Begroting Gemeente Assen 2013, bijdrage van Harmke Vlieg

maandag 05 november 2012 16:57

Voor mijn fractiegenoten en mij is de Bijbel de bron van inspiratie voor het leven en dus ook voor ons politieke werk. Het bepaalt onze inzet die gericht is op goed omgaan met de schepping en op zorg voor het kwetsbare.

Elk mens telt mee. Ieder mens moet de mogelijkheid hebben om zijn talenten te ontwikkelen en in te zetten. Wel of niet betaald. Of je nu beperkingen hebt, of denkt zonder beperkingen te zijn.
In de ideale situatie doet iedereen mee. Maar de werkelijkheid is niet ideaal. Teveel mensen staan aan de kant en kunnen hun talenten niet kwijt. Gerichte inzet op het versterken van de economie zien wij daarom als speerpunt voor de komende jaren.
Een groene economie en sterke samenleving, waarbij 'niet ik maar wij' het uitgangspunt is. Dat is waar we ons voor willen inzetten......

Een groene economie houdt in dat we niet alleen maar streven naar meer winst, maar dat we goed nadenken over wat we nodig hebben en verspilling voorkomen. Als we willen dat onze kinderen en kleinkinderen ook nog van dezelfde zaken kunnen genieten als wij, dan moeten we ons gedrag aanpassen. De ChristenUnie denkt aan de toekomst, aan nieuwe generaties, aan de kinderen van deze gemeente die we over 10 jaar ook een groene en betrokken stad gunnen. Blijvende inzet voor duurzaamheid en duurzaam leven is daarom nodig.

We maken ons in dat kader zorgen over het openbaar vervoer en dan met name over de bereikbaarheid van Groningen. Veel inwoners van Assen werken of gaan naar school in Groningen. Door het afblazen van de regiotram is het niet duidelijk hoe in de toekomst de bereikbaarheid gegarandeerd wordt. Dit in combinatie met de perikelen rond het OV-bureau maakt dat de mobiliteit onder druk staat. College, graag horen we hoe u zich inzet voor de belangen van onze reizigers.

Vz, wat is de voetafdruk van deze begroting? Geven we maximaal evenveel uit als er binnenkomt, of overschrijden we dat? Voor het komende jaar is de begroting sluitend en daarmee complimenteren wij het college en de ambtenaren. Om de komende jaren de voetafdruk passend te krijgen moet er na eerdere bezuinigingsrondes helaas nogmaals bezuinigd gaan worden. De langdurige periode van laagconjunctuur dwingt ons daartoe. Alles laten zoals het is, is geen optie.

In deze bijdrage willen we als ChristenUnie een richting wijzen voor de toekomst.
Uitgangspunt voor de nieuwe richting is voor ons het denken in verantwoordelijkheden.
Kernvraag is dan steeds: bij wie hoort de rekening te liggen?
In de loop der jaren is de rekening voor steeds meer zaken naar de overheid geschoven, inmiddels is de stapel zo hoog geworden dat de overheid eronder dreigt te bezwijken. Hoog tijd dus om de rekeningen opnieuw te verdelen, de overheid kleiner te maken en de samenleving verantwoordelijkheden terug te geven.
Een sprekend voorbeeld is het TT-festival. Hoe moeizaam is het om een rekening die je eenmaal om nobele redenen als openbare orde en veiligheid, bent gaan betalen, weer van je bord te krijgen. We roepen het college op om vol te houden en partijen aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. Wat ons betreft zet u stevig in en is 2013 het laatste jaar waarin de gemeente Assen voor de kosten en het risico van het festival opdraait.

Bij wie hoort de rekening te liggen? De ChristenUnie kiest voor de lijn: de vervuiler betaalt en de gebruiker betaalt.
Bij de vervuiler betaalt kunt u denken aan het milieu en het afvalbeleid, wij zijn voor een systeem waarbij de vervuiler betaalt voor de hoeveelheid geproduceerd afval.
Bij de gebruiker betaalt denken we aan het hele pakket van de gemeentelijke dienstverlening , van baliediensten tot zaken als de Brede School, cultuur en sport. Een verhoging van de huurtarieven voor velden en zalen is voor ons dan ook een goede manier om de grote uitgaven aan sport en cultuur in deze gemeente terug te dringen.

Vz, bij het nadenken over de rekening is naast de vraag wie hem moet betalen ook een andere vraag van belang: moet de rekening echt zo hoog zijn? De ChristenUnie vindt dat het wel wat minder kan. We kiezen voor sober en functioneel bouwen. Concreet betekent dit dat de sporthal voor het Dr.Nassaucollege van ons gewoon op basisniveau gerealiseerd mag worden en dat geldt ook voor de huisvesting van de nevenpost van de brandweer.
We stellen daarnaast voor om met spoed twee nieuwe scholen voor Assen-Oost te bouwen en de MFA daarmee af te schalen.

Bied collectieve voorzieningen voortaan aan op basisniveau. We zien dit heel breed voor o.a. cultuur, sportvoorzieningen, onderhoud, evenementen en openbare orde en veiligheid. Bij dat laatste denken we aan de Brandweer en de inzet voor veiligheid vanuit dit huis. Ik wil graag een reactie van de portefeuillehouder, hoe denkt u in financieel krappe tijden een bijdrage te kunnen leveren aan de bezuinigingen? Hoe kunt u met minder meer doen? Wij stellen voor om een plafond af te spreken voor de overheadkosten van de brandweer.

Kosten zijn ook te drukken door samen te werken met de regio, maak daar optimaal gebruik van en breid het uit. Kennis inhuren bij andere overheden is goedkoper dan het inhuren van externe bureaus (bijv. bij de FlorijnAs).

Vz, soms is het ook niet nodig om een rekening in te dienen.
We verwachten dat de portefeuillehouders creatief naar hun programma’s kijken. En daarom waren we ook niet gelukkig met de vraag om extra budget voor vluchtelingenwerk en burgernet.
College, we vinden dat u met deze rekeningen niet bij de raad moet aankloppen, dit soort bedragen moet u wat ons betreft binnen het betreffende programma opvangen. Met afschalen en het uitgangspunt voor nieuw beleid oud beleid laten vallen, moet dat op te lossen zijn.

We verwachten ook daadkracht bij de verzelfstandiging van Plateau. Het duurt ons veel te lang. En ook hier zien wij niet de noodzaak om financieel bij te springen. De huisvestingsmiddelen zijn beschikbaar en voor de rest moet men zelf een oplossing bedenken. Wethouder hebt u al eens advies gevraagd bij het bijzonder onderwijs, hoe zij zorgen voor een sluitende begroting, inclusief bovenschools management?

Vz, bij het bekijken van de stapel rekeningen constateerden we dat er veel geld vastzit in vastgoed.
Met dat geld kunnen we niet schuiven. We pleiten er daarom voor om niet nog meer geld uit te geven aan gebouwen, maar waar mogelijk panden af te stoten, of panden multi-inzetbaar te ontwikkelen en te gebruiken.
Concreet houdt dat in dat we geen extra geld willen steken in het ICO. Het proces met de gebruikers van het Mercuriustheater moet in een stroomversnelling komen. De brief van de wethouder riep bij ons het gevoel op dat u het in de gesprekken niet meer voor het zeggen hebt. Graag uw reactie.
Ook graag een antwoord op de vraag wanneer we Biblionet in DNK mogen verwelkomen. Gaan ze hun verplichtingen nakomen? Wat is het risicoprofiel? We hebben het niet in de begroting kunnen vinden.
Vz, als we voor anderen streng zijn dan moeten we dat ook voor onszelf zijn, daarom wat ons betreft ook afzien van niet noodzakelijke verbouwingen van het stadhuis.
Een andere manier om de kosten van het vastgoed te drukken is het privatiseren van sportaccommodaties. In de regio zien we dit gebeuren, is dat voor Assen ook een optie? In een recent VNG-blad stond een artikel over sportverenigingen die een coöperatie oprichtten om het onderhoud van sportvoorzieningen te betalen, in onze ogen een prima initiatief, ook voor Assen.
Het samen huisvesten van organisaties kan eveneens een mogelijkheid zijn om de hoeveelheid vastgoed terug te brengen.

Vz, bij plannen voor nieuw vastgoed willen we weloverwogen te werk gaan. Daarbij gaan we zelfs de vraag niet uit de weg of het in deze tijd wel wijs is om plannen door te zetten. We denken dan aan de realisatie van het zwembad, de wielerbaan, de hockeyvelden en het MEC.
Dezelfde vraag stellen we bij de nieuwbouw van scholen. We hebben twijfels over de noodzaak om op korte termijn een Renn 4 school te bouwen. Het cluster voor Kloosterveen 3 kan wat ons betreft eerst uit de begroting gehaald worden. Met de stagnerende woningmarkt duurt het nog zeker meer dan tien jaar voor daar gebouwd gaat worden. We rekenen erop dat u met de scholen die dit aangaat in gesprek blijft en zorgt voor goede huisvesting tot het moment van nieuwbouw.
Graag ontvangen we van het college een overzicht van de consequenties die het stoppen van de afzonderlijke projecten heeft, zodat we op basis daarvan als raad keuzes kunnen maken.

Vz, er is veel onrust in ons land, mensen maken zich zorgen over de maatregelen van het nieuwe kabinet, de pijn van de crisis wordt voelbaar. Het gaat om burgers uit onze stad, de jongeren, de ouderen, de mensen met een beperking. De verantwoordelijkheid van de gemeente voor deze burgers wordt de komende jaren alleen maar groter, denk aan de AWBZ en de jeugdzorg.
Vz,, we begrijpen de onrust onder de bevolking en we vinden dat we daarom duidelijk moeten zijn. Wat heeft prioritiet en welke rekeningen gaan we in de toekomst anders verdelen? In deze bijdrage heeft de ChristenUnie een richting gewezen voor de toekomst.

Tot slot aandacht voor de allerarmsten in Assen. Vorig jaar heeft de ChristenUnie een spaarvarken aangeboden aan de raad en het college. Aanstaande donderdag wordt het varken geleegd. We stellen u voor om het geld aan de voedselbank te geven. Zij hebben te maken met een grote toeloop van mensen met financiële problemen.

Vz, De ChristenUnie wenst de ambtelijke organisatie, leden van de raad en het college van burgemeester en wethouders veel vreugde toe bij het uitvoeren van hun taken voor onze mooie stad Assen. Wij geloven dat de zegen van God daarbij onmisbaar is. Daarom bidden wij voor ons en voor u allen om wijsheid en om Gods zegen.