Blauwe As, nieuwe variant voor bruggen/sluizen; bijdrage Harmke Vlieg

donderdag 03 maart 2011 20:42

Wat is het ons waard dat toeristen een rondje rond Assen kunnen varen? Hoeveel mag dat kosten en hoeveel verkeershinder willen we daar de Assenaren voor aandoen?
En wat levert het bevaarbaar maken van het Kanaal ons als stad op? Welke kansen geeft het ons? En staat de winst in verhouding tot de offers die het vraagt?..........

Voorzitter,

Op deze vragen geven we vanavond als raad een antwoord.

Mijn fractie heeft lang geworsteld met de afweging van de verschillende belangen zoals die rond de Blauwe As spelen. We denken dan aan bereikbaarheid, gebiedsontwikkeling maar ook aan gezonde gemeentefinanciën.

Het college heeft inmiddels haar belangenafweging gemaakt en kiest voor een beweegbare brug in de Industrieweg. Het belangrijkste motief om voor deze variant te kiezen is het gewenste hoge water in de haven.

Het hoge water is gewenst met het oog op de toekomstige ontwikkelingen rond de haven. De verwachting is dat dit gebied met hoog water beter te ontwikkelen is dan met laag water.

Als CU willen bij deze keuze de nodige kanttekeningen plaatsen. Eerst op het punt van de bereikbaarheid en vervolgens op het punt van de gebiedsontwikkeling.

Bereikbaarheid is de kern van de Florijnas. We gaan investeren in de stadsboulevard, de industrieweg wordt verdubbeld en daarmee is de belangrijkste noord-zuidverbinding van de stad klaar voor de toekomstige groei van Assen. Wat betekent een beweegbare brug voor de verkeersdoorstroming? Bevordert  die de bereikbaarheid of niet? Nee.

Bij een keus voor hoog water en een beweegbare brug moeten dus op zijn minst wat alarmbellen gaan rinkelen, en dan liever niet die van de toekomstige slagbomen bij de brug…

Een beweegbare brug kost meer geld dan een vaste brug, de kosten voor het jaarlijkse  onderhoud zijn hoger en de bediening zal door hoog gekwalificeerd personeel moeten gebeuren. Naast de extra kosten die een beweegbare brug met zich meebrengt is er het belangrijke punt van de bereikbaarheid.

Willen we echt dat op een zo belangrijke weg, die met het groeien van de stad alleen maar belangrijker wordt een obstakel wordt gebouwd in de vorm van een beweegbare brug? Is dat wat de Assenaren willen? Het participatieplatform was daar duidelijk over, 80% wil het niet, en ook de fietsersbond kiest voor een vaste brug. Dit weegt zwaar voor mijn fractie.

College, we proberen met u mee te denken en hebben daarom goed geluisterd naar uw argumenten. Hét argument voor hoog water is de betere kans voor gebiedsontwikkeling in het havenkwartier.

Ook mijn fractie ziet het belang van de gebiedsontwikkeling rond de haven, en we begrijpen dat u optimale voorwaarden wilt creëren om die ontwikkeling mogelijk te maken.

Maar… moeten we daarom kiezen tussen bereikbaarheid (een vaste brug) en gebiedsontwikkeling (een beweegbare brug), of is er nog een andere mogelijkheid?

Ja, de ChristenUnie wil u een alternatief voorstel presenteren.

In dit voorstel komt er een vaste brug in de Industrieweg en kan er toch voor hoog water gezorgd worden in het nog te ontwikkelen woongebied. Dit kan door het aanleggen van een sluis voor het woongebied, waardoor in het grootste deel van de haven het water laag blijft en een vaste brug in de Industrieweg volstaat.  Het gebied achter de extra sluis krijgt hoog water en wonen aan hoog water wordt zo mogelijk gemaakt.

Mijn fractie ziet in deze variant meerdere voordelen:

We voorkomen een beweegbare brug, en dat moet je altijd doen als het kan, om de bereikbaarheid en om de kosten). Een plus voor de bereikbaarheid dus.

We creëren goede mogelijkheden voor gebiedsontwikkeling. Een plus voor de gebiedsontwikkeling dus.

En we kunnen wachten met de aanleg van de sluis tot de gebiedsontwikkeling echt van de grond gaat komen, i.v.m. de nodige grondaankopen en de ongewisse toekomst voor wat betreft de woningmarkt en de financiën van de gemeente is meer tijd om visie te ontwikkelen in dit geval wijs. Een plus dus voor de financiële huishouding van de gemeente.

College en raad, de ChristenUnie kiest voor laag water en een vaste brug en roept u op om de door ons voorgestelde variant te overwegen en te onderzoeken.

Vz, de ontwikkeling van de Blauwe As is goed in beeld voor wat betreft het gedeelte van de Vaart tot de haven. Geldt dat ook voor het gedeelte richting marsdijk, zijn daar alle zaken in beeld? We denken dan bijvoorbeeld aan de mogelijke gevolgen voor de langs dat traject gevestigde bedrijven. Graag uw reactie.