Assen kiest voor vaste brug ! bijdrage Harmke Vlieg

donderdag 31 maart 2011 13:44

De ambitieuze plannen verdienen een grondige bespreking en het is daarom goed dat we in de raad uitgebreid de tijd hebben genomen om de verschillende opties voor een brug in de Industrieweg af te wegen......

Vz, dank u wel

College, allereerst hartelijk dank voor het uitwerken van de door ons voorgestelde variant.

De FlorijnAs en daarin de Blauwe As zijn van groot belang voor de toekomst van Assen. De ambitieuze plannen verdienen een grondige bespreking en het is daarom goed dat we in de raad uitgebreid de tijd hebben genomen om de verschillende opties voor een brug in de Industrieweg af te wegen.

Vorige week heeft de stedenbouwkundige in een presentatie de verschillende varianten gepresenteerd. Toen bleek dat alle onderzochte varianten uitvoerbaar zijn, bij hoog water, laag water en gedeeltelijk hoog water is een goede gebiedsontwikkeling in het havenkwartier mogelijk.

We zien het als winst dat door het onderzoek duidelijk is geworden dat voor een goede gebiedsontwikkeling in het havenkwartier hoog water in het hele gebied geen voorwaarde is, het kan ook anders. Dat geeft ons als raad de ruimte om vrij te kiezen uit de verschillende opties.

In het raadsvoorstel lezen we dat het college haar keuze vooral heeft gebaseerd op de kansen voor gebiedsontwikkeling.

De fractie van de ChristenUnie kiest anders, voor gebiedsontwikkeling blijkt hoog water niet nodig te zijn en dan is de keus snel gemaakt. Want naast het belang van de gebiedsontwikkeling is er het belang van de bereikbaarheid. En dat belang telt zwaar voor ons. Nu blijkt dat we geen keus tussen deze beide belangen hoeven te maken maar dat ze prima te combineren zijn is de keus voor een vaste brug een daarmee een maximale bereikbaarheid onderbouwd gemaakt.

Want vanuit het perspectief van de weggebruikers is een vaste brug de beste keus.

De fietsersbond kiest voor een vaste brug en voor de Assenaren met een auto is de keus ook duidelijk, zij hebben belang bij een optimale verkeersdoorstroming. En de Assenaren die gebruik maken van het openbaar vervoer willen zonder oponthoud op het station kunnen komen. Maar ook voor de toeristen is een vaste brug prettiger, de bootjesvaarders hoeven dan niet onnodig te wachten voor een brug die maar beperkt open gaat omdat men het autoverkeer niet te veel wil hinderen. Voor de levendigheid rond het Kanaal is een vaste brug daarom ook beter, meer leven in de stad.

Daarnaast is 85% van de deelnemers aan het participatieplatform voor een vaste brug. Een duidelijke uitspraak van de Assenaren waar we rekening mee willen houden. Als volksvertegenwoordigers willen we naar de burgers luisteren, en als je dan luistert naar de mensen in marsdijk dan is het geluid heel duidelijk, geen beweegbare brug in de weg waar wij dagelijks langs moeten op weg naar het station, naar de stad, naar het werk en het ziekenhuis.

Vz, de ChristenUnie kiest voor een vaste brug omdat gebleken is dat gebiedsontwikkeling ook zonder hoog water in het hele havenkwartier prima gerealiseerd kan worden en omdat het veruit het beste is voor de bereikbaarheid. Die willen we optimaal hebben met oog op de toekomstige groei van de stad en ook omdat goede bereikbaarheid een belangrijke voorwaarde is voor de economische ontwikkeling van Assen.

Kiezen voor een vaste brug geeft tegelijk de ruimte om nog eens goed na te denken over de toekomstige ontwikkeling van het Havenkwartier. Dat er wat met dit gebied moet gebeuren is duidelijk, maar wat de beste keuzes zijn is afhankelijk van veel factoren. We denken dan aan de situatie op de woningmarkt, de wereldwijde financiële crisis maar ook aan het aantal arbeidsplaatsen dat onder druk staat in onze eigen stad. Allemaal factoren die van invloed zijn op de behoefte aan woningen in de toekomst.

Vz, een brug bouw je voor 100 jaar, we nemen vanavond dus een belangrijk besluit. De ChristenUnie kiest weloverwogen voor een vaste brug en we zullen daarom tegen het voorstel stemmen.