ChristenUnie op winst in Europese verkiezingen

maandag 08 juni 2009 21:42

Afgelopen donderdag 4 juni waren er Europese verkiezingen. Altijd weer spannend als er verkiezingen zijn, want hoe liggen de kaarten er op dit moment voor? Hoe je het ook wendt of keert, er is toch sprake van een soort politieke barometer. De ChristenUnie is natuurlijk blij met de winst. Maar hoe zit dit nu op Asser niveau. Het Asserjournaal (http://www.asserjournaal.nl/pagina.php?pid=15189) gaf een verkiezingsinterpretatie waardoor ik getriggerd werd. Want wat daar wordt opgemerkt is natuurlijk vreemd. Kijk op de uitslag (http://europakiest.nos.nl/uitslag) en zoek Assen op. Dan wordt de werkelijke interpretatie zichtbaar. Dan is te zien dat de PvdA een flinke slag te verduren krijgt, ook het CDA verliest en de VVD wint ook niet. Grote stijgende partijen zijn D66, SP, GroenLinks, PVV en ChristenUnie. De opmerking dat het CDA de voorsprong op de ChristenUnie heeft vergroot klopt dan ook niet, sterker nog, de ChristenUnie is nog verder ingelopen op het CDA. Won de ChristenUnie bij de gemeenteraadsverkiezingen kiezers, het CDA verloor ze en dat patroon zet door. Ook nu won de ChristenUnie kiezers en verloor het CDA ze.

Wat zegt dit nu voor Assen? Niets. De Assenaren hebben zich uitgesproken voor Europa. De gemeenteraadsverkiezingen komen steeds dichterbij, in maart 2010 is het zover. Dan zullen we in Assen kunnen zien hoe het er echt voor staat. Voor de verkiezingen zal een spannende campagne worden gevoerd. Dan zullen we zien waar de partijen staan. En voor de ChristenUnie in Assen? Laten we zeggen, de wind staat goed!