Monitor, bijdrage van Margreet Boersma
Het eerste transformatie jaar zit er al weer bijna op. Ook deze monitor is getransformeerd naar een stuk met meer gegevens t.o.v. de vorige. Onze complimenten voor de progressie die is geboekt.
Ondanks de gemaakte progressie moeten we constateren dat nog steeds niet alle informatie beschikbaar is.
Als we kijken naar het domein jeugd dan kunnen we gelukkig vaststellen dat de transitie redelijk geruisloos is verlopen en dat er geen grote excessen hebben plaatsgevonden in het afgelopen jaar.
Toch zijn er nog onduidelijkheden. Met de huisartsen moeten zijn nog heldere afspraken gemaakt worden. Kinderen stromen in op hoge interventieniveaus. De informatie uitwisseling kan nog beter.
Wethouder, redt u het met het huidige budget? Lukt het om de doelstelling te halen van mindere en lichtere zorg als kinderen op hogere interventieniveaus worden ingeschaald?
Samenwerking tussen diverse instanties komt niet van de grond.
Wethouder wat doet u om de samenwerking met de verschillende organisatie te intensiveren?
Ik wil nog even verder inzoomen op het punt van de informatie uitwisseling. Wat betekent dit voor de kleine zorgaanbieders als er alleen met de grote zorgaanbieders wordt overlegd.
Ook blijkt dat de grote zorgaanbieders hun transformatieplan nog niet klaar hebben en gaat u hier iets mee doen bij een nieuwe aanbestedingsronde?
Daarbij ontvangen wij geluiden van een aantal kleine zorgaanbieders dat de grote zorgaanbieders helemaal vol zitten met cliënten en dat de kleine zorgaanbieders het gevoel hebben dat zij de moeilijke gevallen moeten oppakken omdat zij het niet over het hart kunnen verkrijgen die kinderen op straat te laten staan.
In de monitor wordt aangegeven dat de privacy een probleem geeft. Onlangs hebben we in de raad hier afspraken overgemaakt dat er binnen de leertuin privacy ook over de schutting gekeken kan worden. Hoe verhoudt dit zich nu met de probleem wat in de rapportage wordt geschetst.
Tot slot nog een paar punten met betrekking tot de ISD.
We lezen dat de ISD de uitstroom wil vergroten door een goede klantbenadering. Wij zijn erg benieuwd tot welke inzichten de ISD is gekomen dat een bepaalde werkwijze ook de uitstroom vergroot.
We lezen dat er tot nu toe 4 afspraakbanen zijn gerealiseerd. Ook zien we dat de indicatiestelling bij het UWV tot veel onduidelijkheid leidt.
Wie komt er in het doelgroepenregister? Wat zijn de criteria? In de praktijk blijkt dat de lat wel erg hoog is om in het doelgroepenregister te komen. Als er veel onduidelijkheid is gaat dit ten koste van de resultaten. Werkgevers trek je over de streep door een helder verhaal te vertellen zodat ze weten waar ze aan toe zijn en waar ze aan gaan beginnen.
Wethouder is dit voor u een herkenbaar probleem en welke taak ziet u hier voor u zelf voor weggelegd?