Column van Harm ten Kate

maandag 09 januari 2006 12:32

Wat moet verdwijnen: Radio Assen FM of zendtijd voor de kerken?

Wat moet verdwijnen: Radio Assen FM of ..zendtijd voor de kerken?

Wat is dat toch met de verhoudingen tussen de diverse overheden en de diverse omroepen. Landelijk worden de publieke omroepen de laatste tijd steeds meer in een dwangbuis geperst. Nog even en de staatssecretaris of D’66 –het is haast om het even- maakt uit hoe het programma er uit komt te zien. Ook in ons geliefde Drenthe ziet gedeputeerde Hans Schaap de beleidsverantwoordelijken bij RTV Drenthe het liefst gisteren nog vertrekken. En ‘last but not least’ in onze eigen ‘city of all city’s’ vertikken college en collegepartijen het al een tijdje om Radio Assen FM subsidie te geven.

Hoe komt dat toch ben je geneigd te denken. Ieder weldenkend mens weet dat je -om een representatief programma voor de belangrijkste maatschappelijke, culturele, godsdienstige en geestelijke stromingen te kunnen uitzenden- subsidie nodig hebt. Als je dat niet krijgt moet je ‘commercieel gaan’ zoals dat in omroeptermen heet. Maar ja dan voldoe je waarschijnlijk al heel snel niet meer aan de wettelijke eisen van representativiteit waardoor je weer het gevaar loopt je zendmachtiging bij de vijfjaarlijkse verlenging te verliezen. Kortom de gemeente Assen en Radio Assen FM zijn op dit moment bezig aan een kip en ei verhaal. Een verhaal met een even funeste afloop als de vogelgriep.

Waarom besteedt Assen de € 32.000 die het jaarlijks voor omroepdoeleinden uit het Gemeentefonds krijgt bijvoorbeeld liever aan een éénmalige tentoonstelling van het terracottaleger van Xian i.p.v. om dit gewoon te besteden aan het doel  waarvoor men dit krijgt? De discussie over de net niet gehaalde subsidievoorwaarden –los nog van het feit of die voorwaarden wettelijk wel gesteld mochten worden- was wellicht alleen maar ‘de gezochte stok om te slaan’. (De bestuursrechter zal hier overigens binnenkort over oordelen). Zit het soms dieper. Het zal wel niet zo zijn dat er al lijntjes liggen met de nieuwe zender Radio Noord FM…toch? Of is deze dogmatische interpretatie van regeltjes soms gelegen in het feit dat de zondagmorgen verreweg het best beluisterde radioprogramma van RAFM is. Steekt dat soms net zo als nu bij sommige kamerleden die het programma “zendtijd voor de kerken” uit de publieke ether willen halen? Als dat zo is laat het zich makkelijk raden welke collegepartij ik in het bijzonder oproep om nog eens “genade voor ‘recht’ te laten gelden.

Harm ten Kate