ChristenUnie pleit voor subsidie op muziek- en cultuurlessen in plaats van op lesruimtes; bijdrage Bert Wienen, cultuurdebat

piano forumvrijdag 31 maart 2017 17:43

Kent u die piano die in het Forum staat? Een kleurige piano; een prachtig idee van de ondernemers in Het Forum. Op de piano staat een bordje: ‘kunt u spelen gaat uw gang, kunt u niet spelen laat het dan.’ Zou dat dan de reden zijn waarom er zo weinig op de piano wordt gespeeld?

Deze observatie staat voor ons symbool voor het probleem bij deze kadernota. Wij willen meer ambitie als het gaat om educatie en participatie. De vraag die voorligt is: hoe kiezen we écht voor een toekomst waarin cultuur een belangrijke rol speelt in Assen? Hoe stappen we over de belangen van vandaag heen?

We investeren nu een beetje in kinderen en jongeren door hen, op school via het cultuurmenu, kennis te laten maken met verschillende facetten van muziek, theater en creatieve vorming. Denk daarbij ook aan het project “Muziek in klas” waar onze Koningin zich hard voor maakt. Als kinderen op school de smaak te pakken krijgen wordt het voor ouders lastig:

Volleybal: 60 euro per kwartaal

Voetbal: 40 euro per kwartaal

Hockey: 60 euro per kwartaal

Musical, dans- of theaterschool: 60 tot 100 euro per kwartaal

Muziekvereniging: 120 euro per kwartaal

Piano, drum of gitaarlessen: tussen 120 - 150 euro per kwartaal

Een keuze voor een culturele hobby kost ouders in Assen twee keer zoveel als een keuze voor een sportieve hobby. Sportverenigingen worden in Assen goed gesubsidieerd en de contributies kunnen laag gehouden worden. Dat is goed en moet ook zo blijven. Maar waarom geldt dit niet voor cultuur?

Vz. Voorwaardelijk voor deze kadernotitie zullen we dus moeten kiezen: investeren we onze cultuureuro’s wel in de juiste zaken? Wat de ChristenUnie betreft moeten we investeren in kinderen, jongeren en amateurs die zich willen ontwikkelen. Het is volgens ons verstandig om het ongewisse project Podium Zuidhaege te heroverwegen en te leren van het succes van Garage TDI. Want is het in deze tijd nog wel reëel om aanbod van ruimtes te subsidiëren, kunnen we niet beter lesactiviteiten subsidiëren? Als wij moeten kiezen investeren wij liever in kinderen en jongeren die theater willen leren maken, een muziekinstrument willen leren bespelen of andere culturele talenten willen ontwikkelen. Als cultuur in Assen een te dure hobby blijft, zullen we nu en in de toekomst nooit een stad worden waar cultuur de ziel van de stad is. En maken we de doelstellingen in de kadernota en cultuuragenda niet waar. De vraag aan de andere partijen, deelt u onze analyse?

Het culturele hart floreert in Assen, dat is mooi en dat waarderen we. De ChristenUnie vraagt echter aandacht voor de amateurs, verenigingen, bandjes en theatergroepen waar jong en oud elkaar ontmoeten en waar je wordt gemist als je niet op komt dagen. We  willen de verenigingen, theater, dans en musicalgezelschappen en bandjes zien in onze binnenstad. Geen podium weggedrukt in de Gouverneurstuin, maar een podium op De Brink. Geen exposities in Podium Zuidhaege, maar in de binnenstad. Flashmobs van koren, verrassingstheater op de markt en bandjes in de horeca of in de winkels. Wat ons betreft krijgt dat een prominentere rol in de kadernota.

Als de gemeenteraad nu kiest voor cultuur en het besteden van het geld aan de juiste zaken, dan gaat cultuur in Assen echt leven en wordt het weer de ziel van onze stad. Niet alleen nu, maar juist ook in de toekomst. Weet u de piano nog? Wij willen dat er binnenkort een bordje op komt: “kunt u spelen gaat uw gang, maar… graag na 15 minuten plaatsmaken voor de volgende Assenaar”.