Hospice Assen, eerste steen gelegd

woensdag 28 december 2005 13:04

Ook in Assen komt een Hospice, op 2 december 2005,werd de eerste steen gelegd. Bijgaand leest u het persbercit van de Stichting Hospice Noord- en Midden Drenthe

Hospice verleent zorg aan mens tot mens.

Een aantal jaren is intensief gewerkt aan de voorbereiding en tot standkoming van een Hospice Noord- en Midden Drenthe, locatie Assen.
De inspanningen van een initiatiefgroep zijn niet zonder resultaat gebleven.
In januari 2004 passeerde de acte van oprichting van de Stichting Hospice Noord- en Midden Drenthe.
De Stichting heeft ten doel het bieden van opvang en begeleiding van mensen in de stervensfase zodat zij op een waardige wijze afscheid kunnen nemen van het leven.
De meeste mensen sterven het liefst in hun eigen vertrouwde omgeving. Dat is niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld omdat zij geen familie (meer) hebben.
Het is ook mogelijk dat de continue zorg te belastend is geworden voor de naasten.
Een Hospice benadert de thuissituatie dan het beste. Een Hospice is bestemd voor mensen die zich in hun laatste levensfase bevinden. De ’gasten’ kunnen zelf bepalen hoe zij hun levenseinde vorm willen geven.
Bij het tot stand komen van een Hospice is een groot aantal partijen betrokken. Het gaat daarbij o.a. vooral om een goede samenwerking met huisartsen, thuiszorg, zorginstellingen en de vrijwilligersorganisatie voor palliatieve zorg.
Een onafhankelijk bestuur, werkt aan de realisatie van een Hospice in Assen
De belangrijkste zaken waarmee het bestuur zich momenteel bezighoudt, zijn huisvesting, financiën en zorgverlening.
De huisvesting van Hospice Assen  is in een beslissend stadium gekomen. In overleg en samenwerking met de gemeente Assen en de Stichting Woningbeheer Assen (SWA) is een geschikte locatie gevonden voor nieuwbouw in het centrum van Assen. (Burgemeester Agterstraat) Alle benodigde procedures zijn goed gekeurd om te komen tot de bouw van het Hospice. De bouw start op 22 december 2005. Het bestuur van de Stichting streeft er naar in september 2006 het Hospice in Assen te kunnen openen.
Voorlichting aan direct betrokkenen en omwonenden betreffende bouwplannen en organisatie heeft inmiddels plaats gehad.
Het Hospice zal kleinschalig van opzet zijn, om op deze wijze de ’bijna-thuis’ situatie zo goed mogelijk te benaderen. Uitgegaan wordt van de bouw van drie gastenkamers. De gast krijgt op de begane grond de beschikking over een ruime zit/slaapkamer voorzien van een sanitaire unit en openslaande deuren naar terras en tuin. Naast de drie gastenkamers heeft het Hospice een familiekamer waar ontmoeting met anderen mogelijk is. In de open keuken kan een maaltijd worden klaargemaakt.
Op de begane grond zijn eveneens een brede entree/hal, een wasruimte en ruime
berging/fietsenstalling geprojecteerd. Het Hospice krijgt een aantal eigen parkeerplaatsen.
Op de verdieping bevinden zich een logeerkamer met sanitaire unit, een personeelskamer, kantoorruimte, toilet/doucheruimte en berging.

Financiën: Fondswerving t.b.v. het verkrijgen van gelden voor aankoop of huur van het pand is in volle gang. In Assen en regio is een aantal organisaties actief ten einde gelden bijeen te brengen voor o.a. de inrichting van het pand. Volgende acties staan al weer gepland.
In januari 2005 werd de Stichting ’Vrienden van Hospice Noord en Midden Drenthe, locatie Assen’ opgericht. Deze Stichting werkt aan een actieplan om de benodigde gelden bij elkaar te krijgen.
Een aantal enthousiaste belangstellenden heeft zich reeds gemeld als ‘vriend/donateur van de Stichting ”Vrienden van…..”.
Ook in Emmen en Hoogeveen wordt momenteel gewerkt aan de vestiging van een Hospice.
Intensieve samenwerking op bestuurlijk niveau heeft voortdurend plaats.
 Ten behoeve van de Fondswerving op breed, landelijke niveau passeerde in januari 2005 de akte van oprichting van de Stichting Samenwerkende Hospices Drenthe.

Zorgverlening:  In een Hospice krijgen alle gasten de benodigde professionele zorg en begeleiding, die hen thuis ook geboden zou kunnen worden. In het Hospice wordt terminale palliatieve zorg verleend. Palliatieve zorg is zorg voor zieken waarbij geen genezing meer mogelijk is. Het gaat niet om levensverlengend handelen, maar om een zo goed mogelijke kwaliteit van leven op geestelijk, sociaal, lichamelijk en spiritueel gebied. Het Hospice probeert de thuissituatie zo veel mogelijk te benaderen. In het Hospice is , net als thuis, professionele zorg beschikbaar: zowel de huisarts als thuiszorg (Icare) en er bestaat een provinciaal palliatief team (o.a. artsen,verpleegkundigen en maatschappelijk werkenden) dat  adviserend optreedt.

Vrijwilligers: In het Hospice wordt de zorg en aandacht die thuis door naasten wordt gegeven, aangevuld of overgenomen door vrijwilligers. De Stichting Vrijwilligers Terminale Zorg Drenthe (VTZD) begeleidt hen en zij kunnen altijd een beroep doen op een professionele coördinator. De vrijwilligers moeten zich kunnen verplaatsen in de verschillende behoeften van iedere gast en worden door middel van scholing daar op voorbereid.
Voor de ene gast zal dit betekenen het bieden van nabijheid, warmte, rust en aandacht. Bij de andere gast gaat het vooral om praktische zaken zoals het bereiden van een lichte maaltijd, het doen van de was of het ontvangen van bezoek.
Van vrijwilligers wordt verwacht dat zij vanuit persoonlijke betrokkenheid, maar met voldoende distantie, alles willen doen wat de kwaliteit van leven voor de gasten bevorderen kan. Met de gast kan samen met haar of zijn familie gesproken worden over de essentie van het leven. Op verzoek van de gast kan een pastor/geestelijk verzorger worden uitgenodigd.
Er is alle ruimte en tijd voor die aandacht en zorg, waaraan de gast behoefte heeft.

Het Hospice in Assen staat ten dienste van inwoners van Assen en de omliggende gemeenten Aa en Hunze, Midden-Drenthe, Noordenveld en Tynaarloo. Ook gasten van elders zijn welkom!
Meer informatie:
Tel. 0592-544116
       0592-356870                                                                                    Assen, december 2005.

secr. Marconistraat 23  9406 BW   ASSEN
bankrekening: 31 01 23 526