Integraal veiligheidbeleid gemeente Assen, bijdrage van Bert Wienen

vrijdag 09 maart 2012 12:01

Veiligheidsbeleid in grote lijnen. Zo kunnen we het beste deze notitie kenschetsen. Hier en daar al kleine invullingen die straks in de jaarlijkse veiligheidsprogramma’s meer vorm en karakter zullen krijgen.

Voorzitter, mijn fractie kan zich goed vinden in de nadruk op de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en instellingen in Assen. Een belangrijk instrument om mensen op deze eigen verantwoordelijkheid te wijzen zijn de sociale media. We vinden het goed hoe de gemeente en politie ook deze middelen steeds meer gebruikt in preventieve sfeer. Nu ook in opsporende zin zoals bijvoorbeeld bij het burgernet. Wat ons betreft kunt u wellicht via de sociale media ook aandacht vragen voor het zogenaamde mobiele cameratoezicht en dan doelt mijn fractie op het grote gedeelte van de Asser bevolking die over een telefoon met camera beschikt. Wellicht kan met aandacht daarvoor opsporing verbeterd worden. Hoe kijkt de portefeuillehouder aan tegen deze suggestie?

Voorzitter, aan het einde van het vorige jaar heeft mijn fractie vragen gesteld over mensenhandel en prostitutie. Zoals u in de beantwoording aangaf heeft u dit belangrijke plek gegeven in de voorliggende notitie. Uit een rondgang langs verschillende instanties blijkt dat de regie rondom de aanpak en de hulpverlening van mensenhandel en prostitutie verbetering behoeft. Wat gaat u, op korte termijn, hieraan doen om dit, door het veld breed geconstateerde gebrek aan regie aan te pakken? U geeft aan dat de politie en het OM u inzicht moeten gaan geven in de omvang van deze problematiek. Voorzitter, kunt u deze gegevens doorgeleiden aan de raad en kan ik er van op aan dat in het eerstkomende veiligheidsprogramma over uw aanpak meer concrete informatie voor handen is?

Voorzitter, mijn fractie heeft zich altijd ingezet voor de preventieve aanpak rondom veiligheid. Een preventieve aanpak rondom jeugd en alcohol was daarbij een speerpunt. Het doet mijn fractie goed om over deze aanpak volgende week, door de jongeren zelf. verder geïnformeerd te worden. In het vorige veiligheidsplan stond jeugd en alcohol nog als thema, nu staat dit er niet meer met zoveel woorden in. Hoe gaat u dan toch zorgen dat ingezette acties rondom dit thema gevolg krijgen?

Assen is een evenementenstad. Evenementen in verschillende vormen krijgen steeds meer een plek in het ritme van Assen. Daarbij hoort ook de inzet rondom veiligheid. Voorzitter, mijn fractie is bereid om na te denken in hoeverre we (gedeelten van de) kosten die worden gemaakt rondom de veiligheidsinzet van veiligheidspersoneel kunnen verdisconteren in toegangsprijzen van eventuele evenementen. Hoe is dit nu al geregeld en hoe kijkt u daar vanuit uw verantwoordelijkheid tegenaan?

Voorzitter, veiligheid is iets dat de samenleving samen maakt. Uw inzet op de kracht van de samenleving kunnen we waarderen. Soms moet er echter bijgestuurd worden en moet onrecht worden aangepakt. Dan is de overheid aan zet. Wij zien een overheid voor ons die regie neemt rondom mensenhandel, een overheid die actief de samenleving alert houdt als het gaat om veiligheid en een overheid die actief intervenieert zodat looppaden geen slooppaden worden (dit laatste is een al dan niet bewuste woordspeling op pagina 32).