DIFTAR Afval

zaterdag 08 oktober 2011 13:12

Voor ons is de communicatie over de veranderingen van groot belang. Het moet voor de burgers duidelijk zijn dat ze niet meer betalen dan dat er aan kosten gemaakt worden voor de afvoer van afvalstoffen en dat ze zelf invloed hebben op de hoogte van het bedrag.

De vervuiler gaat betalen doordat voortaan voor het ophalen van de afvalcontainer betaald moet gaan worden. Hoe minder afval een huishouden produceert, hoe minder vaak de container geleegd hoeft te worden, en hoe minder men dus hoeft te betalen.....

6 oktober 2011  Diftar - Afvalbeleid

Allereerst complimenten van mijn fractie voor dit heldere raadsvoorstel. Als we aan de burgers net zo’n duidelijk verhaal gaan vertellen dan hebben wij alle vertrouwen in dit plan.

De vervuiler gaat betalen doordat voortaan voor het ophalen van de afvalcontainer betaald moet gaan worden. Hoe minder afval een huishouden produceert, hoe minder vaak de container geleegd hoeft te worden, en hoe minder men dus hoeft te betalen.

Door beter om te gaan met afvalscheiding en milieubewust boodschappen te doen is er winst te halen voor de portemonnee en voor het milieu. Als ChristenUnie zijn we voor verduurzaming van de samenleving, we geloven dat we de aarde in bruikleen hebben gekregen. Dat schept een grote verantwoordelijkheid, ook voor wat betreft het omgaan met afval. Dit voorstel spreekt ons daarom ook zeer aan. De bewustwording bij burgers wordt zo gestimuleerd en er ontstaat een positieve prikkel om het afvalgedrag te veranderen.

Naast een positieve voorlichtingscampagne is het nodig om aan de andere kant streng te zijn in de handhaving, wethouder pak het illegale storten daarom stevig aan.

Optimaliseer verder de scheiding van afval  op het milieupark en licht de burgers hierover in. Leg ook nog eens goed uit wat er in iedere container mag. In welke container gooi je bijvoorbeeld je lege pak melk? Laat het zo voor alle burgers duidelijk zijn hoe ze hun afval optimaal kunnen scheiden en zo de kosten kunnen drukken.

We rekenen erop dat u ook met een goede oplossing komt voor de bewoners met een hoogbouwaansluiting, zodat ook deze inwoners invloed krijgen op de hoogte van hun afvalrekening.

Positief punt in het stuk is wat ons betreft dat er wordt uitgegaan van voorzichtige ramingen met betrekking tot de reductie van afval.

Tot slot, zorg voor een goede betaalwijze waar mensen hun eigen invloed in terugzien (bijv. Essent-systematiek), dus dat voor de burgers duidelijk is hoeveel geld ze hebben bespaard door zorgvuldig hun afval te scheiden.