Twitterachterkamertjes ;-) weblog van Bert Wienen

zaterdag 24 maart 2012 21:30

Hoe we ons eigen publiek werden…..
Er gebeurt iets raars in de raad in Assen. Immers, de leden van de raad worden steeds meer het publiek van hun eigen vergadering. De oorzaak? De opkomst van het 140-tekens-tellende medium Twitter. Eerlijk is eerlijk, ook zelf kan ik de verleiding niet altijd de baas. Maar toch tekent zich hier een vreemd fenomeen af. Bijdrages in de raad krijgen niet alleen mondelinge steun of juist reactie, maar steeds vaker wordt ook via Twitter gereageerd.......

Naast reacties op bijdrages van individuele raadsleden wordt er vaak ook gereageerd op de vergadering als geheel of het debat an sich. Ook aan dit vreemde fenomeen heb ik zelf deel. In één van mijn laatste tweets maakte ik de lezers deelgenoot van ‘een lange zit over de veiligheidsnota’, waarmee (wellicht tussen de regels/tekens) mijn verzuchting waar te nemen was. Terwijl ik zelf deel had aan het debat. Schijnbaar helpt Twitter om met een zekere afstand naar de raadsvergadering te ‘kijken’ en hierop te reageren.

Het boeiende is overigens ook dat raadsleden tijdens de raadsvergadering Twitteren met de pers. Waar in de pre-twitter-periode de pers zich kritisch uitliet (en gelukkig nog steeds) over de raadsvergadering, gebeurt het nu regelmatig dat een raadslid, overigens vaak uit dezelfde hoek, de pers terechtwijst of iets toevoegt dat zij zelf in haar bijdrage (maar natuurlijk kan hier ook hem gelezen worden) niet zo goed voor het voetlicht had weten te brengen. En zo zijn we aangeland bij een derde functie van Twitter. Want Twitter kan ook worden gebruikt als een soort addendum op de eigen bijdrage. Als je als raadslid in je eigen bijdrage  door de woorden het bos niet meer kon zien, dwingen de 140 tekens je om kernachtig je boodschap weer te geven.

Zo kan ik nog wel even doorgaan over de ongekende raadslidfunctionaliteiten van Twitter. Zo kun je als raadslid namelijk notulen maken van je raadslidleven op dagen waarop je wel actief bent, maar er geen raadsvergaderingen zijn. Maar goed, ik ben al ruim over mijn 140 tekens heen en het wordt tijd om tot mijn punt te komen.

Ik zou er voor willen pleiten om Twitter uit de achterkamertjes te halen. Meer concreet, zouden we het niet zo kunnen doen dat real-time-twitter op de beamer in de raadszaal wordt geprojecteerd? Dan kunnen we namelijk de Twitter berichten weer gebruiken in debat en zo is het cirkeltje weer rond. Overigens kunnen we dan op elkaar reageren en dingen Twitteren die wat lastig te zeggen zijn, kunnen we ruimhartig de pers terechtwijzen en gebruiken we social media integraal in de beraadslaging. Ook kunnen we elkaar dan de voetbalstanden en de laatste recepten weergeven of zelf de reden van afwezigheid tijdens een raadsvergadering doorgeven. Het lijkt me ook bijzonder leuk om dan grapjes te maken met Twitter en er dan een gezichtje achter te plakken ;-). Dan weet iedereen dat iets wel gezegd is, maar niet serieus genomen hoeft te worden. Maar dan is het tenminste wel ‘gezegd’. Zo halen we Twitter uit de achterkamertjes en geven we het een functie in ons debat. Lijkt me leuk voor onszelf, voor de publieke tribune en voor de pers. En zo halen we dan mooi Twitter uit de achterkamertjes ;-)!