Begroting 2014 - ChristenUnie, bijdrage Harmke Vlieg

vaart hondmaandag 04 november 2013 19:07

Hoe blijft Assen een aantrekkelijke stad, met een levendige economie en een prettig en veilig leefklimaat? Hoe kun je inwoners zoveel mogelijk stimuleren eigen verantwoordelijkheid te nemen? Hoe blijft Assen een stad met aandacht voor de kansrijke en kwetsbare inwoners? Met die vragen voor ogen hebben wij de begroting en najaarsnota gelezen. Maar voor we inzoomen op Assen eerst kort aandacht voor de rijksbegroting.

De ChristenUnie heeft samen met SGP en D66 afspraken gemaakt met het kabinet over de begroting van 2014. In het akkoord worden gezinnen ontzien en worden de lasten voor werkgevers verlaagd, zodat ze meer mensen in dienst kunnen nemen. Chronisch zieken en gehandicapten krijgen een betere inkomensondersteuning en er gaat meer geld naar onderwijs en defensie. De TBS-kliniek Veldzicht en de kazernes in Ermelo en Assen blijven bestaan. Hiermee wordt veel regionale werkgelegenheid behouden en dat is ook voor de toekomst van Assen van groot belang......

In vogelvlucht zijn dit de afspraken tussen de partijen die samen ook wel ‘Paars met de Bijbel’ worden genoemd. Wat je ook van deze typering vindt het is opvallend dat juist deze combinatie opnieuw verantwoordelijkheid heeft genomen en ons land behoedt voor een politieke crisis die de economische crisis alleen maar erger had gemaakt. Verantwoordelijkheid nemen is ook wat diezelfde partijen hier in de raad van Assen de afgelopen collegeperiode hebben gedaan. Aan het eind van de periode mogen we concluderen dat deze veelkleurigheid ook in Assen heeft gewerkt.

Het waren om verschillende redenen pittige jaren. Politiek is soms hard, dat hebben we ervaren toen burgemeester Heldoorn en wethouder Kuin afscheid moesten nemen. Dat was pijnlijk en het heeft velen in deze raad geraakt.  Maar ook op inhoudelijk gebied waren het tropenjaren,  steeds opnieuw moest er bezuinigd worden en dat schuurde. Maar omdat het om de toekomst van onze stad gaat werden moeilijke beslissingen toch genomen. En ondanks de gure economische tegenwind kon het grootste deel van het collegeprogramma wel worden uitgevoerd. Vaak met  grote steun van alle partijen in de raad. We hebben samen in het belang van Assen onze politieke plicht vervuld en wij zijn er dankbaar voor dat dat in Assen in goede harmonie kan.  

We realiseren ons dat er de afgelopen jaren veel  van de medewerkers is gevraagd, de extra taken en de bezuinigingen hebben invloed op het werk in het gemeentehuis.  We spreken hierbij onze hartelijke waardering uit voor alle medewerkers van de gemeente Assen.  Samen met het college is er veel werk verzet, daarmee heeft u Assen gediend.

Vz, vandaag behandelen we de laatste begroting van dit college. Een beleidsarme begroting met vooral veel aandacht voor de financiële risico’s waar we de komende jaren mee moeten dealen. Ik noem er een paar:

  • Het gemeentefonds wordt gekort.
  • De meerjarenprognose is verslechterd t.o.v. de voorjaarsnota
  • De bezuinigingen op de bedrijfsvoering moeten nog verder worden doorgevoerd. College, liggen we daarmee op schema en hoe zit met de frictiekosten?
  • Verder moet  er nog 4 miljoen extra aan bezuinigingen gevonden worden.  Dat kost meer tijd dan werd verwacht. Is het ook zeker dat het bij die 4 miljoen blijft? Graag uw reactie.

De nieuwste CBS cijfers geven weer een nog lagere groeiprognose voor Assen, in 2025 worden nu 75.000 inwoners verwacht. Voor de ontwikkeling van het Havenkwartier is dit zorgelijk, want uit de begroting blijkt dat die ontwikkeling afhankelijk is van de verkopen in Kloosterveen.

Op het gebied van ruimtelijke ordening en projectontwikkeling is er de laatste paar jaar sowieso veel veranderd. De traditionele manier van ontwikkelen door middel van projectontwikkelaars staat onder grote druk. De gemeentelijke overheid gaat een andere rol  spelen in het ontwikkelen, beheren en op orde houden van de ruimtelijke situatie in de stad. De gemeente zal als ruimtelijke regisseur gaan optreden en andere partijen enthousiast maken om te investeren in de stad en om een locatie te ontwikkelen. Hierbij kan geen zekerheid worden gegeven als het gaat om eindbeelden. Het gaat bij deze manier van ontwikkelen veel meer om het vermogen om in te spelen op spontane initiatieven.

De lagere groeiprognose heeft niet alleen invloed op nieuwe gebiedsontwikkelingen ook bestaande voorzieningen hebben er mee te maken. Voorzieningen in wijken en in de binnenstad worden, uitgaande van een groeiend  inwoneraantal, gebouwd. Nu dit tegenvalt is het zaak om extra alert te zijn.  Hoe zorgen we ervoor dat voorzieningen toch in de benen gehouden kunnen worden? Hoe staat het bijvoorbeeld met de exploitatie van de Nieuwe Kolk. Hoe is het met de interne organisatie en met de ambities van de DNK? Kunt u ons daarover informeren?

De voorzieningen en de binnenstad moeten het natuurlijk niet alleen van onze eigen inwoners hebben, ook vanuit de regio mogen we op bezoekers rekenen voor DNK, het Drents museum, het Drents Archief en de binnenstad.  Aan de bereikbaarheid wordt hard gewerkt, de komende 4 jaar zal de FlorijnAs tot een afronding komen. Daarmee is Assen voorbereid op de groei in de komende 20 jaar.

De bezettingsgraad van de parkeergarages is laag, dat is reden tot zorg. Er moet een eind komen aan het leeghalen van de reserve van het parkeerbedrijf. Welke opties zijn er volgens het college? Heeft u overwogen om het gratis parkeren op zondag te stoppen of denkt u aan betaald parkeren op het Veemarktterrein? Graag een reactie.

Mensen aan het werk houden en krijgen zal een enorme uitdaging worden in de komende jaren. Om dat te bereiken staan er grote veranderingen op stapel: het inwonersplein, het ondernemersserviceteam en WERKpunt!. De aansturing van deze veranderingen zal de nodige energie gaan vragen.

Ook de bestuursopdracht Zorg en Welzijn vraagt om de nodige aandacht. Het werken met buurtteams zal verder uitgerold gaan worden. We vinden het erg belangrijk dat mensen in nood gevonden worden en hulp krijgen. We schrokken dan ook van het bericht dat het aantal mensen in psychische nood stijgt. Heeft u daar een verklaring voor? Het is bekend dat mensen psychisch gebukt kunnen gaan onder de economische crisis. Inzet op schuldhulpverlening en preventie blijft daarom van groot belang.

Goede uitvoering van de drie transities zal een van de belangrijkste opdrachten voor de komende collegeperiode worden. De gemeente wordt geconfronteerd met een drastische uitbreiding van het takenpakket. Met name bij de jeugdzorg betekent dit meer risico’s en meer financiële druk. Om de transities goed uit te kunnen voeren zal er extra inzet van mensen nodig zijn. Is er intern genoeg personeel beschikbaar voor deze grote operaties?

Vz, bij duurzaamheid zien we een tendens naar decentrale initiatieven, deze ontwikkeling juichen we toe. Energiebesparende maatregelen  kunnen wellicht ook de wijkgebouwen winst opleveren. Wij stellen daarom voor om energiebesparende aanpassingen te doen en zo de nieuwe beheers constructies van de wijkgebouwen meer kans van slagen te geven. Graag uw reactie op dit voorstel.

Het MEC zal wat ons betreft in de toekomst gaan bijdragen aan de bewustwording van de verduurzaming van de economie. Een economie die niet is gericht op winst en ‘meer’, maar een economie die zich richt op consuminderen, op hergebruik, op zelfvoorzienende inwoners en op lokaal ondernemerschap. 

Mensen willen weer in contact komen met hun omgeving. Deze trend om zaken lokaal aan te pakken is een reactie op de globaliserende wereld. Veel zaken zullen in de toekomst in gemeenschappen opgelost kunnen worden. De overheid moet leren loslaten. De huidige regelgeving staat de mogelijkheid om dingen zelf op te lossen vaak in de weg. Wij pleiten daarom voor een "een slimme overheid". Dit betekent dat de gemeente ruimte creëert voor ontwikkelingen en belemmeringen in regelgeving aanpakt.

Vz, tot slot.

Het buurtgebouw runnen, de groenstrook in de straat netjes houden, zorgen voor de zieke buurman: burgers gaan steeds meer zelf doen. Er is een ontwikkeling gaande van verzorgingsstaat naar verzorgingsstad, misschien moeten we wel zeggen verzorgingsstraat.  We moeten weer leren om afhankelijk van elkaar te worden, binnen families en andere sociale verbanden. Een ontwikkeling die kansen biedt maar ook risico’s kent. Voor de gemeentelijke overheid ligt er een taak om  te blijven zorgen voor de kwetsbare mannen, vrouwen en kinderen in onze stad. Zodat niemand zonder helper is.

Ik eindig met een passende Bijbeltekst uit Prediker 4, waarmee ik iedereen wil uitnodigen om om te zien naar elkaar:

Ik vestigde mijn aandacht op nog iets anders onder de zon, en ook dat is leegte. Iemand is helemaal alleen. Hij heeft zelfs geen zoon of broer, maar toch zwoegt hij almaar door en wordt zijn dorst naar rijkdom nooit gelest. Voor wie beult hij zich zo af en ontzegt hij zich de genoegens van het leven? Ook dat is enkel leegte en een trieste zaak. Je kunt beter met zijn tweeën dan alleen zijn, want – dat is zeker – samen zwoegen loont. Wanneer twee vrienden samen zijn en een van beiden valt, helpt de ander hem weer overeind, maar wie alleen is en ten val komt is beklagenswaardig, want hij heeft niemand die hem op de been helpt. (Prediker 4: 7-10) 

« Terug