Bijdrage jaarstukken van 2023

Steven-13.jpg
Door Steven van Luijk op 18 juli 2024 om 19:14

Bijdrage jaarstukken van 2023

Op 4 juli is tijdens de raadsvergadering het jaarverslag 2023 van de gemeente Assen vastgesteld.
De uitvoering van de begroting 2023 is afgesloten met een positief rekeningresultaat van 31.4 miljoen.

Als fractie zijn we dankbaar dat we uitvoering hebben kunnen geven aan het bestuursakkoord en op veel onderdelen de dingen konden doen die nodig zijn voor Assen. We mogen ons gezegend weten. Toch hadden we misschien, gelet op het forse overschot, meer kunnen doen. Ook weten we dat er de komende jaren nog veel onduidelijk is over financiering vanuit het rijk voor gemeentefinanciering. In de bijdrage hebben we daarom de link gelegd met het verhaal van Jozef en de dromen van de farao.

Tevens hebben we een -aangenomen- amendement ingediend, die zag op het zuiver houden van de resultaatbestemming van het jaar 2023. Lees hieronder onze bijdrage.

Voorzitter, kent u het Bijbelverhaal van Jozef?

Jozef kwam door omstandigheden in een gevangenis in Egypte terecht. Nu had hij een bijzondere gave, hij kon namelijk dromen uitleggen.

En als Jozef 2 jaar in de gevangenis zit krijgt de Farao van Egypte twee dromen die hij niet kan duiden. In zijn eerste droom zie hij 7 magere koeien die 7 vette koeien opeten. En in zijn tweede droom ziet de Farao 7 dunne korenaren 7 dikke opslokken. De Farao is van slag en geen van zijn geleerde kan de dromen uitleggen. Maar Jozef wel en hij legt de Farao uit dat er eerst 7 vette/rijke jaren zijn en er vervolgens 7 magere/arme jaren zullen volgen voor het Egyptische rijk. Hij geeft hierbij het advies om in de rijke jaren een gedeelte van de inkomsten en oogst opzij te zetten, zodat deze gebruikt kunnen worden in de magere jaren. De Farao is Jozef dankbaar voor zijn uitleg en maakt hem tot onderkoning in zijn rijk om dit plan uit te voeren.

Vz, Als we naar het financiële resultaat van 2023 kijken, maar ook naar de forse positieve resultaten van ‘21 en ‘22, dan bevinden we ons momenteel in de vette jaren, te meer omdat we ook weten dat er misschien een tijd van magere jaren voor ons ligt. Je zou dan haast denken dat onze wethouder van financiën naar het verhaal van Jozef heeft gekeken en alvast wat geld gespaard heeft voor komende magere jaren, iets wat we goed kunnen begrijpen. Toch weten we dat dit ‘sparen’ niet bewust gebeurt. Het blijft ingewikkeld om goed te begroten. Ook vorig jaar hebben we hier aandacht voor gevraagd. En we zijn blij te zien dat hier stappen gemaakt zijn, maar er is nog zeker ruimte voor verbetering.

Vz, als we de jaarstukken lezen overheerst een gevoel van dankbaarheid. Wij zijn blij dat we op veel onderdelen de dingen konden doen die nodig waren. We mogen ons gezegend weten. Maar als zo vaak zit het venijn hem in de staart. Voorzitter, Als fractie hebben we moeite met de wijze waarop de resultaatbestemming dit jaar gepresenteerd zijn. En dan doel ik met name op de bestemming van 1.4 miljoen voor een project ter vervanging van een financieel systeem. Een dergelijke resultaatbestemming hoort wat ons betreft niet thuis in dit raadsvoorstel. De jaarrekening en het bij behorende verslag is in basis eenverantwoordingsdocument. Behandel hem dan ook zo. Het belang is groot en misschien de risico’s die bij dit soort projecten nog wel veel groter. Waarom heeft het college er voor gekozen dit project weg te schrijven in de resultaatbestemming? En druist dit niet in tegen de regels uit onze eigen financiële verordening?

Voorzitter, vooruitlopend op het antwoord van de wethouder heeft onze fractie samen met de fracties van de D66, VVD, CDA, SP, LdR en Stadspartij Plop en GroenLinks een amendement opgesteld en ik zou graag aan u willen verzoeken deze voor te lezen.

Dank Vz. Rest mij nog onze waardering uit te spreken naar alle ambtenaren voor hun inzet in deze mooie stad. De jaarrekening laat slechts cijfertjes zien, maar ook in 2023 is er ontzettend veel werk verzet, dank daarvoor.

Afsluitend wil ik nog even terugkomen op Jozef waar ik mijn bijdrage mee begon. Jozef is een heel succesvolle onderkoning geweest en dat kwam omdat hij zijn vertrouwen op God stelde. De wijsheid die hij had, was wijsheid die hij van God gekregen had. Die wijsheid wensen we het college, de ambtenaren en de raad ook van harte toe.

Labels:

Uitnodiging fractievergadering

220125 uitnodiging aanschuifmoment fractie kleine afbeelding.jpgwoensdag 25 januari 2023 14:31 We vinden contact met u, onze leden en onze inwoners, belangrijk. Daarom nodigen we inwoners van Assen uit voor het bijwonen van een fractievergadering. lees verder

Jongerendebat Assen

Logo kleindonderdag 12 januari 2023 17:17 PerspectieF, de jongerenafdeling van de ChristenUnie, organiseert op 17 januari om 19:00 een jongerendebatwedstrijd. Hoofdmoot van de avond is een debat over Drentse onafhankelijkheid. Drents Statenlid en ChristenUnie politicus Roy Pruisscher zal plaatsnemen in de jury, aan het eind van de activiteit wordt een prijs uitgereikt aan de beste debater en de persoon met de meest originele inbreng. lees verder

Bijdrage ChristenUnie Schoonmakers in dienst van de gemeente

Alwina van der Mark-Leijssenaardonderdag 24 november 2022 19:00 De gemeente Assen gaat schoonmakers in eigen dienst nemen. Een voorstel dat daar voor zorgt werd in november met een raadsmeerderheid aangenomen.Tot nu toe worden zij nog via schoonmaakbedrijven ingehuurd. We zijn als fractie blij met dit besluit. Op deze manier krijgen medewerkers in de schoonmaak meer mogelijkheden om door te groeien, bij te scholen en krijgen ze meer verbinding met de andere ambtenaren. We verwachten dat het werkplezier gaat toenemen voor deze medewerkers.  lees verder

Politieke beschouwingen

Bouke Weeningdinsdag 15 november 2022 17:52 Afgelopen week waren de algemene beschouwingen. Een belangrijk politiek moment. Waarin we plannen bespreken voor het komende jaar. Fractievoorzitter Bouke Weening sprak namens de ChristenUnie deze bijdrage uit. lees verder

De Klachtenprocedure

Jerke-16.jpgmaandag 16 mei 2022 16:50 Jerke Setz deed op 14 april zijn eerste bijdrage in de gemeenteraad van Assen. Aanleiding was een rapport van de rekenkamercommissie over de afhandeling van klachten en meldingen. De ChristenUnie vind het belangrijk dat inwoners niet alleen gehoord worden, maar zich ook gehoord voelen. Juist ook als de klacht ongegrond is of niet verholpen kan worden. lees verder