Behandeling Voorjaarsnota & Jaarstukken; bijdrage Bert Wienen

raadszaal Assendonderdag 21 mei 2015 18:12

21 mei 2015
Vz,
‘Niemand tussen wal en schip’. Maar ondertussen vullen de journaals zich met berichten over mensen die in onvrijheid leven, bootvluchtelingen die nergens heen kunnen en verdrinken in de zee. Geen wal en geen schip. Als we dat zien en op ons in laten werken, kunnen we alleen maar ruimhartig zijn. Steeds blijven zoeken naar goede oplossingen om deze vluchtelingen en asielzoekers op te vangen. Geen halfslachtige Haagse compromissen over bed, bad en brood. Maar onze harten openen en vluchtelingen en asielzoekers welkom heten. Ook hier in Assen. College, wat is uw standpunt met betrekking tot bed, bad en brood in Assen?

Nog zo’n Haags dingetje. Het verdelen van geld over de gemeenten in Nederland. Bijna alle verdeelmodellen die men voor de transities heeft gemaakt, pakken voor Assen nadelig uit. Een onzekerheid die op kan lopen tot een tekort van ongeveer 9 miljoen euro. Dan kun je als college nog zo solide de begroting op orde hebben en over een goed weerstandvermogen beschikken, maar word je toch geconfronteerd met een grote mate van onzekerheid. We kunnen ermee instemmen dat het mogelijke tekort gedicht wordt door de inzet van de meevallers van 2014. We zijn tevreden over de moeite die het college doet om de verdeelmodellen te beïnvloeden en we hopen met u dat dit leidt tot succes.


De afgelopen maanden waren de eerste waarin gemeenten op de proef werden gesteld met betrekking tot de transities. Van flinke ambities, naar kadernota’s, naar uitvoeringsnotities, naar verordeningen en dan nu de echte praktijk. Mensen in Assen benaderen vanuit hun eigen vraag in de eigen specifieke situatie. Dát vormt de kern van de veranderingen in het sociale domein. Het gaat erom dat er steeds meer maatwerk wordt geleverd en ongelijke gevallen ook ongelijk worden behandeld. De beleidsterm daarvoor lijkt ‘integraal’ te zijn. De Voorjaarsnota wekt de indruk dat hier nog niet nadrukkelijk op wordt ingezet. Deze ‘integrale aanpak’ wordt beschreven als iets wat in de planning ligt om te gaan doen. Onze oproep: start er morgen mee. Leg budgetten bij elkaar, kijk over de domeinen heen, breng gezinssituaties in beeld en experimenteer, leer en breng in beeld wat werkt. Hoe we ervoor staan in Assen met betrekking tot de transities? Eigenlijk weten we dat niet goed. De cijfers uit de eerste rapportage geven nog geen heldere inzichten. Het zijn daarmee de ‘dagkoersen’ waarop wordt gestuurd. We willen uit de cijfers meer kunnen lezen over de stand van zaken met betrekking tot die integrale aanpak. Graag uw toezegging daarop.


Er blijven zorgen over de kwetsbaren in de stad, we zullen daarvoor de komende periode aandacht blijven vragen. Ook voor de mantelzorgers en voor de kinderen en jongeren in onze stad vragen we steeds weer aandacht. Ondanks dat de transitie van de jeugdzorg goed lijkt te verlopen in Assen, blijft het investeren in kinderen en gezinnen van belang. Nu aan de slag met de transformatie.


Vz, een aantal weken geleden mocht ik meedraaien bij de politie. Ik ben daar geschrokken van de hoeveelheid werk die de politie heeft van de zogenaamde ‘verwarde personen’ op straat of in huiselijke situaties. Dit najaar zullen we daarover verder spreken als we de nota ‘beleidsvisie integraal veiligheidsbeleid’ behandelen. In deze bijdrage wil ik vanuit het perspectief van onze zorg voor kwetsbaren naar deze problematiek kijken. In Assen hebben we te maken met een grote GGZ-instelling die een steeds groter beroep doet op de samenleving van Assen. Wij zouden daarom een sterk beroep willen doen op GGZ Drenthe om in Assen haar faciliteiten beschikbaar te stellen voor het snel opvangen van verwarde personen op straat. Dat is voor deze kwetsbare mensen een betere plek om de formaliteiten af te handelen dan in een politiecel. Zo hoeft een kwetsbaar persoon niet twee uur in de politiecel op de psychiater te wachten en blijft de politie inzetbaar voor andere taken. Gaat GGZ-Drenthe daar geld aan verdienen? Nee, wij zien dat als een maatschappelijke verantwoordelijkheid van een organisatie die zoveel van de Asser samenleving vraagt. Aan u college de vraag: bent u bereid dit gesprek te voeren? Wat vindt u van deze oplossingsrichting? Vz, ook voor verwarde mensen op straat of in de thuissituatie geldt dat ze niet tussen wal en schip moeten vallen. Maar ook niet in een politiecel.


Vz. De andere rol van de overheid vraagt een andere houding van de mensen die werken voor deze overheid. Sterk komt dit naar voren in het sociale domein. We verwachten meer van het sociale netwerk van mensen. En eerlijk is eerlijk, het brengen van die boodschap is niet altijd gemakkelijk. College, hoe loopt dit nu? Zijn uw medewerkers in staat om dit netwerk meer te betrekken? In de Voorjaarsnota wordt aangegeven dat een aantal servicenormen niet wordt gehaald. We verwachten hierop een toezegging dat in de volgende rapportages de stijgende lijn weer zichtbaar zal zijn.


Dat de organisatie verandert blijkt onder meer uit de opstelling van de gemeente bij de organisatie van het TT-festival. Ondernemers die zich verenigen, samen optrekken en de overheid die als partner haar taken uitvoert. Een goede ontwikkeling, waarvoor we onze waardering willen uitspreken.


Deze week vond een informatieavond plaats in het kader van ‘Zon zoekt Drenth’. Veel Assenaren waren daarbij aanwezig. Wij hebben zelfs begrepen dat het aantal zonneleningen het budget overschrijdt. Deze ontwikkeling past prachtig in de ambitie om Assen duurzamer te maken. Wat ons betreft speelt u extra middelen vrij om deze duurzame ontwikkeling voor meer mensen mogelijk te maken. Graag uw reactie daarop.


Het verkopen van gemeentelijk vastgoed verloopt mondjesmaat. De situatie in de markt zit niet echt mee. Zou het niet mogelijk zijn om vastgoed anders te bestemmen of te verhuren? Dan kan verkoop weer plaatsvinden als de markt aantrekt. Bij een onzekere financiële situatie is de neiging erg groot om vooral in het hier en nu te kijken hoe we ervoor staan. Mijn fractie maakt zich zorgen over de lange termijn. Binnen 10 jaar raken een aantal grote reservepotjes leeg, denk bijvoorbeeld aan de reserves die worden ingezet voor De Nieuwe Kolk. In de Voorjaarsnota wordt aangegeven dat er met betrekking tot onderhoud van objecten en de uitbreiding van areaal voor de Florijnas, rekening gehouden moet worden met meer onderhoudsfinanciën. Wij zien graag bij de begroting een heldere uiteenzetting van reserves en ‘lange termijn zaken’ die we in de gaten moeten houden.


Vz. Dit college werkt in deze samenstelling nu een jaar aan deze stad. Een bewogen jaar, zo blijkt ook uit onze bijdrage. Veel sociale- en financiële zaken zijn al voorbij gekomen. Maar natuurlijk sluiten wij onze ogen niet voor alle andere zaken die er gebeuren. Zoals bijvoorbeeld de gestage bouw en ontwikkelingen in de Florijnas, het grote aantal Assenaren dat overstapt op meer duurzame energie, de plannen om samen met Groningen nieuwe concepten rond vervoer te ontwikkelen en sportverenigingen die gezamenlijk aan de slag gaan om een veilig sportklimaat te bewerkstelligen. Vz, misschien nog wel belangrijker: we zien ook de vrijwilligers en mantelzorgers die dagelijks klaar staan voor anderen, we zien Assenaren die perken onderhouden en Assenaren die zich inzetten voor hun buurt en voor de samenleving.


Dit jaar vieren we dat we 70 jaar vrij zijn. Dat vrijheid niet normaal is blijkt wel uit de berichtgevingen in de journaals. Binnen die vrijheid werken we in Assen aan de stad. U als college, de medewerkers van de gemeente en wij als raad. Bij dit werk wensen we een ieder vrede toe. Of zoals de apostel Paulus schrijft: ‘dat God, onze Vader, goed voor jullie is en jullie vrede geeft’.


i Kolossenzen 1:4 uit de Bijbel in gewone taal.

« Terug