Verwarde mensen op straat; vragen gesteld aan het college door Bert Wienen

Wellicht-komt-ggz-Drenthe-met-een-spoedpoli-voor-verwarde-mensen-foto-archief-RTV-Drenthewoensdag 10 februari 2016 20:04

Bij de bespreking van de begroting 2015, de voorjaarsnota 2015 en de behandeling van de brief m.b.t. de kadernota integraal veiligheidsbeleid, heeft mijn fractie zorgen geuit over de opvang van verwarde personen op straat. Op dit moment is de situatie zo dat deze verwarde mensen, als zij worden aangetroffen op straat, worden opgevangen in een politiecel. Dit is zowel voor degene om wie het gaat, als voor de politie geen wenselijke situatie. Het aantal meldingen met betrekking tot verwarde personen op straat neemt toe (zie berichtgeving in de afgelopen dagen). Mijn fractie heeft om die reden aangedrongen op overleg met GGZ Drenthe om een voorziening in het leven te roepen waar deze mensen terecht kunnen en zo snel als mogelijk gezien kunnen worden door deskundigen.

Dit naar voorbeeld van andere regio´s in Nederland en om op die manier deze verwarde mensen snel te kunnen helpen en de tijd van de politie (de sterkte) optimaal te benutten. Uit contacten met GGZ Drenthe blijkt dat men al langere tijd bezig is het met realiseren van een dergelijke voorziening. Op korte termijn gaat de gemeenteraad het nieuwe integrale veiligheidsbeleid vaststellen. En ter voorbereiding op dat debat wil de fractie van de ChristenUnie het volgende weten van het college:

1. Hoe staat het ervoor met de oproep van de ChristenUnie fractie om een voorziening te treffen voor deze ‘verwarde personen op straat?

2. Hebben er gesprekken plaatsgevonden tussen gemeenten en GGZ Drenthe? Hoe verklaart u dat deze gesprekken op dit moment (nog) niet hebben geleid tot een daadwerkelijke instelling van dergelijke voorziening?

3. Verwacht u deze voorziening in samenspraak met GGZ Drenthe op korte termijn te realiseren? Zo ja, wanneer? Zo nee, met welke andere organisaties bent u dan in gesprek om een dergelijke voorziening te realiseren?

4. Welke acties onderneemt het college n.a.v. de berichtgeving van de politie rond de toename van het aantal meldingen rond verwarde personen op straat?

Graag vernemen wij uw antwoord.

Goede groet,

Bert Wienen, ChristenUnie Assen