Passie voor je medemens
Dit kleine beschouwende artikel gaat over armoede en zorg. Dit vanwege een kleine conferentie, ‘De kracht van burgers beter benut’ op 8 juni 2007 gehouden en de behandeling van de armoedenota ‘Meedoen Mogelijk Maken’ in de raadsvergadering van 7 juni 2007.
Passie voor je
medemens
Deze zaken en andere, namelijk
lezen, ervaren enz. maken dat je gaat nadenken over problematiek
die hieruit voortkomt. Want hoe kan het dat, ondanks veel plannen,
ondanks veel professionals, ondanks organisaties die hun stinkende
best doen om mensen te helpen, toch niet genoeg zijn om iedereen te
kunnen helpen. En toch niet genoeg zijn om iedereen te bereiken. Of
te wel, hoe zorg je voor een solidaire samenleving, hoe zorg je
voor de armen en de mensen die het moeilijk hebben.
Hoe?
Kort zou ik deze vragen willen
uiterken aan de hand van drie thema’s. Namelijk ‘zorgen
is passie’, ‘zorgen door passie’ en ‘zorgen
voor passie’.
Zorgen is passie;
Waarom zou je gaan zorgen? Waarom
zou je je gaan bezighouden met de buren? Waarom zou je je druk
maken over het wel en wee van een bejaarde? Deze vragen liggen ten
grondslag aan de veel grotere vraag: ‘Hoe krijgen we een
solidaire samenleving waarin mensen naar elkaar omzien?’.
Graag zou ik hiervoor terug willen naar de vraag waarom mensen
kiezen om in de zorg te gaan werken. Vaak hoor je dan dat dit is
vanuit het motief om iets voor mensen te kunnen gaan doen. Dit
zelfde antwoord zou je in negen van de tien gevallen krijgen als je
een raadslid zou vragen waarom hij/zij in de raad zit ‘ik wil
iets betekenen voor mensen’. Dit is ook de reden waarom de
voorzitter van de conferentie op 8 juni de vraag stelde: ‘hoe
krijgen wij mensen zover dat ze zich om medemensen gaan bekommeren,
mensen die ze kennen helpen ze wel, maar hoe gaat dit met mensen
die ze niet kennen?’.
Volgens mij is de uitleg en het
antwoord op deze vragen niet zo moeilijk. Mensen zorgen voor mensen
omdat ze van mensen houden én omdat ze mensen kennen. Een
verpleegster is het vak in gegaan omdat ze iets voor mensen wil
doen. Er zijn mensen die zich met de buurvrouw bezighouden omdat ze
haar kennen en zo van haar houden. Niet in de liefdesfeer houden,
maar ze houden van mensen en hebben daar passie voor. Passie voor
mensen ontwikkel je slechts door mensen te kennen, als men elkaar
niet kent is er ook geen passie voor elkaar. Dit ligt ook verborgen
in de vraag van de eerder genoemde voorzitter. Mensen die elkaar
kennen helpen elkaar, mensen die elkaar niet kennen (en dus geen
passie voor elkaar kennen) helpen elkaar niet. Of te wel, zorgen
ontstaat waar passie aanwezig is, voorwaarde voor zorgen is passie.
Hiermee kun je dus voorzichtig ook denken aan een goede definitie
van zorg. Zorg is dus geen daad, geen product maar een relatie een
passie. Een relatie en passie tussen zorggever en
zorgontvanger.
Zorgen door passie;
Als je dus kunt zeggen dat zorg
passie is, dan moet je gewoon zorgen dat er passie ontstaat. Als er
passie is dan ontstaat er vanzelf zorg. Als mensen elkaar kennen
dat zorgen ze wel voor elkaar. Als mensen in de wijken elkaar
kennen, dan gaan ze voor elkaar zorgen. In de conferentie ging het
vervolgens over wederkerigheid. Of te wel, als ik iets voor jou
doe, moet jij iets voor mij doen. Deze wederkerigheid zie je
bijvoorbeeld terug als concept voor de postcodeloterij waar veel
mensen aan meedoen. Ze willen wel betalen voor het Wereld Natuur
Fonds of de kankerbestrijding, maar ze moeten daar wel wat voor
terug (namelijk de kans om een miljoen of meer te winnen). Hier
wordt dus geld gegeven uit wederkerigheid.
Bij zorg ligt dit volgens mij
anders. Zorgen ontstaat doordat je elkaar kent en er dus passie is.
Hierin past geen wederkerigheid. Echte vrienden gaan voor elkaar
door het vuur, vriendschap is hierbij de basis en niet
wederkerigheid. Ditzelfde zie je terug in de mantelzorg. Er hoeft
niets teruggeven te worden, de basis hiervan is passie voor de
zorgontvanger. Door zorg op basis van wederkerigheid te doen
ontstaat er geen passie, er ontstaat alleen een schuld immers;
‘jij hebt al wel iets voor mij gedaan, nu moet ik ook wel wat
terug gaan doen’. Zoals eerder beoogd is passie de basis
tussen de relatie tussen zorggever en zorgontvanger. Om deze passie
te laten ontsaan is het nodig om mensen elkaar te laten
kennen.
Zorgen voor
passie;
Wat is dan nu de rol voor de
instellingen die hiermee te maken hebben de rol van de raad? Hoe
zorg je nu dat mensen elkaar leren kennen, zodat passie ontstaat en
tenslotte mensen voor elkaar gaan zorgen?
Ik las onlangs een spreuk hierover.
‘Als mensen een boot willen bouwen, leer ze dan niet om een
boot te bouwen, leer ze verlangen naar de zee’. Nu, als we
dit eens als uitgangspunt nemen voor de problematiek. Als
instellingen en raad moeten we ons niet te druk meer maken om de
zorg (de boot) maar moeten we zorgen dat mensen elkaar weer leren
kennen (zee), dat er relaties ontstaan! Dan gaan mensen vanzelf
zorgen. Buren moeten elkaar weer kennen, de armen moeten gekend
worden, in de buurt moeten buurtgenoten elkaar kennen enz.
enz.
Voor raadsleden is dit een lastig
gegeven. We moeten af van metingen gericht op bureaucontrole. Af
van de SMART-maat, maar toe naar de menselijke maat. Die is van
belang. Dit betekent concreet dus ook dat je niet meer afgaat op
tussenrapportages, tussenmetingen met daarin aantal zorgcontacten
enz. Nee, je gaat nu meten of er relaties ontstaan zijn tussen de
zorgbehoevende en de zorgverlener. Hoe? Nou bijvoorbeeld door
tevredenheidsonderzoeken te doen bij de zorgbehoevenden. Of door
gewoon zelf te meten of er relaties zijn ontstaan. Ga maar eens op
bezoek! Weg met de bureacontrole. Ons doel is de relatie, niet de
zorg en al helemaal niet het meetinstrument voor
zorg.
Concreet voor de instellingen die
zorgverlenen, bijvoorbeeld de balie in het gemeentehuis en de
baliemedewerkers bij de ISD, zou het kunnen zijn dat er dus
opleidingen gaan plaatsvinden hoe je een relatie opbouwt met een
zorgbehoevende. Dus de nota meedoen mogelijk maken gaat vanaf nu
een paragraaf bevatten met een
opleidingsplan!
Al met al. Laten we nu afstappen van
de ouderwetse zorgbenadering als zijnde een product. Laten we
terugkeren naar de definitie van zorg als relatie. Afstappen van
onze drang om zorg ‘meetbaar’ en
‘controleerbaar’ te maken. Vervolgens kunnen we dan
gaan werken aan duurzame relaties in de samenleving. Zorg ervoor
dat mensen elkaar leren kennen. Als we de oogkleppen afzetten, dan
is binnen mum van tijd ook de vraag van tafel hoe we alle mensen
bereiken. Zorg ervoor dat iedereen gekend wordt. Want als mensen
elkaar kennen ontstaat er passie. Passie om te
zorgen.
Bert Wienen
Reacties op 'Passie voor je medemens'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.