Sociale woningbouw door gemeente; bijdrage van Steven Lagendijk

stadhuis Assenvrijdag 04 oktober 2013 20:18

Voor ons ligt een uniek voorstel. Uniek omdat het ongebruikelijk is dat in Nederland een gemeentelijke overheid zelf huurwoningen gaat bouwen en exploiteren. Zelfs de Tweede Kamer heeft zich al in de discussie hierover gemengd. Het is daarom ook een voorstel dat een gedegen afweging verdient....

Als fractie van de ChristenUnie willen we gelijk helder zijn; we hebben twijfels bij dit voorstel. Niet zozeer op de inhoud van het rapport, die wat ons betreft helder is , maar twijfels over de keuzes die achter het voorstel zitten.

-        Allereerst moet de vraag gesteld worden of een gemeentelijke overheid die zich  steeds meer terugtrekt uit de samenleving, een nieuwe taak als deze op zich moet nemen. Dat kan ons inziens “luiheid” oproepen bij anderen; zo van als wij het niet doen, doet de gemeente het wel. Daarom de vraag op welke gronden het college aanneemt dat de woningcorporaties werkzaamheden niet uit kan voeren. Is dat alleen omdat zij zeggen dat ze dat niet kunnen doen? Is er een onderzoek geweest op de jaarcijfers en heeft het college zelf vastgesteld datwoningcorporaties niet aan de verplichtingen kan voldoen

-        Daarnaast komt ook de vraag naar voren of er in Assen werkelijk een tekort is 220-500 sociale huurwoningen? Zijn de sociale huurwoningen van de commerciële partijen en de particuliere verhuurders meegenomen in de telling? En is het niet zo dat Assen best wel voldoende sociale woningen heeft maar dat ze zijn bewoond door mensen die er geen recht op hebben. Het zogenaamde scheefwonen.?

-        Op financieel gebied nemen we risico’s . Hoe groot zijn die en waar zitten ze? Hoe gaan we om met de onrendabele top die op dit soort woningen zit? Wat is het worst-case scenario bij verkoop? En waarom kunnen we het goedkoper dan corporaties? Kunnen we de exploitatie niet goedkoper aan commerciële partijen uitbesteden? vragen die beantwoord moeten worden voordat we een besluit nemen.

Naar de mening van de fractie van de ChristenUnie mag er sterker ingezet worden op alternatieven:

-        Dat is allereerst Actium aansporen om hun werk te doen (bouwen van sociale huurwoningen) en daarbij hun interne kosten te verlagen. Eventuele huurgroei kan ook nog gebruikt worden. Maar kern van de boodschap is scherp aan de wind zeilen, zodat er financiële ruimte ontstaat om te bouwen.

-        Volgens informatie die ons heeft bereikt is er best wél bereidheid bij “grote jongens” om in samenwerking met gemeenten grond te pachten en zelf woningen te realiseren en exploiteren. Er zijn projecten bezig met investeringsruimten van vele miljoenen euro’s

-        Misschien zijn er nog wel andere alternatieven die we over het hoofd zien

Bij de fractie van de ChristenUnie leven dus nog meerdere vragen en we zijn op dit moment nog niet toe aan een standpunt. We laten ons graag voeden door de discussie met de raad en het college.