Stedebouwkundig plan voor het Stationsgebied, bijdrage Steven Lagendijk
Vanavond gaan we het hebben over het stedebouwkundig plan voor het Stationsgebied. In 2010 zijn we begonnen met de variantenstudie die in 2011 heeft geleid tot de keuze van de variant Korte Autotunnel. De fractie van de ChristenUnie heeft met deze keuze indertijd ingestemd. De uitwerking van deze besluitvorming ligt nu dus voor ons. Wij vinden het een goed stuk (station en plein) en ook de presentatie 14 dagen geleden was helder. Dit alles wil niet zeggen dat we er geen op- en aanmerkingen op hebben. Middels een aantal onderwerpen wil ik u in onze gedachten meenemen
Algemeen
De studie laat zien dat we hier te maken hebben met een complexe zaak. Op dit knooppunt van verkeer en vervoer moeten veel ingrepen plaatsvinden in een klein gebied en er zijn veel partijen bij betrokken. Dit vraagt altijd om keuzes en niet alles zal daarom optimaal zijn. Daarbij speelt ook dat er financieel ook beperkte ruimte is, mede door de afgesproken inverdieneffecten.
Fietsen
Goede fietsverbindingen zijn voor een stad als Assen van groot belang. Dus ook in dit gebied. De noord-zuid aan de westzijde van de tunnel speelt een belangrijke rol voor de verbinding met de wijken. Aan de oostzijde is dit ook mogelijk maar wordt er door het college niet voor gekozen. Wij zijn nog niet overtuigd van de redenen waarom niet en zouden dit wel graag in de studie terug zien. Vanuit Marsdijk moet je nu dus verplicht oversteken......
Een fietsenstalling op het dak van het station is een mooie creatieve oplossing voor de huidige situatie.
Dan hebben we nog de situatie rondom de helling van de Vredeveldsetunnel. Daar willen we ook helder over zijn. Als dit met creatieve oplossingen opgelost kan worden, dan moeten we dit altijd doen. Maar als dit ten koste gaat van andere keuzes en extra kosten in het plan (zoals bijvoorbeeld doorkruising noord-zuid route aan de westzijde) dan worden we minder enthousiast. We kiezen dan voor suboptimale oplossingen en dat lijkt ons ook niet de bedoeling. Misschien is een nadere uitwerking nog een optie.
Risico’s
Het gehele plan heeft nog wel een aantal risico’s die het college benoemt in de risicoanalyse
Opvallend daarin waren voor ons:
- Hebben we goed zicht op de bodemgesteldheid en de effecten op het grondwater (landgoed Overcingel)
- Wat is de invloed van het aanleggen van een tunnel op de fundering van de naastliggende gebouwen?
Verkeer
Het verkeer op en rondom het stationsgebied speelt een belangrijke rol. Zo gaat het overgrote deel door de tunnel. Die lijkt ons in de tekening wat smal. Brengt dit geen extra verkeersrisico’s met zich mee?
Ook vroegen we ons af of bussen/vrachtauto’s in een shared space ruimte, zoals het stationsplein wordt ingericht, wel een goede combinatie is? Zijn hier landelijke ervaringen mee? Daarnaast hebben we zorgen over de bussen op de Oude Stationsstraat. Is dit niet risicovol (bocht en smalle weg)?
Het weer ontsluiten van de Buizerdstraat is een goed plan en past in de wensen van de bewoners.
Tot slot
Met dit raadsvoorstel nemen we een belangrijk besluit voor Assen.
De fractie van de ChristenUnie is van mening dat we hier een goed plan hebben liggen, waarmee we verder kunnen. Daarvoor moeten er nog wel een paar puntjes op de i worden gezet.
Tot zover
Archief > 2013 > maart
- 22-03-2013 22-03-2013 11:00 - Werkbezoek CUfractie aan De Nieuwe Kolk #CUatWork
- 14-03-2013 14-03-2013 22:27 - TT ambitiedocument, bijdrage Harmke Vlieg
- 14-03-2013 14-03-2013 21:58 - Stedebouwkundig plan voor het Stationsgebied, bijdrage Steven Lagendijk
- 01-03-2013 01-03-2013 21:58 - Mensenhandel, bijdrage van Bert Wienen