Stadsboulevard Zuid, bijdrage van Steven Lagendijk

zaterdag 13 juni 2015 12:49

Een van de laatste bestemmingsplannen rondom de FlorijnAs die nog vastgesteld moet worden is die van Stadsboulevard Zuid. Basis voor dit bestemmingsplan is de visie Stadsboulevard 2012. Daar hebben we als fractie van de ChristenUnie mee ingestemd.

Sterke/positieve punten aan deze visie zijn:
De groene loper (laan en boulevard idee, veel groen)
Het behouden en verbeteren van de ontsluitingen met Assen-Oost (Spoorstraat/ Pelikaanstraat en Mandemaattunnel)
Het versterken van het fietspaden netwerk
Verbindingen met Drentse Aa.
Tijdens de behandeling van het uitvoeringskrediet Stadsboulevard Zuid (december 2014) hebben we al uitgebreid stil gestaan bij meerdere onderwerpen die nu ook weer aan de orde komen in de zienswijzes. Ik wel deze zaken puntsgewijs bij langs gaan....

Geluidswal Cederlaan

In december hebben we al aangegeven dat wij op dit moment geen directe mogelijkheden zien vanwege ruimtelijke (beeld van een boulevard, hoogte en lengte geluidsscherm) en financiële redenen. Daarbij de opmerking dat er ook extra maatregelen worden genomen om de geluidsoverlast te verminderen (stiller asfalt, snelheidsvermindering)

Dennenweg

Voor de fractie van de ChristenUnie blijft het uitgangspunt dat de Mandemaattunnel samen met de Dennenweg/Burg Bothenius Lohmanweg als extra ontsluitingsweg voor Assen Oost moet dienen. Hierbij past ons in ziens geen 30km. Het aantal verkeersbewegingen op de Dennenweg zal hiermee dalen. Hiermee haal je dus  het beoogde effect van minder verkeer op de Stadsboulevard weg. Daarbij is het zo dat op de Dennenweg het fiets-voetgangersverkeer duidelijk wordt gescheiden van het autoverkeer wat ten goede komt aan de veiligheid.

Kruising Overcingellaan/Pelikaanstraat/Port Natalweg

Tenslotte de discussie over de zgn. ovonde (kruising Overcingellaan/Pelikaanstraat/Port Natalweg). Mede op aangeven van de wijkbewoners is er hier juist gekozen voor een kruispunt met volledige ontsluiting voor de wijk Oud Zuid. Wat ons betreft blijft dat uitgangspunt ook staan. En dus ook de keuze voor dit type kruispunt. Wel hebben we in december ter plekke met de briefschrijvers de situatie bekeken. We begrepen hun bezwaren mbt de grootte en ligging van het kruispunt. Daarom hebben we toen ook de wethouder gevraagd om samen met betreffende bewoners te kijken naar de mogelijkheden om daarin (deels) tegemoet te komen. Nu is er in de afgelopen weken een alternatief voorstel gedaan door college. Uit de reacties van bewoners lijkt dit niet tot tevredenheid te zijn van hen. Nu kun je niet altijd iedereen tevreden stellen, maar onze fractie zou toch graag van de wethouder een reactie willen horen op de nu naar voren gebracht bewaren mbt ligging van de ovonde en de communicatie hieromtrent. Dit om als fractie een goede afweging te kunnen maken.

« Terug