De Nieuwe Kolk, bijdrage van Bert Wienen

dnkdinsdag 03 februari 2015 18:40

Assen is een stad waar we de afgelopen jaren goede ervaringen hebben opgedaan met culturele instellingen die ondernemen. Zowel het Drents Museum als het Drents Archief zijn met nieuwe concepten en innovatieve ideeën, nieuwe wegen ingeslagen.

We praten vandaag over De Nieuwe Kolk....

De enige formele relatie die wij als raad met DNK hebben is een financiële relatie. Dat betekent ook dat ons enige sturingsmiddel de financiën is, én dat betekent dan weer dat eventueel ongenoegen over het reilen en zeilen van De Nieuwe Kolk door ons alleen geuit kan worden door het al dan niet tegen financiering of financiële constructies stemmen. Flinke bedragen worden er jaarlijks overgemaakt en we weten dat over een aantal jaren de reserves op zijn, maar voor zowel de inhoud van de bedrijfsvoering, de accenten die worden gelegd en de manier waarop er word ondernomen geldt: we vinden er wel wat van, maar we gaan er niet over. Dit vz, wilde ik mijn collega’s eerst toevertrouwen om dan nu toch iets meer te zeggen over DNK.

Mijn fractie heeft de afgelopen periode met mensen uit de theaterwereld gesproken. Dat heeft ons geholpen om enerzijds een beeld te krijgen van de theater- & bioscoopwereld en anderzijds om de prestaties van DNK te kunnen wegen. We moeten, met het college, vaststellen dat de aanloop- en opstartfase nu zo’n beetje wel voorbij is. Na drie á vier jaar inregelen en organiseren kan dat geen excuus meer zijn voor de interne organisatie.

Vz, van onze kant nog een aantal suggesties:

1. de Assenaar betaalt jaarlijks 30 á 40 euro voor DNK. Wat ziet de Assenaar er voor terug? Hoe staat DNK nu midden in de Asser samenleving? Worden bijvoorbeeld amateurs gestimuleerd om speciale voorstellingen of uitvoeringen tegen een gereduceerd tarief in DNK te doen? En grijpt de directeur van DNK dergelijke mogelijkheden aan om de Assenaren die dan binnenkomen iets te vertellen over het theater?

2. we werden erop getipt dat DNK weinig doet voor de zilveren Assenaren: de ouderen. Middagvoorstellingen, een ouderen-universiteit enz. Er liggen mogelijkheden!

3. we willen de komende tijd meer ondernemerschap zien van die Nieuwe Kolk. Neem bijvoorbeeld de doelstelling op dat de manager ‘congressen’ zichzelf tenminste terugverdient. En waarom wordt er niet aangehaakt bij het initiatief van Groningen/Friesland om zich op de internationale congresmarkt te begeven?

4. er zijn verschillende voorbeelden van goede combinaties tussen theater en cultuur. Literatuur en theater hebben elkaar veel te bieden. Er zitten verschillende partners in hetzelfde pand. We waren om die reden dan ook blij met de brief van de wethouder waarin de intenties om meer samen te gaan werken naar voren kwamen. Wat ons betreft integreert u de verschillende gebruikers tot één organisatie.

Vz, halverwege de raadsperiode zal het functioneren van DNK worden geëvalueerd. De raad zal hierin een grote rol moeten krijgen en zelfs, al dan niet gedeeltelijk, het voortouw moeten nemen in dit onderzoek. Wij willen meer ondernemerschap zien de komende periode. Bevlogenheid. Wat ons betreft dus niet alleen samenwerken met het Drents Museum en het Drents Archief, maar ook leren. Leren hoe je met een aantrekkelijk aanbod en geworteld in de Asser grond resultaten haalt. Resultaten waar je landelijk bekend mee wordt. Als de wethouder toezegt hierop toe te zien, op het groeiende ondernemerschap, dan kunnen we instemmen met het voorstel zoals het er ligt.