Waarom de ChristenUnie tegen de hond Mannes stemde

Kunstwerk-Mannes-ontwerp-NIO-Serafijndinsdag 21 maart 2017 17:04

Afgelopen donderdag, tijdens de raadsvergadering, heeft onze fractie tegen een motie van de volledige oppositie gestemd om alsnog het college op te dragen om het kunstwerk De Zwarte Hond “Mannes” te laten komen. Op deze manier uitleg van onze beweegredenen om tegen deze motie te stemmen. In Assen is de afspraak om 1% van het totale budget van een investering, zoals bijvoorbeeld het station, te bestemmen voor een kunstwerk. In dit geval gaat het om een budget van ongeveer 5 ton. Voor deze 5 ton heeft de gemeente een opdracht uitgeschreven waarop na selectie ontwerpen van 4 verschillende kunstenaars zijn overgebleven. De gemeente heeft de afspraak dat een kunstcommissie een bindend advies geeft over de keuze van deze 4. Als deze kunstcommissie dus bij wijze van spreken ontwerp 1 kiest, dan mag het college niet besluiten om ontwerp 2 te kiezen. Deze kunstcommissie adviseerde het college om te gaan voor het kunstontwerp “Mannes” een metershoge hond, met beeldschermen, sensoren en stoom, die zou worden gerealiseerd bij het nieuwe station. Daarbij heeft de commissie aangegeven dat het ontwerp “vanwege de letterlijkheid” discussie zou opleveren onder de Asser bevolking. Het college heeft op basis van het ontwerp, de kosten en de onzekerheid over de onderhoudskosten besloten om op basis van het ontwerp niet over te gaan tot gunning van de opdracht en zich te willen herbezinnen op de opdracht. De kosten die al zijn gemaakt werden geraamd op ongeveer 30 duizend euro.

Onze fractie heeft daarbij afgewogen dat voor ons voor de kleine 5 ton die voor dit project gereserveerd is een ontwerp zou moeten liggen dat echt iets zou toevoegen aan de stad en aan het nieuwe station. Het ontwerp en de investering daarin van 5 ton zou uit te leggen moeten zijn aan de Assenaren. Daarnaast is er in het ontwerp slechts voor 10 jaar onderhoud begroot, daarna is de toekomst ongewis.

Het besluit van het college om niet tot gunning over te gaan vonden wij dus verstandig. Fractievoorzitter Bert Wienen heeft dat dus ook betoogd en het besluit van het college ondersteund. Nu 5 ton uitgeven aan een “dampende sensorhond” is volgens ons niet verantwoord. De 5 ton is begroot voor een kunstwerk, daar doen we voor nu niets aan af. Het college handelde binnen de bevoegdheden en de afspraken in dit proces. Dus wat ons betreft daarom geen steun voor de motie om nu wel het college op te dragen “Mannes” naar Assen te halen. Helaas werd de motie met grote meerderheid aangenomen en dus verschijnt er een groot kunstwerk bij het station, een Zwarte Hond.