dat kader zijn we benieuwd hoe het staat met het OFA** en het POA***. Verlopen de verbeterslagen die in november 2013 zijn afgesproken naar tevredenheid van het college? Zorg ervoor dat de activiteiten in het centrum steeds meer structureel worden opgepakt en onderdeel gaan uitmaken van de marketingstrategie van Assen.

Ondanks toezeggingen in de vorige raadsperiode zien wij in de binnenstad nog weinig vooruitgang bij het handhaven van de regels rond laden en lossen, het eenrichtingsverkeer en het verkeer in het voetgangersgebied. Wij verwachten van u stevige handhaving in de binnenstad.

Scherpte

Geld kun je maar één keer uitgeven. Het is daarom des te belangrijker om goed te kijken of het geld dat is uitgegeven ook goed wordt besteed. Voorzitter, daarin missen we op een aantal dossiers scherpte.

- We missen scherpte als het gaat om De Nieuwe Kolk. Pas laat kregen we als Raad de al lang toegezegde stukken. Een gerenommeerd adviesbureau heeft DNK doorgelicht en adviezen gegeven. Toch vinden het college en de directeur van DNK de adviezen schijnbaar niet allemaal overtuigend. De doelstellingen die door LaGroup werden gekwalificeerd als haalbaar in 2015, worden door de directeur op de langere baan geschoven. Een tijdelijk ingehuurde manager moet, in tegenstelling tot het advies, blijven, terwijl ook wordt genoemd dat het personeelsbestand op hetzelfde niveau zou blijven. Als we dit lezen zijn we blij met het ijkmoment dat gepland is halverwege deze bestuursperiode.  Wij zien het raadsvoorstel m.b.t. de financiën tegemoet.

- We missen scherpte als het gaat om Sensortechnologie. Wat gebeurt er nu precies met de subsidie? Wat zijn de resultaten van deze investeringen? Om duidelijkheid hierover te krijgen wenst mijn fractie in het eerste kwartaal van 2015 een rapportage hierover in de Raad, zodat we er met elkaar over kunnen spreken en kunnen kijken of ons geld goed wordt besteed. Graag uw toezegging hierop.

- We missen scherpte als het gaat om het toekomstloket. Wat is nu precies uw plan, wat is de strategie? Waar zet u op in? Ook hierover zou mijn fractie graag verder willen spreken in de raad. Wat ons betreft in het eerste kwartaal van 2015.

Bij het gesprek over het TT-feest hebben we een opmerking gemaakt over de toeristenbelasting. We hebben een aantal technische vragen gesteld en nader onderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat de controle op het betalen van toeristenbelasting verbeterd kan worden. Wij stellen voor om uit te zoeken, bijvoorbeeld in regioverband, hoe controles beter kunnen worden uitgevoerd. Op deze manier word geborgd dat iedere toerist en evenementenbezoeker belasting betaalt. Op deze manier kunnen de inkomsten van de gemeente worden verhoogd .

Graag wijzen we nogmaals op de motie die in de Tweede Kamer is aangenomen over het versterken van de grensregio’s. Wellicht liggen er kansen in de samenwerking met Duitsland als het gaat om werkgelegenheid, toerisme en economische ontwikkeling.

‘Kracht voor vandaag, blijde hoop voor de toekomst’

Vz. Ik begon mijn betoog met een relativering. Die relativering is geen relativering van onze verantwoordelijkheid voor de stad. Die verantwoordelijkheid willen we graag ten volle nemen. Daarbij worden we gedreven door hoop en vertrouwen. Voorzitter, we zoeken het vertrouwen niet in de economie met al haar grillen. Ook stellen we onze hoop niet eenzijdig op de kracht van de samenleving. De hoop die wij hebben is gericht op een betere wereld, een wereld waar geen vervolging meer is en waarin het betrokken zijn op elkaar vanzelfsprekend is. Dat perspectief geeft ons ‘kracht voor vandaag en blijde hoop voor de toekomst’. Wij stellen ons vertrouwen in God, zoals wordt geschreven in psalm 121 in de meest nieuwe vertaling: ‘De Heer zal je steeds beschermen, het kwaad zal je niet raken. De Heer beschermt je, overal waar je ook gaat, je leven lang.’

Dank

 

 

* Typerend voor een coöperatie is dat ze uitgaat van wederzijdse afhankelijkheid, wat aanspoort tot samenwerking, ruimte geeft aan ‘directe’ solidariteit maar tegelijkertijd een georganiseerde structuur met betaalde professionals kan hebben. Tegelijkertijd zijn in de coöperatie de leden de baas. Zij beslissen, zij zijn de eigenaren. En minstens zo belangrijk: in een coöperatie gaat het om wederzijds voordeel, daar is ze voor opgericht. Zowel de manier van samenwerken tussen staat, markt en samenleving alsook de nieuwe vormen van sociale inzet kenmerken zich door deze coöperatieve attitude.

** OFA = ondernemersfonds Assen

*** POA = platform ondernemers Assen

« Terug