CUatWork Werkbezoek CUfractie aan Vanboeijen

werkbezoek Vanboeijen 3-9-2013 624x374woensdag 11 september 2013 21:34

Afgelopen week heeft de fractie van de ChristenUnie een bezoek gebracht aan VanBoeijen, een belangrijke werkgever in Assen en nog belangrijker: een grote zorgaanbieder in Assen. Gedurende de afgelopen drie jaren bezoekt de ChristenUniefractie regelmatig instanties, bedrijven en instellingen om op de hoogte te blijven van de zaken die in de Asser samenleving spelen. Dit alles gebeurt onder het motto: ‘CU@work’.

Deze keer dus bij VanBoeijen. Een instelling die zich inzet voor mensen met een verstandelijke beperking. De fractie van de ChristenUnie is onder de indruk geraakt van de aanpak van deze organisatie. Deze aanpak, die onlangs nog een prijs won en Regie op Locatie wordt genoemd, vindt een evenwicht tussen enerzijds het wel en wee van de cliënten en anderzijds dat van de medewerkers. Er wordt een groot beroep gedaan op het netwerk van de cliënten, maar niet zonder dat daar een bepaalde ruimte voor professionals tegenover staat om tegemoet te komen aan de wensen van de cliënten en hun netwerk. Fractievoorzitter Vlieg: ‘ik ben onder de indruk geraakt van de professionele aanpak en het loslaten van de regie door de managers, zodat medewerkers veel ruimte hebben gekregen om zaken te regelen die aansluiten bij de cliënt. Zo kan het zomaar zijn dat bij het ene huis een mooie speeltuin is gebouwd, bij het andere huis een grote volière en bij weer een ander huis is geïnvesteerd in activiteiten op de zondag, die door cliënten als stil werd ervaren. Kortom, de regie ligt bij de medewerkers die dagelijks werken met de cliënten. Juist dat is in deze tijd belangrijk. Op die manier staat de cliënt centraal en wordt toch heel kritisch gekeken naar de financiën’ aldus Vlieg.

Voor de ChristenUniefractie zijn dit dé uitgelezen momenten om te bezien op welke wijze zij iets kan betekenen voor deze Asser organisaties. Vlieg:  ‘VanBoeijen was benieuwd wanneer het bestemmingsplan Woonpark Diepstroeten wordt behandeld in de raad en dat zoeken we dan even voor ze uit. Dat zijn maar kleine dingen, maar zo kunnen we ze wel een beetje helpen.’ Zo probeert de fractie in ieder geval elke maand een organisatie te bezoeken. Dit helpt bij het evenwichtig opstellen van het verkiezingsprogramma en ook bij het nemen van beslissingen voor de stad Assen. Maar dat is het niet alleen: ‘het inspireert enorm om organisaties te bezoeken die het beste voor hebben met inwoners van de stad Assen en juist die inspiratie is in deze tijd hard nodig’, zo besluit Harmke Vlieg.