Ontwikkelingsvisie werklandschap Assen-Zuid, bijdrage Steven Lagendijk

zaterdag 08 oktober 2011 14:53

Tijdens de behandeling van de ontwikkelingsvisie werklandschap Assen-Zuid heeft fractie van de ChristenUnie aangegeven verrast te zijn door het plan. Het ontwerp, de fasering en het duurzaamheidsaspect maken dit plan tot een modern werkgebied. We hebben toen ook enkele risico’s mbt de haalbaarheid aangeduid, zoals de geplande kenniscampussen, de financiën rondom het grondbedrijf en het CO2 neutraal willen maken van het gebied.

We zijn nu een stap verder met de uitwerking middels het bestemmingsplan, exploitatieplan en MER. Hieruit blijkt dat de risico’s die we vorig jaar benoemd hebben nog niet verdwenen zijn en dus aandacht blijven vragen. Na het lezen van de zienswijzes springen er voor ons een aantal punten uit:........

M.d.V

Oktober 2011

De noodzaak van dit bedrijventerrein/werklandschap blijft voor sommige mensen een discussiepunt. De fractie van de ChristenUnie ziet deze noodzaak wel. Ze is nodig om grote kavels en uitplaatsing uit het Stadsbedrijvenpark mogelijk te maken. Daarnaast is de fasering de kracht van dit plan. We kunnen stoppen als dit nodig is.

De situatie rondom Tuincentrum Rudolphus vindt onze fractie lastig. Kan een detailhandelsbedrijf goed blijven functioneren langs een weg die in de toekomst verkeersluw wordt. We roepen het college ook op om de lopende gesprekken mbt het zoeken van een nieuwe locatie voort te zetten.

Het geplande groene karakter van het gebied blijft om aandacht vragen. Meerdere zienswijzes spreken (elk op eigen wijze) hierover. Ook wat onze fractie betreft gaan we niet aan het groen knabbelen (groene zones in het gebied / ecologische verbindingszones) en zorgen we voor goede verbindingen met de omgeving.

Het werklandschap Assen-Zuid is een plan dat volgens de fractie van de ChristenUnie in uitvoering verder kan gaan, maar waar we wel de vinger aan de pols blijven houden.

Tot zover