Korte tunnel, bijdrage Harmke Vlieg

zaterdag 16 juli 2011 23:30

Binnen de Florijnas zijn de plannen voor het stationsgebied van grote betekenis.

Vorige week hebben we bij de bespreking van het Havenkwartier gevraagd om een integrale benadering van de beide plannen. Doordat we nu de besluitvorming over het Havenkwartier hebben uitgesteld tot december is er meer tijd om een samenhangende visie op de stadboulevard te ontwikkelen en het Havenkwartier en het stationsgebied daar goed in te passen.

Vanavond spreken we over de keus tussen een hellend plein of een korte tunnel voor het stationsgebied. Mijn fractie heeft de stukken grondig bestudeerd en we zijn tot de conclusie gekomen dat de korte tunnel de voorkeur verdient, dit in lijn met het advies van de stuurgroep.

Mijn fractie heeft een aantal vragen bij de korte tunnel. Zoals gezegd heeft deze variant onze voorkeur maar we hebben zorgen over de haalbaarheid, daarom de volgende vragen:

Vz, dank u wel

Binnen de Florijnas zijn de plannen voor het stationsgebied van grote betekenis.

Vorige week hebben we bij de bespreking van het Havenkwartier gevraagd om een integrale benadering van de beide plannen. Doordat we nu de besluitvorming over het Havenkwartier hebben uitgesteld tot december is er meer tijd om een samenhangende visie op de stadboulevard te ontwikkelen en het Havenkwartier en het stationsgebied daar goed in te passen.

Vanavond spreken we over de keus tussen een hellend plein of een korte tunnel voor het stationsgebied. Mijn fractie heeft de stukken grondig bestudeerd en we zijn tot de conclusie gekomen dat de korte tunnel de voorkeur verdient, dit in lijn met het advies van de stuurgroep.

Mijn fractie heeft een aantal vragen bij de korte tunnel. Zoals gezegd heeft deze variant onze voorkeur maar we hebben zorgen over de haalbaarheid, daarom de volgende vragen:

-         Naar onze inschatting is de ruimte bij de ABN-AMRO te krap om de nieuwe wegen aan te leggen, klopt dat? We nemen aan dat het landgoed Overcingel in tact blijft, hoe gaat u dit knelpunt oplossen? En houdt u daarbij ook rekening met de werkruimte die nodig is om nieuwe wegen aan te leggen?

-         Voor Assen-Oost is het van belang dat de spoorwegovergang bij de Spoorstraat behouden blijft, kunt u ons dit toezeggen?

-         Aanleg van een tunnel kan verzakking van gebouwen in de omgeving tot gevolg hebben.  We nemen aan dat hier goed naar is gekeken en dat dit de haalbaarheid van de plannen niet in de weg staat.

De ChristenUnie vindt dat in de nieuwe plannen het belang van de fietsers goed  in beeld moet zijn. Naar onze  mening moet de fietsenstalling dichterbij het station worden gesitueerd. Verder moet het ziekenhuis vanaf het station per fiets en te voet goed te bereiken zijn. Dit zijn wat ons betreft belangrijke kaders voor de verdere uitwerking van de plannen.  Daarnaast reken we erop dat het station goed bereikbaar blijft tijdens de bouwperiode.

Voor wat betreft de planning nog het volgende: In de kwartaalrapportage Florijnas die we vorige week hebben besproken stond vermeld dat er een wijziging is in de regels voor de gelden van de Florijnas.  Namelijk dat er voor 2020 gestart moet zijn met de uitvoering. In het voorliggende stuk lezen we dat de gelden van de Florijnas voor 2020 besteed moeten zijn. Graag horen we van u hoe het precies zit met het geld, moeten we in 2020 begonnen zijn of klaar zijn?

Voor de planning is het belangrijk om dat helder te hebben, zodat we goed zicht hebben op de tijd die we kunnen gebruiken voor de ontwikkeling van de stadsboulevard en de inpassing van het Havenkwartier en het stationsgebied.

« Terug