Bijdrage debat n.a.v. college akkoord, bijdrage van Bert Wienen d.d. 8-5-14

Installatie college 8-5-14zondag 11 mei 2014 12:16

Voorzitter,
19 maart jl. werden de verkiezingen voor de gemeenteraad gehouden. In de kleine uurtjes werd vervolgens de uitslag bekend. Ongeveer een week na de uitslagen werd er in deze raadszaal, in een duidingsvergadering, gesproken over de vorming van een nieuw college. .....

Op basis van de uitslag pleitte mijn fractie ervoor om onder leiding van twee informateurs een informatieronde te houden. Eén informateur namens de PvdA en één namens de fracties van D66 en de ChristenUnie. De opdracht aan de informateurs was om op zoek te gaan naar de mogelijkheden voor een stabiel college. Toenmalig fractievoorzitter Vlieg sprak over de mogelijke inhoud van een nieuw collegeakkoord het volgende uit: ‘daarbij moet o.i. de inhoud leidend zijn: hoe brengen we de stad de komende jaren op alle fronten vooruit?’

Na het advies van de informateurs, dat door hen is toegelicht in een raadsvergadering, zijn een groot aantal gesprekken gevoerd. Eerst tussen de eerder genoemde fracties en de fractie van de SP. Deze gesprekken waren constructief. In de gesprekken zijn we erin geslaagd om posities en standpunten te verhelderen en toe te lichten. Uiteindelijk bleek het niet mogelijk om tot een akkoord te komen.

Na deze constatering zijn de gesprekken verder gevoerd met een andere partij die na de verkiezingen als winnaar kan worden beschouwd;  de fractie van Plop. De gesprekken waren open en verliepen in een goede sfeer. Uiteindelijk hebben deze gesprekken geleid tot een akkoord op hoofdlijnen. Een akkoord dat ruimte biedt voor invulling in samenspraak met anderen, een akkoord dat vooral in de dialoog met organisaties en belanghebbenden  moet worden ingevuld.

Mijn fractie heeft het akkoord op verschillende punten gewogen. Hier en daar wordt al gesproken over ‘lichtpuntjes’ in de economische crisis: de economie zou weer wat aantrekken. Deze ‘lichtpuntjes’ kunnen er echter alleen maar zijn doordat we in de gemeenten en dus ook in Assen, nog minder geld gaan uitgeven. Bij de begroting voor 2015 zullen we verder met elkaar van gedachten wisselen over de financiële keuzes die dit college voorstelt aan onze raad.  Juist vanwege de onzekere tijd en de opdracht die het bestuur van onze stad in deze tijd heeft, is voor mijn fractie voornamelijk het vertrouwen belangrijk. Het vertrouwen dat de vier wethouders de komende vier jaren het verschil voor Assen kunnen gaan maken. En dat vertrouwen dat is er.

Vanzelfsprekend hebben we ook gekeken naar inhoud van het hoofdlijnenakkoord. Maken we nu de juiste keuzes om ook in de toekomst nog vruchten te kunnen plukken? Hart voor kinderen en hart voor zorg, dat waren twee kenmerkende spreuken in de verkiezingscampagne van de ChristenUnie. De aandacht voor kinderen en zorg zien we terug in de belofte dat kinderen, jongeren, gezinnen, inwoners van Assen niet tussen de wal en het schip vallen. We zien het terug in de aandacht voor vrijwilligers en mantelzorgers, de ontwikkeling naar integrale kindcentra en de voortzetting van het meedoenbeleid. Daarnaast is in het kader van de energietransitie de afspraak dat het duurzaamheidsfonds beschikbaar blijft voor ons een belangrijk punt. Blijvend zal er worden gewerkt aan de ontwikkeling van de stad door de uitvoering van de projecten in het kader van de Florijn-as.

Deze tijd vraagt om bestuurders die in overleg gaan met belanghebbenden en organisaties. Deze tijd vraagt om bestuurders die op zoek gaan naar nieuwe en andere financieringsmogelijkheden, mogelijkheden voor samenwerking en die verbindingen leggen tussen verschillende maatschappelijke partners in Assen. Bestuurders die er op uitgaan om mogelijkheden te verkennen en oplossingen te vinden die we nu nog niet kennen. We zijn blij om deze doelstelling dan ook op verschillende plaatsen in dit akkoord terug te lezen.

Mijn fractie steunt het akkoord, omdat er enerzijds vertrouwen is en anderzijds uit de hoofdlijnen blijkt dat er toekomstgerichte keuzes worden gemaakt zonder het hier en nu te vergeten. De fractie van de ChristenUnie draagt dan ook in alle vertrouwen mevrouw Vlieg voor als kandidaat wethouder om deel uit te gaan maken van het nieuwe college.

Bij het besturen van deze stad en de verantwoordelijkheid daarvoor wensen we het nieuwe college van burgemeester en wethouders veel succes, veel wijsheid maar ook veel plezier in het werken in- en aan deze stad.

Collega raadsleden, mijn fractie spreekt de wens uit om ook in de komende bestuursperiode  constructief en in een goede sfeer met elkaar te mogen samenwerken. Als raad en college samen werken aan de toekomst van onze stad Assen en haar inwoners. Daarbij is, in de ogen van mijn fractie, de zegen van God onmisbaar. Deze zegen wensen wij een ieder in deze zaal van harte toe.

Dank