Geestrijk

zaterdag 22 mei 2010 21:11

Afgelopen zaterdag was er in de binnenstad Art Explosion, een grote kunstmarkt.

Zo, dat was me het weekje wel weer. Afgelopen zaterdag was er in de binnenstad Art Explosion, een grote kunstmarkt. Ik vind het wel boeiend om te zien hoeveel verschillende soorten kunst er zijn en hoeveel knappe dingen er kunnen worden gemaakt. Een kleurig geheel in de binnenstad. Over die binnenstad liepen deze week de politieke gemoederen hoog op. U hebt het vast wel gehoord alle discussies over cameratoezicht. De pers rook onraad en dook er dus ook maar flink bovenop. Het mag allemaal. Maar wij doen er niet aan mee.

Het begon bij een motie van de PLOP fractie, die wil dat cameratoezicht door de gemeente wordt opgepakt en uitgevoerd. Een standpunt dat we kennen van de PLOP fractie. Tot zover alles prima. Toen begon de onhandigheid, rechtpraten en kakofonie tussen partijen die in één keer toch maar voor of tegen waren. Gelukkig waren er ook partijen (SP, GroenLinks en dus ook PLOP) die gewoon hun woord hielden. Zo hoort dat in deze tijd, mijn waardering hebben ze.

De ChristenUnie heeft u niet gehoord over cameratoezicht. Ook bij de bespreking van de moties hebben we ons wijselijk stilgehouden. Onze lijn is duidelijk. Peter Sturing gaf op 17 december 2009 aan dat we in principe tegen cameratoezicht op initiatief van de gemeente zijn, eventuele initiatieven van ondernemers en inzet van camera’s bij evenementen vinden we prima. Wat ons betreft zijn die camera’s niet op alle punten in de stad een taak van de overheid. Er valt veel over te zeggen. Zaken die in ieder geval niet helpen zijn ‘ik heb gesproken met iemand die zich dan en dan niet veilig voelt’, ‘als ik ’s avonds daar loop merk ik nooit wat van onveiligheid’ en ‘volgens mij is ….’. Nou ja, dat zijn drogargumenten. Wij hebben overigens nog een ander probleem. Want hoe kunnen nu ondernemers die verdienen aan het helemaal vol laten lopen van mensen met alcohol, vervolgens vragen aan de gemeente om vervolgens letterlijk en figuurlijk de rotzooi op te ruimen? De ChristenUnie heeft zich niet gemengd in de discussie en is er mee ook niet naar de media getreden. De ChristenUnie heeft geprobeerd om een betrouwbare en integere partij te zijn in het functioneren in de Asser politiek en ook in de coalitie. We wachten het onderzoek dat er komt wel af en zullen dan kijken wat in onze ogen voor Assen de beste stappen zijn als het gaat om de camera’s. Maar dan wel met een redenatie die bij ons past.

Ondertussen werd donderdag ook nog even de voorjaarsnota aangenomen. Zwaar weer op komst in Assen. Flink de hand op de knip houden en weloverwogen afwegingen maken. Juist voor deze afwegingen vroeg Harmke Vlieg om een zogenaamde afwegingsmatrix. Deze vraag van Harmke werd ondersteund door het CDA. Er moet flink wat gebeuren, moeilijke afwegingen zullen moeten worden gemaakt.

Nu is het bijna Pinksteren. De dag dat we vieren dat God ons de Heilige Geest heeft gegeven. Jezus steeg met Hemelvaart op naar de hemel, maar gaf Zijn Geest terug aan ons. Zodat we ons gesteund en ons geïnspireerd mogen blijven weten. Die Geest geeft ons geloof, hoop, vertrouwen en rust. Juist dat zijn dingen die nodig zijn. Ik wens iedereen een Geestrijk weekend toe!

Bert Wienen