FOC, bijdrage Bert Wienen

FOC Assenvrijdag 06 oktober 2017 10:51

De ChristenUniefractie in de gemeenteraad heeft zich vanavond in de gemeenteraad uitgesproken over de mogelijke vestiging van een Factory Outlet Centrum (FOC) bij het TT-circuit. Een FOC is een winkelconcept waarbij grote merken tegen aangepaste prijzen hun kleding en andere zaken aanbieden (denk aan het concept als Bataviastad in Lelystad). Ongeveer twee jaren geleden is dit plan ook in de gemeenteraad geweest en naar aanleiding van die bespreking en een bespreking in Provinciale Staten ligt er nu een aangepast plan. Voor de ChristenUnie fractie in Assen is het belangrijk dat de ondernemer van het van het FOC zich aan dezelfde regels houdt als de ondernemers in de binnenstad. Dat betekent dat er betaald parkeren geldt en het betekent ook dat de ondernemer zich houdt aan dezelfde winkelopeningstijden als de ondernemers in de binnenstad (ook op de zondag). Alhoewel de ChristenUnie niet direct positief is over winkels in het buitengebied overwegen we hierbij toch dat bijvoorbeeld het aantal banen voor MBO’ers van groot belang is voor Assen. Ook het feit dat er een toeristische attractie is voor Assen wat toeristen naar Drenthe en Assen trekt waarvan een klein deel ook de binnenstad bezoekt is belangrijk. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat het negatieve effect op de binnenstad, een belangrijke overweging, mee zal vallen. In de komende twee weken zal de definitieve afweging worden gemaakt.