Bijdrage Begroting 2024

Dien elkaar in liefde copy.jpg
Bauke-12.jpg
Door Bouke Weening op 7 november 2023 om 19:17

Bijdrage Begroting 2024

We zijn gezegend om in een land te leven met uitstekende zorg, een vooraanstaand pensioenstelsel en overvloedige welvaart. Daarnaast kunnen we, als ChristenUnie Assen, in alle vrijheid onze bijdrage weer afsluiten met een Bijbeltekst. Belangrijke waarden van een vrij land. We zien dagelijks hoe anders dit in de wereld kan zijn.

Vanuit deze principes beoordelen we de begroting.  We willen ervoor zorgen dat al onze inwoners van de welvaart kunnen profiteren; dat de zorg in Assen op orde is en dat onze ouderen volledig kunnen deelnemen. We zijn tevreden met de plannen van dit college; de begroting is solide op deze punten.

Vz, nog wel een vijftal punten van aandacht:

1. Meedoenbeleid
Fijn om te zien dat er komend jaar voldoende budget is voor het meedoen beleid, kindpakket en het Jeugdfonds Sport en Cultuur. Vorig jaar zagen we landelijk een toename in aanvragen van 20%. De bekendheid van het Volwassenfonds groeit gestaag. Onze vraag is hoe het college ervoor gaat zorgen dat deze middelen daadwerkelijk worden benut en meer mensen gestimuleerd worden om deel te nemen? We hoorden dat sportverenigingen steeds vaker te maken hebben met mensen die hun contributie niet kunnen betalen; worden deze mensen wel doorverwezen en geholpen?

2. Cultuur:
Door de ontwikkelingen in het havenkwartier gaan verschillende culturele instellingen hun huidige locatie verliezen. Als het gaat om cultuur pleit de ChristenUnie al geruime tijd voor investeringen in ménsen in plaats van in gebouwen. Goed dat het college nu dus gaat kijken naar bestaande gebouwen.

In dat kader denken wij meteen aan DNK. Hoe staat het college tegenover het idee om DNK als de ideale locatie te beschouwen om een breed scala aan culturele activiteiten te huisvesten? En als u dit anders ziet, welke obstakels of overwegingen spelen hierbij een rol?

3. Digitalisering en de fysieke omgeving:
Bij de plannen voor digitalisering die de gemeente wil uitvoeren, ziet de ChristenUnie veel nieuwe mogelijkheden. Desondanks vinden we de financiële toewijzingen en doelstellingen in de begroting nogal beperkt  ("Online-informatie is toegankelijk, compact en leesbaar"). We vragen ons af waarom het college niet méér inzet op digitalisering, ook als (gedeeltelijke) oplossing voor het personeelstekort.

Daarnaast lezen we over de renovatie van het Stadshuis, dat wordt voorgesteld als een 'woonkamer voor de stad'. Dit biedt ook kansen in combinatie met digitalisering, maar die synergie is niet duidelijk zichtbaar, al hebben we wel net een kleine verduidelijking voorbij zien komen. De begroting vraagt slechts om een reservering van 2,5 miljoen. Zou het niet verstandiger zijn om een voorbereidingskrediet vast te stellen, zodat er later goed doordachte plannen aan de raad kunnen worden voorgelegd? Op die manier kan de 2,5 miljoen wellicht beter worden onderbouwd. We aarzelen om nu al 2,5 miljoen vast te stellen en zijn benieuwd naar de mening van onze collega's.

4. Wonen:
Wonen in Assen blijft een uitdaging. Nieuwbouw en inbreidingsplannen bieden ruimte voor groei, maar er zijn scheve verhoudingen in de woonsector. Passende woningen voor starters en gezinnen worden bezet door mensen die eigenlijk zouden moeten doorstromen naar andere woningen. Hier moet een beweging op gang gezet worden.

Hoe staat het college tegenover deze kwestie? Is het mogelijk om meer aandacht te geven aan de alternatieven en doorstroommogelijkheden? En hoe staat het met het onderzoek naar een strategisch aankoopfonds om woningbouw te versnellen?

5. Maatschappelijke diensttijd:
Dit jaar stelden de ChristenUnie en Assen Centraal vragen over de maatschappelijke diensttijd. Er was destijds een subsidieregeling vanuit het rijk, die binnenkort weer opengaat voor het nieuwe jaar. De ChristenUnie steunt de maatschappelijke diensttijd vanwege de laagdrempelige betrokkenheid bij vrijwilligerswerk en het bevorderen van gesprekken met mensen met andere perspectieven.

Het college gaf aan dat er destijds onvoldoende capaciteit was bij de gemeente en externe organisaties om de aanvraag te doen en de uitvoering op zich te nemen. Hoe staat het college hier nu tegenover? Er zijn organisaties in Assen die al invulling geven aan de maatschappelijke diensttijd; is het college hiermee in gesprek?

Tot slot:
Voorzitter, tot slot willen we nog een opmerking richten aan het college:
Het college draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het beleid. Veel van de aangelegenheden en voorstellen die momenteel voor ons liggen, zijn technisch en complex. Het is van groot belang dat het college sterke betrokkenheid toont en beschikt over diepgaande kennis van de dossiers en de capaciteit om doortastend op te treden. Dit is essentieel voor een succesvolle implementatie van het beleid in onze stad. We roepen het college dan ook op om continu de nadruk te leggen op deze belangrijke aspecten.

Vz, laten we vandaag, maar ook komend jaar, ons inzetten voor een mooi Assen, voor een mooi Nederland waarin we ons richten op het dienen van onze inwoners en medeburgers en het behouden van de vrijheden die ons land zo waardevol maken.

Ik sluit af met een Bijbeltekst: “Wij zijn geroepen om vrij te zijn, maar misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen; dien elkaar in liefde.” (Galaten 5:13)

Labels:

Uitnodiging fractievergadering

220125 uitnodiging aanschuifmoment fractie kleine afbeelding.jpgwoensdag 25 januari 2023 14:31 We vinden contact met u, onze leden en onze inwoners, belangrijk. Daarom nodigen we inwoners van Assen uit voor het bijwonen van een fractievergadering. lees verder

Jongerendebat Assen

Logo kleindonderdag 12 januari 2023 17:17 PerspectieF, de jongerenafdeling van de ChristenUnie, organiseert op 17 januari om 19:00 een jongerendebatwedstrijd. Hoofdmoot van de avond is een debat over Drentse onafhankelijkheid. Drents Statenlid en ChristenUnie politicus Roy Pruisscher zal plaatsnemen in de jury, aan het eind van de activiteit wordt een prijs uitgereikt aan de beste debater en de persoon met de meest originele inbreng. lees verder

Bijdrage ChristenUnie Schoonmakers in dienst van de gemeente

Alwina van der Mark-Leijssenaardonderdag 24 november 2022 19:00 De gemeente Assen gaat schoonmakers in eigen dienst nemen. Een voorstel dat daar voor zorgt werd in november met een raadsmeerderheid aangenomen.Tot nu toe worden zij nog via schoonmaakbedrijven ingehuurd. We zijn als fractie blij met dit besluit. Op deze manier krijgen medewerkers in de schoonmaak meer mogelijkheden om door te groeien, bij te scholen en krijgen ze meer verbinding met de andere ambtenaren. We verwachten dat het werkplezier gaat toenemen voor deze medewerkers.  lees verder

Politieke beschouwingen

Bouke Weeningdinsdag 15 november 2022 17:52 Afgelopen week waren de algemene beschouwingen. Een belangrijk politiek moment. Waarin we plannen bespreken voor het komende jaar. Fractievoorzitter Bouke Weening sprak namens de ChristenUnie deze bijdrage uit. lees verder

De Klachtenprocedure

Jerke-16.jpgmaandag 16 mei 2022 16:50 Jerke Setz deed op 14 april zijn eerste bijdrage in de gemeenteraad van Assen. Aanleiding was een rapport van de rekenkamercommissie over de afhandeling van klachten en meldingen. De ChristenUnie vind het belangrijk dat inwoners niet alleen gehoord worden, maar zich ook gehoord voelen. Juist ook als de klacht ongegrond is of niet verholpen kan worden. lees verder