Brede School, bijdrage Bert Wienen + bijlage: uitkomsten mini-enquete.

vrijdag 15 april 2011 20:35

Het hart van de school moet blijven kloppen in de school…

Voorzitter, dank aan het college voor de brief. Een brief waarvan wij verwachtten dat het bol zou staan van de evaluatieresultaten. Evaluatie van een beleidsontwikkeling waaraan mijn partij waarde hecht. Vandaar ook dat we zowel bij de voorjaarsnota en de begroting hebben gevraagd om een evaluatie van de brede school......

Voorzitter, de brief bevat helaas geen evaluatieresultaten. Maar gelukkig wel richting. Onze fractie heeft zich grondig verdiept in het functioneren van de Brede school. In alle Brede scholen hebben we gesproken met tenminste één participerende school. We hebben een mini-enquête uitgezet onder ouders en er zijn verschillende gesprekken gevoerd met andere belanghebbenden. Een verslagje is rondgestuurd zodat u, wethouder, en anderen hun voordeel ermee kunnen doen. (zie bijlage)

In de brief wordt aangegeven dat er al enkele aanzetten van de evaluatie zijn gedaan. Er wordt zelfs al gesproken over een nieuwe richting. Maar voorzitter, bij zo’n belangrijk onderwerp als de Brede school is, lijkt het mijn fractie toch verstandig om eerst stil te staan bij wat we al hebben. Laten we eerst eens kijken of we op de vijf pijlers van de Brede school (doorgaande lijnen / dagarrangementen en naschoolse activiteiten / zorgafstemming / opvoedingsondersteuning / sociale cohesie) voortgang boeken. Wethouder, wat is hierop uw reactie. En wat is het beeld van uw evaluatie? Kunnen wij inzicht krijgen in die evaluatieresultaten?

Mijn fractie heeft in de overleggen met de schooldirecties meermalen vernomen dat er veel belangstelling zou zijn om het naschoolse aanbod te integreren in de dagelijkse schoolpraktijk. Dat levert op dat alle kinderen worden bereikt, dat het aanbod een meer integraal onderdeel gaat uitmaken van het aanbod op de school. Wethouder, hoe staat u daar tegenover?

Voorzitter, de ChristenUniefractie maakt zich er zorgen over dat de stuurgroep zichzelf meer ziet als klankbordgroep. E.e.a. wordt nog moeilijker te snappen als we lezen dat er geen zicht is op middelen, inhoud en organisatie. Hoe kan dat nu? Zou de stuurgroep dan niet gewoon moeten zorgen dat zij er wel zicht op krijgt, in plaats van zichzelf tot klankbordgroep benoemen? Wethouder, we roepen u op deze mensen bij de les te houden en erop te sturen dat deze stuurgroep de kans krijgt om te sturen.

Naschoolse activiteiten vormen een belangrijk aandachtspunt van de Brede school. U stelt in uw brief dat de stuurgroep zich afvraagt of de kinderen worden bereikt die daar belang bij hebben. Het lijkt ons dat het juist de stuurgroep is die hierop een goed antwoord zou moeten hebben. Wethouder, kent u dit antwoord? Het beeld uit onze evaluatie is, is dat er op dit moment veel onduidelijkheid is over de activiteiten van de Brede school. Regelmatig komt terug dat in het organiseren van activiteiten, het inplannen van kinderen, het communiceren naar ouders en het plaatsen op wachtlijsten van activiteiten veel slordigheden bestaan. Wethouder, zorg dat de stuurgroep hier grip op krijgt en mee aan de slag gaat. We hechten zeker belang aan de naschoolse activiteiten, maar wat ons betreft alleen als hieraan een doel is gekoppeld. Het doel is wat ons betreft primair dat kinderen worden bereikt die anders niet zouden deelnemen aan activiteiten of het verenigingsleven in de vrije tijd. Wat ons betreft is dat niet het schoolgaande kind met de drukke agenda dat naast de reguliere hockeytraining, de pianolessen en het zelfverdedigings/judolessen ook nog de naschoolse Brede school activiteit op het programma heeft staan. Doelgroepen zijn wat ons betreft kinderen uit in zichzelf gekeerde gezinnen, kinderen uit in zichzelf gekeerde delen van wijken. Kinderen die je het gunt om verder te kijken dan alleen school en thuis.

Voorzitter, uit onze evaluatie blijken verder nog een aantal zaken. Ik zal ze nu niet benoemen, ik zal zorgen dat u de resultaten in bezit krijgt. Betrek deze zaken dan ook goed bij uw evaluatie met de stuurgroep.

Dan de toekomst van de Brede school. Mijn fractie vraagt de wethouder of de stuurgroep het profiel van de Brede school goed wil verhelderen. Wat is nu precies de meerwaarde van de Brede school als straks de activiteiten kostendekkend worden aangeboden en het Centrum voor Jeugd en gezin verantwoordelijk wordt voor de zorg en hoe verhoudt dit zich tot de voorzichtige richting van een integraal kindcentrum, terwijl we niet eens duidelijk hebben hoe de evaluatieresultaten tot nu toe zijn.

Voorzitter, voor mijn fractie nog heel wat vragen en opmerkingen. Graag een reactie van de wethouder hierop.

Dank

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Onderzoekje CU Brede School Assen136,5 kBapplication/msworddownload

« Terug