Verslag WMO conferentie

donderdag 19 januari 2006 19:25

WMO-conferentie

Ongeveerd 60 belangstellenden zijn woensdag18 januari afgekomen op de WMO-conferentie die werd georganiseerd door de raadsfractie van de ChristenUnie.De avond werd gehouden in de kerk van de Moluks Evangelische Kerk aan de Tumulisstraat.
Dick Stellingwerf (voormalig 2e Kamerlid ChristenUnie) hield een betoog waarin hij aangaf een dubbelgevoel te hebben bij de nieuwe WMO-wet. De verandering in denken over zorg die de wet beoogt kon zijn instemming hebben, al is dit wel strijdig met de huidige maatschappelijke ontwikkelingen. Over de wijze waarop uitvoering aan de wet wordt gegeven heeft Stellingwerf nog wel vraagtekens. Met name de vrijheid die gemeentes krijgen in de uitvoering is een punt van aandacht. Stellingwerf gaf de diaconieën dan ook het advies gezamenlijk in gesprek te gaan met het gemeentebestuur.Kom tot een platvorm van Asser diaconieën!
Stichting Present gaf vervolgens een presentatie hoe het begrip zorg voor elkaar op eenvoudige wijze in de praktijk kan worden gebracht: aanbieders van hulp (bijv een bijbelstudieclub) en vragers van hulp (bijv. verslaafden) worden middels concrete projecten bij elkaar gebracht.Momenteel wordt ook in Assen gewerkt aan het oprichten van een Asser Present.
Tijdens de paneldiscussie kwam met name de vraag naar boven wat nu concreet de nieuwe wet voor de diaconieën van de kerken zal gaan betekenen. Het bleek dat de overheid verwacht dat hulpbehoevende mensen in eerste instantie hulp uit omgeving moeten zien te krijgen, voordat professionele hulp ingezet gaat worden. Diaconieën zullen daardoor met name een belangrijke rol gaan spelen in het regelen van hulp en verwijzen naar hulpverlenende instanties.
Er blijken nog veel onduidelijkheden te zijn omtrent de WMO. Wat wel duidelijk is, is dat er een verandering in denken over zorg in Nederland zal moeten plaatsvinden. Dit uitgangspunt geeft voor de verschillende betrokkenen al genoeg stof tot nadenken.

Steven Lagendijk