Havenkwartier, bijdrage Harmke Vlieg

maandag 11 juli 2011 22:46

Op 31 maart is het voorstel voor hoog water in het Havenkwartier en een beweegbare brug in de Industrieweg door een meerderheid van de raad afgewezen.

Het voorstel dat nu voorligt vraagt om een heroverweging van de raad op het punt van het hoge water. Mijn fractie vat dit voorstel dan ook op als een vraag van het college aan de raad om ondanks het besluit van 31 maart nogmaals de voordelen van hoog water af te wegen.

Vz dank u wel,

Op 31 maart is het voorstel voor hoog water in het Havenkwartier en een beweegbare brug in de Industrieweg door een meerderheid van de raad afgewezen.

Het voorstel dat nu voorligt vraagt om een heroverweging van de raad op het punt van het hoge water. Mijn fractie vat dit voorstel dan ook op als een vraag van het college aan de raad om ondanks het besluit van 31 maart nogmaals de voordelen van hoog water af te wegen.

Het college heeft met het voorstel dat nu voorligt recht gedaan aan de wens van de raad om een vaste verbinding in de Industrieweg te maken, daar zijn we blij mee, want bereikbaarheid had en heeft voor mijn fractie prioriteit. Omdat we naast de bereikbaarheid ook oog hebben voor de gebiedsontwikkeling in het havenkwartier hebben we vanaf het begin proactief willen meedenken over mogelijke optimalisaties voor dat gebied. Onze eigen variant met een extra sluis was daar een voorbeeld van.

Ook nu staan we open voor suggesties voor optimalisatie van het Havenkwartier. Het college is in dat kader gekomen met het voorstel om een viaduct aan te leggen, verrassend omdat deze variant in een eerder stadium al was gesneuveld. Gesteld wordt dat het voor de gebiedsontwikkeling met de gegeven kaders, te weten een vaste brug, de beste keus is. 

Een viaduct lijkt de CU geen fraaie oplossing en verkeerstechnisch is het naar onze inschatting ook niet haalbaar. Maar als een meerderheid van de raad besluit om toch een onderzoek naar deze variant te willen laten uitvoeren dan zullen we dat onderzoek afwachten.

In dat onderzoek zal dan op de volgende vragen over de woningen in het havenkwartier wat de ChristenUnie betreft in ieder geval een duidelijk antwoord moeten komen:

-          Hoeveel woningen komen er in het havenkwartier?

-          En voor nu al direct deze vraag: met welke aantallen heeft u gerekend in het voorliggende voorstel?

-          Hoeveel woningen liggen daadwerkelijk aan hoog water en wat is de geschatte meerwaarde daardoor? Hoeveel woningen liggen aan het viaduct en worden daardoor wellicht minder waard?

-          Voor welke doelgroepen zijn de woningen in het havenkwartier bedoeld? En is er marktonderzoek gedaan?

-          Hoe groot worden de kavels en hoe zit met de dichtheid van de bebouwing? (kaartje, speelnorm)

 

Voor wat betreft het viaduct willen we op de volgende vragen een antwoord:

-          Wordt de Industrieweg een 2 of een 4 baans weg?

-          Hoe groot wordt het viaduct, door de overspanning zal er een grote betonconstructie nodig zijn, hoe hoog wordt het totaal?

-          Hoe wordt de aansluiting met het Kanaal en eventueel andere wegen? Komt er op het viaduct een verkeersplein?

-          En voor ons van groot belang: hoe past het viaduct in de stadsboulevard als geheel? Wordt het wel een geheel? Met mogelijk een tunnel bij het station lijken de hoogteverschillen in de stadsboulevard groot te worden: een soort Drentse heuvelrug door de het centrum van de hoofdstad van Drenthe…

Vz, de voorkeur van mijn fractie gaat op dit moment uit naar een vaste brug en laag water. De resultaten van een eventuele haalbaarheidsstudie naar een viaduct zullen wij beoordelen op stedenbouwkundige (het moet fraai ingepast kunnen worden, geen doodse keerwanden) en verkeerstechnische uitgangspunten (geen plein, goede aansluitingen). 

Wij pleiten voor een integrale benadering van de Stadsboulevard waarbij de verschillende onderdelen perfect op elkaar aansluiten, om dit te bereiken is intern goede afstemming nodig, we geloven in de kennis die er in onze organisatie zit en verwachten dat u door alle deskundigheid in dit huis te gebruiken tot een goed resultaat kunt komen. De plannen met de stadsboulevard volgen we met grote belangstelling.

Wat ons betreft neemt u ruim de tijd om met goed doordachte en helder afgestemde plannen naar de raad te komen. We staan voor belangrijke beslissingen, zorgvuldigheid gaat wat ons betreft nu absoluut voor snelheid.

 

 

Vz dank u wel,

Op 31 maart is het voorstel voor hoog water in het Havenkwartier en een beweegbare brug in de Industrieweg door een meerderheid van de raad afgewezen.

Het voorstel dat nu voorligt vraagt om een heroverweging van de raad op het punt van het hoge water. Mijn fractie vat dit voorstel dan ook op als een vraag van het college aan de raad om ondanks het besluit van 31 maart nogmaals de voordelen van hoog water af te wegen.

Het college heeft met het voorstel dat nu voorligt recht gedaan aan de wens van de raad om een vaste verbinding in de Industrieweg te maken, daar zijn we blij mee, want bereikbaarheid had en heeft voor mijn fractie prioriteit. Omdat we naast de bereikbaarheid ook oog hebben voor de gebiedsontwikkeling in het havenkwartier hebben we vanaf het begin proactief willen meedenken over mogelijke optimalisaties voor dat gebied. Onze eigen variant met een extra sluis was daar een voorbeeld van.

Ook nu staan we open voor suggesties voor optimalisatie van het Havenkwartier. Het college is in dat kader gekomen met het voorstel om een viaduct aan te leggen, verrassend omdat deze variant in een eerder stadium al was gesneuveld. Gesteld wordt dat het voor de gebiedsontwikkeling met de gegeven kaders, te weten een vaste brug, de beste keus is. 

Een viaduct lijkt de CU geen fraaie oplossing en verkeerstechnisch is het naar onze inschatting ook niet haalbaar. Maar als een meerderheid van de raad besluit om toch een onderzoek naar deze variant te willen laten uitvoeren dan zullen we dat onderzoek afwachten.

In dat onderzoek zal dan op de volgende vragen over de woningen in het havenkwartier wat de ChristenUnie betreft in ieder geval een duidelijk antwoord moeten komen:

-          Hoeveel woningen komen er in het havenkwartier?

-          En voor nu al direct deze vraag: met welke aantallen heeft u gerekend in het voorliggende voorstel?

-          Hoeveel woningen liggen daadwerkelijk aan hoog water en wat is de geschatte meerwaarde daardoor? Hoeveel woningen liggen aan het viaduct en worden daardoor wellicht minder waard?

-          Voor welke doelgroepen zijn de woningen in het havenkwartier bedoeld? En is er marktonderzoek gedaan?

-          Hoe groot worden de kavels en hoe zit met de dichtheid van de bebouwing? (kaartje, speelnorm)

 

Voor wat betreft het viaduct willen we op de volgende vragen een antwoord:

-          Wordt de Industrieweg een 2 of een 4 baans weg?

-          Hoe groot wordt het viaduct, door de overspanning zal er een grote betonconstructie nodig zijn, hoe hoog wordt het totaal?

-          Hoe wordt de aansluiting met het Kanaal en eventueel andere wegen? Komt er op het viaduct een verkeersplein?

-          En voor ons van groot belang: hoe past het viaduct in de stadsboulevard als geheel? Wordt het wel een geheel? Met mogelijk een tunnel bij het station lijken de hoogteverschillen in de stadsboulevard groot te worden: een soort Drentse heuvelrug door de het centrum van de hoofdstad van Drenthe…

Vz, de voorkeur van mijn fractie gaat op dit moment uit naar een vaste brug en laag water. De resultaten van een eventuele haalbaarheidsstudie naar een viaduct zullen wij beoordelen op stedenbouwkundige (het moet fraai ingepast kunnen worden, geen doodse keerwanden) en verkeerstechnische uitgangspunten (geen plein, goede aansluitingen). 

Wij pleiten voor een integrale benadering van de Stadsboulevard waarbij de verschillende onderdelen perfect op elkaar aansluiten, om dit te bereiken is intern goede afstemming nodig, we geloven in de kennis die er in onze organisatie zit en verwachten dat u door alle deskundigheid in dit huis te gebruiken tot een goed resultaat kunt komen. De plannen met de stadsboulevard volgen we met grote belangstelling.

Wat ons betreft neemt u ruim de tijd om met goed doordachte en helder afgestemde plannen naar de raad te komen. We staan voor belangrijke beslissingen, zorgvuldigheid gaat wat ons betreft nu absoluut voor snelheid.

 

 

« Terug