Begroting 2016, bijdrage CU-fractie op 2-11-2015

maandag 02 november 2015 20:12

Vz,
Bij beelden van vluchtelingen op televisie bleef het niet. Sinds de zomer bieden we ook in Assen vluchtelingen een schuilplaats; een dak boven het hoofd, rust en veiligheid. Wij zijn onder de indruk over de manier waarop Assen asielzoekers in haar samenleving heeft opgevangen. Assenaren die betrokken waren bij inzamelingen en vrijwillig hulp hebben aangeboden. Wij willen daarvoor graag onze waardering uitspreken. De grote aantallen vluchtelingen bepalen ons als politiek, maar ook elke individuele Assenaar, bij een belangrijke vraag: wat willen wij doen en laten voor de ander?
Overigens is deze kernvraag ook belangrijk in het kader van het sociaal domein. In dat kader valt ons de berichtgeving rond mantelzorgers op, zij hebben het zwaar. Mensen die dagelijks klaarstaan voor de ander. Juist ook deze mensen moeten onze aandacht houden. We zijn om die reden benieuwd naar de antwoorden van de wethouder op onze schriftelijke vragen.

We horen uit het veld dat er problemen ervaren worden door jongeren van 18+ bij de overgang van de jeugdwet naar de WMO. Laat jongeren van deze leeftijd niet de dupe worden  van schotten tussen loketten. Graag uw toezegging dat dit punt wordt opgepakt.  Wij verbazen ons erover dat de cijfers van bepaalde instellingen in het sociale domein nog steeds niet ontvangen zijn. Wij roepen u op om negatieve ervaringen met organisaties die geen cijfers aangeleverd hebben mee te nemen bij het afsluiten van nieuwe inkoopcontracten. Misschien moet u kiezen voor andere aanbieders? Dat geldt ook voor de manier waarop zorginstellingen nu bezig zijn met de transformatie. Neem hierin regie en gebruik uw rol als financier om de transformatie en innovatie vorm te geven. Graag uw toezegging daarop.

Vz, we krijgen in Assen steeds meer te maken met bijzondere doelgroepen.  Mensen die allemaal een goede plek in onze samenleving verdienen en die welkom zijn. We spraken in dat kader al over asielzoekers en straks ook de statushouders. Ook de GGZ heeft afgelopen september een groep nieuwe cliënten gekregen. De Beter leven kliniek huisvest mensen met een combinatie van verslavings- en psychiatrische problematiek. We denken ook aan het grote aantal instellingen waar ouderen verblijven, de centrumfunctie voor beschermd wonen, ex-gedetineerden en waarschijnlijk zijn er nog meer groepen te noemen. Allemaal inwoners van Assen. Assen is een sociale zorgstad waar iedereen een plek moet hebben in de samenleving. Tegelijk moeten we wel onder ogen zien dat juist de veelheid aan verschillende mensen die zorg nodig hebben het samenleven complex kan maken. Wat is er nodig om dit toch mogelijk te maken?  Wat verwachten wij van instellingen, hoe ondersteunen we inwoners van Assen en wat is onze visie en richting? Op basis waarvan gaat het college de gesprekken met deze instellingen voeren? Waar liggen kansen? Wat ons betreft besteden we hieraan de komende periode veel aandacht. Wij willen een gezamenlijk idee en richting bepalen vanuit optiek van veiligheid, het sociale domein, economie, werkgelegenheid, wijkbeleid, wonen, andere domeinen maar ook onderzoek en innovatie. Om op deze manier de agenda te bepalen voor gesprekken die gevoerd gaan worden met instellingen en om concrete afspraken te maken. Op dit voorstel vernemen wij graag een reactie van de andere partijen en het college. Wij worden in ieder geval graag op de hoogte gehouden van de gesprekken die het college voert met instellingen.

De begroting is sluitend en vooral op langere termijn is de situatie moeilijk in te schatten. We lezen over 1,5 miljoen veiligheidsmarge, weerstandvermogen dat op peil is, rente toerekeningen (bijvoorbeeld bij De Nieuwe Kolk) die voor meevallers zorgen en in de najaarsnota lezen we ook nog een structurele meevaller bij de rentekosten. Wij vragen ons af of de maatregel van boven trendmatige OZB verhoging, waarmee de gemeenteraad al heeft ingestemd, op dit moment  noodzakelijk is. De maatregel levert in het eerste jaar na de verhoging bijna 3 ton op en het jaar daarna 4,5 ton. Volgens ons kunnen we zonder risico de OZB verhoging uitstellen en volgend jaar bij de begroting weer de noodzaak bekijken. We willen daarop graag een reactie vanuit het college.

Vz, het maaibeleid heeft her en der diepe sporen nagelaten. Wij vinden dat er goed is geluisterd naar inwoners bij het opnieuw bepalen van plekken waar minder wordt gemaaid. Tegelijk is het belangrijk dat dit beleid wordt geëvalueerd. Een evaluatie waarin ook wordt meegenomen hoe u er nu in slaagt om Assenaren echt te betrekken bij het maaibeleid.

Met betrekking tot de woonvisie willen wij een visie waarin out of the box wordt gedacht en meer dan alleen een focus op het zelf bouwen van woningen. Hoe gaat u om met statushouders? Gaat u het mogelijk maken dat kleine zorginstellingen zich gemakkelijk kunnen vestigen in de wijk? Hoe gaat u ervoor zorgen dat wijken verduurzamen? De markt trekt weer aan en om die reden is wellicht de noodzaak om als gemeente zelf sociale woningbouw uit te voeren wel minder groot. Vz, wij willen een evenwichtig programma waaruit blijkt dat de overheid meer is dan een projectontwikkelaar.

Vz, wij vinden  het prachtig dat het duurzaamheidscentrum is gerealiseerd. Een plek waar wordt samengewerkt door verschillende partijen, een plek waar jongeren worden voorbereid op een baan en waar kinderen kennis kunnen maken met duurzaamheid. Nu doorgaan met praktisch maken van de zaken die de kinderen leren in het Duurzaamheidscentrum. Laat deze kinderen de basis zijn voor een nog duurzamer Assen en laten we hen het goede voorbeeld geven door Assen steeds duurzamer te maken. Ambitie is hierop echt nodig. Dat mag van ons zichtbaar worden, ook in geld en menskracht.

We kijken echter niet alleen naar vandaag. Ook de toekomst heeft een idee nodig. Wat is ervoor nodig om Assen te laten ontwikkelen tot een innovatieve zorgstad waar innovaties op het gebied van de zorg en sensor landelijke exposure krijgen? Zou het niet goed zijn om budgetten rond onderwijs en jeugdzorg samen te voegen en opnieuw na te denken over een integraal idee hoe alle kinderen in Assen zich optimaal kunnen ontwikkelen? Zou het in dat kader ook niet goed zijn om te stimuleren dat nieuwe specifieke  vormen van onderwijs in Assen uitgenodigd worden om voet aan de grond te krijgen?

Vz, zo staan wij vandaag stil bij onze begroting en kijken we naar de toekomst. Samen werken we aan Assen. Samen werken we aan een stad waar mensen welkom zijn en waar mensen om elkaar denken. Een stad waar kwetsbaarheid niet wordt weggeorganiseerd maar wordt geaccepteerd omdat we weten dat de grens tussen vitaliteit en kwetsbaarheid flinterdun is. Een stad waarin de ander onze belangstelling heeft. Of zoals Paulus schrijft: Dit is waar het om gaat, geloof, hoop en liefde. Dat moet steeds het belangrijkste in ons leven zijn. Maar het belangrijkste is de liefde*. Dat wensen wij de leden van het college, de collega’s in de raad en allen die werken aan onze stad Assen, van harte toe.

*1 Korinthe 13