Haalbaarheidsstudie Havenkwartier, bijdrage van Steven Lagendijk

vrijdag 23 november 2012 13:49

M.d.V

In januari van dit jaar hebben we als raad een besluit genomen over de integrale visie van de FlorijnAs. Onderdeel van deze visie was een beslisdocument over het Havenkwartier als voorloper op de haalbaarheidsstudie Havenkwartier die nu voor ons ligt.
De fractie van de ChristenUnie heeft in haar bijdrage van januari 2012 aangegeven positief te staan tegenover gebiedsontwikkeling in het Havenkwartier. RSP-gelden geven ons de kans om dit gebied aan te pakken en die kans willen we dan ook grijpen. Tegelijkertijd hebben we in de bijdrage van januari 2012 ook een aantal zorgpunten genoemd. Het is goed om te lezen dat deze door het college zijn opgepakt en verwerkt in de haalbaarheidsstudie.
Allereerst hebben we het dan over het exploitatietekort van 15,9mio. Deze wordt in dit plan teruggebracht tot 10mio. Dit kan door fase 2 van het plan aan de markt over te laten en niet zelf in ontwikkeling te brengen. Het is hierbij ons inziens wel van belang om fase 1 zodanig te ontwikkelen dat het ook bij deze fase kan blijven. Dit in geval dat de markt fase 2 niet oppakt.
De fractie van de ChristenUnie heeft in eerder momenten ook aangegeven kaders te willen stellen middels een investeringsplafond en controlemomenten. Het college komt hierin tegemoet middels het stellen van een investeringsplafond aan de hand van de kasstromen. Gezien de financiële risico’s in het gebied is dit ons inziens ook echt nodig....

Daarnaast gaat de ontwikkeling gefaseerd plaatsvinden en zijn dan ook de controle- en afweegmomenten aanwezig.

De fractie van de ChristenUnie is tevreden met de uitwerking zoals die nu voor ons ligt. Toch zijn er nog wel paar zorgpunten over.
Zo lezen we over een groot aantal m2 (8000 – 29000) bedrijfsruimte in dit gebied. We vragen ons af of dat we realistisch is gezien de markt. Wat ons betreft is het van belang om de flexibiliteit in het plan te gebruiken om deze bedrijfsruimte te wijzigen in woningen als dit nodig is.
We maken ons ook zorgen over het evenemententerrein in de nieuwe situatie. Het geschetste plaatje mbt de TT-kermis stelde ons nog niet gerust en dan denken we m.n. aan de veiligheid. We roepen het college ook op om hier nog eens goed naar alternatieven te kijken.
Tenslotte willen we opmerken dat er nu reeds meerdere locaties klaar liggen voor woningbouw in Assen. De markt laat op zich wachten, maar zal ons inziens toch een keer op gang komen. Maar wat nu echt nodig zal zijn blijft lastig inschatten. Fasering en bewaking blijven daarom nodig.