Uitvoeringskrediet Stadsboulevard-Zuid, bijdrage van Steven Lagendijk
Voor ons ligt een raadsvoorstel voor het beschikbaar stellen van een uitvoeringskrediet voor de Stadsboulevard Zuid. Niets meer en niets minder. Als fractie van de ChristenUnie zullen we hiermee instemmen. Dit in lijn met onze instemming met de voorgaande besluiten over dit onderwerp.
Ondanks dat dit raadsvoorstel alleen over het uitvoeringskrediet gaat en niet over de verdere uitvoering, hebben we hier toch uitvoerig over gesproken tijdens het opiniërend blok. Aanleiding hier toe was een brief van inwoners van de Cederlaan. Hierbij kwam afgelopen week nog een brief van inwoners van de Plataanweg en het bewonersoverleg Assen-oost bij.Over deze brieven willen we toch wat zeggen, met daarbij de opmerking dat het bestemmingsplan de aangewezen plek is voor de bespreking hiervan.
Met betrekking de bewoners van de Cederlaan en hun wens voor een geluidswal hebben we in het opiniërende deel aangeven dat we hun wens begrijpen. Wij zien echter op dit moment geen directe mogelijkheden om ruimtelijke (beeld van een boulevard, hoogte en lengte geluidsscherm) en financiële redenen. Daarbij de opmerking dat er ook extra maatregelen worden genomen om de geluidsoverlast te verminderen (stil asfalt, snelheidsvermindering)
Nieuw is de brief van een aantal bewoners van de Plataanweg. Zij hebben problemen met de plaats en grootte van het nieuwe kruispunt Port Natalweg, Overcingellaan, Pelikaanstraat. Voor ons een verassende brief aangezien de signalen over de vorm van dit kruispunt juist erg positief waren. Mede op aangeven van de wijkbewoners is er hier juist gekozen voor een kruispunt met volledige ontsluiting voor de wijk Oud Zuid. Wat ons betreft blijft dat uitgangspunt ook staan. En dus ook de keuze voor dit type kruispunt. Wel hebben we ter plekke met de briefschrijvers de situatie bekeken. We begrijpen hun bezwaren mbt de grootte en ligging van het kruispunt. Daarom willen we de wethouder vragen om samen met betreffende bewoners te kijken naar de mogelijkheden om daarin (deels) tegemoet te komen.
Tijdens de behandeling van het bestemmingsplan zullen we hier verder over spreken.
Tenslotte de brief over de Dennenweg om hier 30km zone van de te maken.Voor de fractie van de ChristenUnie blijft het uitgangspunt dat de Mandemaattunnel samen met de Dennenweg/Burg Bothenius Lohmanweg als extra ontsluitingsweg voor Assen Oost moet dienen. Hierbij past ons inziens geen 30km. Het aantal verkeersbewegingen op de dennenweg zal hiermee dalen. Hiermee haal je dus het beoogde effect van minder verkeer op de stadsboulevard weg. Daarbij is het zo dat op de Dennenweg het fiets en voetgangersverkeer duidelijk wordt gescheiden van het autoverkeer wat ten goede komt aan de veiligheid.