Kadernota veiligheidsbeleid, bijdrage Bert Wienen

veiligheidsbeleiddonderdag 25 februari 2016 21:18

Allereerst complimenten voor de manier waarop dit stuk tot stand gekomen is. Interactief en mooi samen met de raad. Uiteindelijk liggen er voor ons vier heldere en herkenbare strategische doelstellingen.

Toch zit er in de cijfers over de afgelopen jaren wel iets bijzonders. De feitelijke incidenten nemen af, terwijl de beleving van overlast toeneemt. Waar men veiligheid voorheen relateerde aan weinig criminaliteit of strafbare feiten, zien we een verschuiving naar het relateren van een gevoel van veiligheid aan de mate waarin men overlast ervaart van anderen.

Al eerder, bij de begroting en Voorjaarsnota heeft mijn fractie aandacht gevraagd voor het aantal meldingen van personen die getypeerd worden als verward. Het aantal meldingen is, ondanks het feit dat er wat onduidelijkheid is over de registratie, flink toegenomen. Het lijkt erop dat het veiligheidsbeleid langzaam het domein van zorg en welzijn is binnengekomen. Bij deze constatering vinden we het belangrijk om kritisch te blijven kijken welke keuzes van onszelf daaraan bijdragen. Denken we te ‘maakbaar’ over zorg? Zou het te maken kunnen hebben met bezuinigingen in de zorg? Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat we zo de eigen kracht benadrukken? Vragen die ons bezig houden, ook als we verderop in dit jaar doorspreken over het sociale domein.

Assen is een echte zorgstad. Echter, niet alle meldingen die binnenkomen zijn van mensen die bekend zijn bij GGZ. Het kunnen ook jongeren uit de jeugdzorg zijn, ouderen, daklozen of zelfs mensen die helemaal niet bekend zijn bij instanties. Daarbij is het besef belangrijk dat ‘verward zijn’ niet altijd een permanente staat is waarin mensen verkeren. Daarom vinden wij het vreemd dat u wilt weten hoeveel verwarde personen er zijn. Dat is helemaal niet mogelijk. Verward zijn is van zoveel factoren afhankelijk. Hoe wilt u dan toch aan dit doel gaan voldoen? We vinden het wel goed dat u meer inzicht wilt krijgen in de problematiek. Maar zegt u ons ook toe dat u daarbij kritisch kijkt naar dat wat de Asser samenleving aankan?

Maar we willen meer. De situatie dat de politie zo druk is met deze meldingen vinden wij onwenselijk. Om twee redenen voorzitter. Allereerst vinden we dit geen wenselijke situatie voor de verwarde persoon zelf. In veel gevallen is er geen reden om iemand vast te houden en is er geen strafbaar feit gepleegd. Een politiecel is dan niet de omgeving om tot rust te komen. Tegelijk vinden we ook de impact op de politie te groot. Als zij een persoon van straat meenemen zijn ze er soms 6 uren mee bezig. Allemaal uren waarop de politie niet beschikbaar is voor andere zaken. Wij willen dus dat u als doelstelling opneemt dat de druk op het politieapparaat af gaat nemen in het komende jaar.

We hebben daarvoor al aangedrongen een plek waar mensen even tot rust kunnen komen en richting de zorg kunnen worden begeleid. Wij begrijpen dat u hierover in gesprek bent met GGZ Drenthe. <<later invoegen>>.

Wij stellen voor om specifiek voor Assen een team gaat in te richten met deskundigen van organisaties waar verwarde mensen zorg ontvangen of naartoe worden begeleid. Dit team moet rechtstreeks door de meldkamer kunnen worden ingeschakeld als de centralist inschat dat er sprake is van overlast, maar niet direct van strafbare feiten. We bedoelen hiermee niet het wijkteam of een Fact-team, maar een samengesteld team met deskundigen. Graag uw toezegging dat u de mogelijkheden een dergelijk team gaat onderzoeken. Zorg in ieder geval dat de meldkamer beschikking krijgt over andere opties dan alleen maar het sturen van de politie.

We willen aandacht vragen voor de kliniek duurzaam verblijf van GGZ Drenthe. In deze behandeling worden mensen uit de Randstad behandeld in Assen. We kunnen ons voorstellen dat dit voor de GGZ een goede clientenstroom is. Maar wat gebeurt er bij de uitstroom, gaan deze cliënten dan terug naar de Randstad? Wordt er vanuit Amsterdam en Rotterdam meebetaald aan de kosten die een gemeente heeft?

Vz. In de vorige periode heeft de Asser raad zich enkele keren flink hard gemaakt voor de aanpak van mensenhandel. Aan het einde van de vorige raadsperiode kwam hier de oproep bij om ook de zorg goed te coördineren. Wij zijn echt erg tevreden dat dit nu structureel wordt opgepakt.

Vz, er valt nog veel meer te noemen over deze zaken. Wij nemen aan dat u bijvoorbeeld onze suggestie om het vechten op straat te verbieden gaat opnemen in de APV. We vinden het goed om te lezen dat u aan de slag gaat met radicalisering en dat het voor u absoluut voorwaarde is dat de criminaliteitscijfers blijven dalen. In onze bijdrage vooral onze focus op de meldingen rond de verwarde personen. Dát raakt ons namelijk. Daar zit voor ons de kern van samenleven. Omdat we beseffen dat de grens tussen vitaliteit en kwetsbaarheid flinterdun is.

dankuwel