Dis?

dinsdag 26 juni 2007 20:20

Column vanaf de publieke tribune

‘Ze gingen door de nog jonge avond, omzwermd door hun gedachten als een imker door zijn bijen, en ze waren niet de enigen die dwaalden en maalden tot het ochtendlicht het duister zou verdringen, want het was De Nacht, de nacht voorafgaande aan de races, de nacht waarin het stadje van krap veertigduizend inwoners zwol tot het drie, vier keer zo groot was, tot het een plek was waar bomen van Duitsers rondwaarden die bleke Engelsen op de rug droegen, verlegen Spanjaarden met boertige Hollanders zongen, drinken Scandinaviërs elegante Italianen het hof maakten en bierdrinkende Belgen en schuchtere Fransen elkaar nog steeds niet begrepen’.

Vanavond was het weer raadsvergadering. Een vergadering in de week waarin het evenement plaatsvindt waar menig Assenaars bloed sneller van gaat stromen. In ieder geval in de bestuurslagen in Assen. Het wachten in deze week is op het eerste ‘huis aan huisblad’ waarin een wethouder naast een veel te moderne motor geportretteerd staat, of waarin een geridderd bestuurder één of andere startvlag hanteert als ware het zijn zakdoek waarmee hij driftig vliegtuigen trachtte te laten zien dat hij zich als enige op een onbewoond eiland bevond. Nee, als in Assen de dubbele T wordt genoemd dan vallen verantwoordelijkheden weg. Een miljoentje meer voor een dubbele weg naar het TT terein: ‘geen moeite’ regelen we. Een gokhal op het TT terrein om van het TT terrein een nog meer uitnodigende functie te verkrijgen en ondertussen geld te verdienen aan gokverslaafde en geldbeluste mensen? Geen probleem, kan allemaal in Assen. TT is een wondermiddel, die motoren maken wat los in bestuurlijk Assen!

‘Het was allemaal nog maar net begonnen, nog steeds trokken de naties in dichte rijen de straten in, duizenden waren er al, tienduizenden zouden nog volgen, maar nu al, ook al was het nauwelijks halfacht geweest, kolkte het bier door de goten en werd er gedanst, gezongen, gevochten en gehandeld en overal was het geluid van motoren, het joelen uit vele kelen als iemand van de mechanische stier werd geslingerd of dronken aan een lantaarnpaal hing en er was het zinloze gebrabbel uit de luidsprekers, de lokroep van pettenventers, worstverkopers en kermislui….’

De twee alineas tussen de hoge komma’s zijn citaten uit het boek ‘Dis’ van de ex Assenaar Marcel Möring. Hij beschrijft een verhaal van een persoon die door de TT nacht dwaalt ergens in de jaren 80. Verbazingwekkend eigenlijk als je door de ogen van zo’n persoon bekijkt wat er gebeurd in zo’n stad. Vele motorliefhebbers en feestgangers zijn deze week te gast in Assen. Ze zijn wat mij betreft van harte welkom. We hebben een cirquit in Assen om trots op te zijn. En, waarom ook niet, we bouwen er omheen een lekker feest in de binnenstad. Alles goed en wel. Waar ik mij echter over verbaas is dat sommige Assense bestuurders een extra TT hersencel hebben. Dit is te vergelijken met het stroomnoodaggregaat van een ziekenhuis. Als de stroom uitvalt, neemt dit het over. Als het woordje TT in een voorstel staat stopt de ratio en stoppen de hersenen en neemt het TT celletje de macht over. Het celletje wat geniet van blinkend chroom, stinkend rubber, schuimend bier, aangebrande hamburgers, geld verdienen aan gokken en ga nog maar even door. Het zou mooi zijn als mensen die beschikken over dat celletje deze weer onderdeel zouden kunnen laten uitmaken van de rest van de hersencellen. Wellicht krijgen we dan weer weloverwogen voorstellen. Geen megabedragen naar TT zaken alleen, maar een weloverwogen afweging.

Er zijn ook bestuurders in Assen die een dergelijk celletje zeker niet hebben. Alle raadsleden zijn namelijk uitgenodigd bij de races. Enkelen hebben hun kaart afgestaan aan een stichting die wensen vervult voor kinderen met een ziekte. Kijk dat is mooi! Daar wordt een afweging gemaakt op de ratio!

De komende week kom er veel feest en vreugde in de stad. In Handelingen 8 staat ook dat er vreugde in de stad kwam. Wellicht moeten we nog eens even goed lezen welke vreugde dat dan ook weer was. Dit jaar zal dit echter niet vanuit de evangelisatiekar van één van de kerken in Assen komen. Deze kwam namelijk in het plaatje van de organisator van de TT festiviteiten niet meer voor…

Voor iedereen een fijne TT week gewenst! Probeer niet te teren deze week op die ene TT hersencel, maar gebruik ook af en toe het ‘volle verstand’.

Bert Wienen