Assen aan de Aa, bijdrage Steven Lagendijk 27-10-2011

maandag 31 oktober 2011 13:46

De fractie van de ChristenUnie heeft met plezier de visie en het projectenboek Assen aan de Aa gelezen. Het bevat een aantal goede en mooie projecten die de oostelijk stadsrand van Assen kunnen versterken.

De wijze waarop de visie en het projectenboek is ontstaan verdient wat ons betreft ook een compliment. De vroegtijdige inschakeling van verschillende belangengroepen en inwoners van Assen heeft erin geresulteerd dat er een plan ligt dat een breed draagvlak heeft.......

M.d.V

De rol van overheid in het plan is een faciliterende en dat is wat ons betreft een goede keus. De overheid kan niet meer alles zelf financieren en organiseren , ze heeft daar dus andere partijen (bedrijven, maatschappelijke organisaties, burgers) bij nodig. Het MIRT rapport laat hier ook wel mogelijkheden zien. Middels het cafetariamodel (als zich kansen voordoen zullen projecten en ideeën worden uitgewerkt) wordt de plannen verder uitgewerkt. Hierin zitten ook een aantal gevaren voor het project. Zo zijn er veel partijen die zouden kunnen meedoen. Dit vraagt wel het nodige aan coördinatie en overleg.

Door het cafetariamodel kan de uitwerking van de plannen over langere termijn verspreid worden. Het is dan wel zaak om partijen betrokken te houden bij Assen aan de Aa.

Toch is het al met al een plan dat wat ons betreft alle kans verdient, daarbij is binnen de fractie zelf geopperd om ook het 3 kwadrant (Rondweg Lonerstraat-Rolderhoofdweg) verkeersluw te maken voor m.n. verkeer richting Rolde.

Tot zover.