ChristenUnie wil sluiting kazerne Assen voorkomen

jwf kazerne assen bannermaandag 23 september 2013 20:46

De ChristenUnie wil niet verder bezuinigingen op defensie. In haar tegenbegroting trekt de partij juist 100 miljoen extra uit voor de krijgsmacht. Op die manier zou de Johan Willem Friso-kazerne in Assen niet hoeven te sluiten. Fractievoorzitter Arie Slob reageerde al eerder verontwaardigd op het voornemen van het kabinet om de kazerne te sluiten: “De vorige kaalslag is nog niet verwerkt terwijl de volgende al wordt aangekondigd. Dat mag niet gebeuren. Tijdens de algemene beschouwingen komt de ChristenUnie met een tegenbegroting waarin 100 miljoen wordt uitgetrokken voor defensie om de voorgenomen sluiting van kazernes ongedaan te maken.”

Op Prinsjesdag werd bekendgemaakt dat het kabinet maar liefst 350 miljoen extra wil bezuinigen op het ministerie van Defensie. Hiertoe zouden verschillende kazernes in Nederland gesloten moeten worden, waaronder dus de Johan Willem Friso-kazerne. Twee jaar geleden was hier al sprake van, maar onder grote maatschappelijke én politieke druk werd toen besloten dat de kazerne open mocht blijven. Volgens Slob toont de overheid zich met de huidige plannen een onbetrouwbare werkgever.

De ChristenUnie is fel gekant tegen de voorgenomen sluiting van de kazerne in Assen. ,,Hierbij zullen veel banen verloren gaan, terwijl de Tweede Kamer meerdere malen heeft aangegeven dat krimpregio’s ontzien dienen te worden bij het sluiten van overheidsinstanties.” In tijden van oplopende werkloosheid is het volgens Slob dan ook niet verstandig om hard te bezuinigen op defensie. Hij benadrukt: “De ChristenUnie zal al het mogelijke doen om de minister op andere gedachten te brengen.”