Bijdrage Kaderbrief 2023

Bauke-12.jpg
Door Bouke Weening op 20 juli 2023 om 17:33

Bijdrage Kaderbrief 2023

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag hebben we de Kaderbrief besproken. In de Kaderbrief heeft het college aangegeven waar zij zich de komende periode op wil gaan richten (naast hetgeen ze al doen). Dit heeft gevolgen voor de begroting voor 2024. Lees verder voor onze bijdrage.

Kaderbrief - eerste termijn ChristenUnie

20 juli 2023

Dankuwel VZ,

Tijdens onze werkbezoeken en gesprekken met inwoners is het afgelopen jaar steeds vaker het woord "onzekerheid" naar voren gekomen. Inwoners ervaren onzekerheid met betrekking tot hun toekomst en de gevolgen van klimaatverandering. Ze zijn onzeker of ze kunnen omgaan met de stijgende inflatie en prijzen. Ze vragen zich af hoe we als Nederland om moeten gaan met de instroom van asielzoekers en hoe we deze mensen een geschikte plek kunnen bieden. Ze zijn bezorgd of er daarnaast nog wel voldoende woningen beschikbaar zijn voor hun kinderen. En we proeven onzekerheid of ze nog wel mogen/kunnen zijn wie ze zijn en wat dit doet met hun veiligheid.

Ook ondernemers delen vergelijkbare zorgen, maar ook de vraag of ze genoeg personeel kunnen vinden en of de overheid daadwerkelijk hun belangen behartigt of alleen haar eigen agenda volgt.

En bij de bespreking van de kaderbrief wordt deze onzekerheid opnieuw gevoeld. Het begrip "Midterm review" komt vaker naar voren dan we eigenlijk zouden willen. Enkele weken geleden werd ook de onzekerheid over de periode ná 2026 al besproken. Na de val van het kabinet is dit niet beter geworden. VZ, we roepen het college op om extra alert en actief te zijn. Zit hierboven op!

In deze onzekere tijden wordt er van ons verwacht dat we richtlijnen meegeven voor de begroting van 2024, naast de kaders die al door het college zijn aangegeven. De ChristenUnie zal hier uiteraard aan bijdragen. Echter, we benadrukken dat we, als gemeente, college en gemeenteraad, wendbaar moeten zijn. We moeten samen met onze inwoners ruimte zoeken en vinden om snel te reageren op veranderingen. We moeten indien nodig af kunnen wijken van begrotingen, richtlijnen en beleidsplannen wanneer de omstandigheden hierom vragen.

VZ, We hebben een 5-tal punten die we het college graag willen meegeven:

1. Veiligheid
Recentelijk zijn we als gemeenteraad bijgepraat over veiligheid in Assen. En hierbij werd ook gesproken over de veiligheid ‘online’. Als het om gaat cybercriminaliteit werd ons verteld dat deze zich in toenemende mate in een progressieve lijn richt op onze jongeren en kinderen. Op verfijnde wijze wordt de wereld van onze kinderen speelveld van criminaliteit (en ook binnen de fractie hebben we dit meegemaakt). Het digitaal ronselen en betrekken bij criminele activiteiten is geen uitzondering meer. De grootste verantwoordelijkheid ligt bij de opvoeders. Tegelijk ontwikkelt deze sector zich razendsnel. Tijdens de informatieavond is aangegeven dat lespakketten beschikbaar zijn om in het onderwijs gebruik van te maken. In Drenthe is dit nog weinig toegepast op de scholen. We zien hier een mooie mogelijkheid om kinderen en jongeren vertrouwd te maken met de gevaren. We willen het college vragen om hier in Assen nadrukkelijker met het onderwijs en de aanbieders van de lespakketten aandacht voor te hebben. We horen graag hoe het college hier tegenaan kijkt en hoe ze dit op gaat pakken?

2. Wonen
Wat lopen er prachtige trajecten in onze mooie stad. Stapje voor stapje wordt het steeds mooier. De ontwikkeling op het Acmesa terrein, de ontwikkeling van Kloosterakker, Het veemarkt terrein. Prachtige ontwikkelingen die onze stad steeds aantrekkelijker maken. Daarnaast gaan we hard aan de slag met het Stadskwartier. De ontwikkelingen aldaar gaan gestaag maar verdienen blijvend aandacht. Het is en blijft een unieke plek om in Assen (stads)woningen te ontwikkelen. De te nemen stappen zijn soms pittig en uitdagend en we willen het college oproepen hier voortvarend mee aan de slag te blijven. Het is een taaie klus waar we meer dan gemiddeld de vinger aan de pols willen houden. Aandacht voor de rioolwaterzuivering is hierbij van groot belang. VZ, We willen hier nadrukkelijk bij betrokken blijven en we zullen dit kritisch blijven volgen. Kritisch in de zin dat we vooral de vaart erin willen houden. VZ, Hoe zorgt het college ervoor dat we de vaart erin houden en hoe gaat u ons op de hoogte houden? Welke middelen heeft u tot beschikking om de vaart erin te houden? Wij vinden het bijvoorbeeld een Positieve ontwikkeling dat er nog meer wordt ingezet op actief grondbeleid. En, tot slot: als u tegen obstakels aanloopt: betrek ons! Daarnaast vz, Een aantal maanden geleden was hier een groep jongeren die aandacht vroegen voor hun zorgen over de woningmarkt. Het college heeft destijds aangegeven in gesprek te gaan. We zijn erg benieuwd of dit gesprek al is geweest en wat hier uitgekomen is?

3. Mantelzorgers
Onze mantelzorgers in Assen verdienen blijvend aandacht. De grootste uitdaging is om de mantelzorgers in beeld te krijgen en te houden. Diegenen die zich melden kennen we. Maar tegelijk is er een groep mantelzorgers welke niet in beeld zijn. Uit recent onderzoek door de RUG blijkt dat met name bij jonge mantelzorgers (20-30 jaar) onbekendheid is over het aanbod van maatregelen. Soms mede ingegeven door schaamte of ongemak ermee. Tegelijk staan jonge mantelzorgers aan het begin van hun actieve leven. De combinatie van eigen levensinvulling en mantelzorg kan zo een zware dobber worden. Vraag aan het college: Hoe gaat u zicht krijgen op deze groep inwoners en op welke manier borgen we hun ondersteuning?

4. Klimaatadaptatie
VZ, het stukje verduurzaming in de kaderbrief is wat de CU betreft karig. In het bestuursakkoord lezen we mooie plannen welke we in de kaderbrief wat ons betreft niet uitgebreid genoeg terug zien. De plannen die er staan kloppen en kunnen we achter staan (al betwijfelen wij of het gebruik van elektrische fietsen nou echt zoveel bijdraagt aan de vraag naar elektriciteit). Maar waar zijn de plannen voor bijvoorbeeld Klimaatadaptatie? Alleen de afgelopen paar weken hebben we al genoeg voorbeelden gezien die hierom vragen. Hoe gaan we om met Hittestress in de bestaande wijken? Hoe gaan we om met plotselinge hoosbuien en bijbehorende wateroverlast? 1 zin is hieraan gewijd onder het kopje: Toekomstbestendige wijken terwijl dit wat de CU betreft wel een van de hoofdthema’s van ons klimaatbeleid moet zijn. Kan het college aangeven hoe ze hier mee aan de slag gaat? Niet alleen in de wijken maar ook bijvoorbeeld in de binnenstad? En hoe gaat u dit wijk voor wijk aanpassen? Daarnaast VZ. kunnen ook onze inwoners veel doen als het gaat om Klimaatadaptatie. Operatie Steenbreek is hier een fantastisch voorbeeld van. Hoe gaat het college ook in 2024 dit initiatief ondersteunen? Begin van dit jaar kregen wij te horen, ook n.a.v. onze technische vragen, dat verschillende initiatieven geen doorgang meer kunnen vinden. De CU vindt het belangrijk dat dit ook in 2024 en 2025 in de begroting is geborgd. Wij hebben hiervoor samen met PvdA en Groenlinks een motie voorbereid die we hierbij graag willen indienen, deze wordt mede ingediend door SP en D66.

5. Asiel
Wat fijn dat we ontheemde mensen mogen en kunnen opvangen in Assen. We spreken als CU onze waardering uit voor de geboden opvang van asielzoekers om de druk in Ter Apel te verlichten. We hebben als gemeente Assen de mogelijkheden qua locaties goed benut. Dit is een taak die ons als Assen heel goed past. Dankbaar mogen we dan ook zijn dat het in rust verloopt. Het blijvend coördineren van inzet door inwoners van Assen en omstreken is een taak die we als gemeente Assen moeten blijven oppakken. Mooi ook om te zien hoe lokale initiatieven helpen om het leed van deze mensen iets te verzachten. We zien ook nieuwe initiatieven zich ontwikkelen. We roepen het college op om deze plannen van harte te steunen en te ondersteunen. En mochten er middelen nodig zijn, denk dan, wat ons betreft, ook aan de Oekraïne gelden die we ‘over’ hebben. Wat ons betreft gaat dit geld zoveel mogelijk terug naar mensen die ontheemd zijn. VZ, Wij vinden het belangrijk dat iedere inwoner van Assen de kans krijgt om van betekenis te zijn en bij te dragen aan de maatschappij, bijvoorbeeld doormiddel van deelname aan de arbeidsmarkt, ook Asielzoekers die hier wonen. Dat is goed voor henzelf, hun waardigheid en het integratieproces. Maar ook voor Assen! Daarom hebben we samen met VVD en PVDA een motie opgesteld: ‘Snellere start, sterkere toekomst’. Onze collega’s van de VVD dienen deze straks in.

VZ, onzekerheid, dit kunnen we niet volledig wegnemen. Maar in tijden van onzekerheid en uitdagingen roept de bijbel ons op om ons vertrouwen te stellen in de HEER en niet alleen te vertrouwen op onze eigen inzichten. Als fractie van de CU zoeken we de wijsheid en leiding die voortkomt uit een besef van onze afhankelijkheid van God.

Ik wens ons allen, als gemeenteraad, als college, als ambtenaren en als inwoners van Assen de zegen en leiding van God toe.

Dank u wel.

Labels:

Uitnodiging fractievergadering

220125 uitnodiging aanschuifmoment fractie kleine afbeelding.jpgwoensdag 25 januari 2023 14:31 We vinden contact met u, onze leden en onze inwoners, belangrijk. Daarom nodigen we inwoners van Assen uit voor het bijwonen van een fractievergadering. lees verder

Jongerendebat Assen

Logo kleindonderdag 12 januari 2023 17:17 PerspectieF, de jongerenafdeling van de ChristenUnie, organiseert op 17 januari om 19:00 een jongerendebatwedstrijd. Hoofdmoot van de avond is een debat over Drentse onafhankelijkheid. Drents Statenlid en ChristenUnie politicus Roy Pruisscher zal plaatsnemen in de jury, aan het eind van de activiteit wordt een prijs uitgereikt aan de beste debater en de persoon met de meest originele inbreng. lees verder

Bijdrage ChristenUnie Schoonmakers in dienst van de gemeente

Alwina van der Mark-Leijssenaardonderdag 24 november 2022 19:00 De gemeente Assen gaat schoonmakers in eigen dienst nemen. Een voorstel dat daar voor zorgt werd in november met een raadsmeerderheid aangenomen.Tot nu toe worden zij nog via schoonmaakbedrijven ingehuurd. We zijn als fractie blij met dit besluit. Op deze manier krijgen medewerkers in de schoonmaak meer mogelijkheden om door te groeien, bij te scholen en krijgen ze meer verbinding met de andere ambtenaren. We verwachten dat het werkplezier gaat toenemen voor deze medewerkers.  lees verder

Politieke beschouwingen

Bouke Weeningdinsdag 15 november 2022 17:52 Afgelopen week waren de algemene beschouwingen. Een belangrijk politiek moment. Waarin we plannen bespreken voor het komende jaar. Fractievoorzitter Bouke Weening sprak namens de ChristenUnie deze bijdrage uit. lees verder

De Klachtenprocedure

Jerke-16.jpgmaandag 16 mei 2022 16:50 Jerke Setz deed op 14 april zijn eerste bijdrage in de gemeenteraad van Assen. Aanleiding was een rapport van de rekenkamercommissie over de afhandeling van klachten en meldingen. De ChristenUnie vind het belangrijk dat inwoners niet alleen gehoord worden, maar zich ook gehoord voelen. Juist ook als de klacht ongegrond is of niet verholpen kan worden. lees verder